Egyesület alapítás, létrehozás


linuxos # 2018.09.08. 21:50

Jó estét!

Előző kérdésem tárgytalan, időközben megtudtuk, hogyan kell regisztrálni a NAV-hoz.

Viszont lenne egy másik kérdésem.

Az alapszabály módosításához közgyűlést kell összehívni és határozatot kell hozni, vagy az is elég, ha közgyűlés megtartása nélkül az egyesület tagjainak 3/4-e aláírja a módosítást?
Az alapszabályunkban a közgyűlés megtartása szerepel az alapszabály módosításával összefüggésben. Valahogy úgy szól a szabályozás, hogy a közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik az alapszabály módosítása, amit a közgyűlésen jelen lévő tagok 3/4-es szavazat többségével lehet megtenni.

Köszönöm!

bvido1125 # 2018.09.29. 14:28

Jó napot!
Egyesület alapítására készülünk.Tevékenységünk a közösségi élet fejlesztése lenne.Kérdésem adományt gyűjthetünk-e,hogy azt rendezvényszervezésre fordítsuk?
Másik kérdésem:Az elnökségben az elnök és az ügyintéző lehet-e ugyanaz a személy?
Válaszát előre is köszönöm

ObudaFan # 2018.09.30. 17:13

Bejegyzés után lehet.
Lehet.

bvido1125 # 2018.10.13. 14:44

Jó napot!
A problémám az ÁNYK PK101 kitöltésével van.Illetve csak egy hiba de nem tudunk túl lenni rajta.A D1 lapon kéri a célt,amit megadtunk,A D2-n a cél szerinti besorolást.Megtettük.Az EASZ02 és EASZ03 ugyanezt kéri Beirtuk ugyanazt.Mégis hibát jelez,hogy meg kell egyezzen a D lapon levő adatokkal.Ha kérdésem esetleg nem az ön hatásköre elnézést kérek,de már minden lehetséges fórumot néztem és sehol nincs szó róla.

Kiafag82 # 2018.11.08. 08:09

T. Jogi Fórum!

Abban a kérdésben kérném a segítségüket, hogy egyesület esetén az alapszabály módosítása a közgyűlés általi elfogadással vagy a cégbíróság általi bejegyzéssel válik hatályossá?
(Konkrét esetben az alapszabály módosítását elfogadta a közgyűlés, azonban a cégbíróságnak nem került megküldésre)

ObudaFan # 2018.11.08. 15:14

Kiafag82

Nem a cégbíróság jár el, hanem a törvényszék. A bejegyzés ebben az esetben a módosításra visszaható hatályú véleményem szerint.

RB77 # 2018.12.18. 20:00

Kedves Fórumozók!
Egy olyan kérdésem lenne,hogy az alapszabály változtatásával van-e valami lehetőség arra,hogy az eddig 3 főből álló elnökség helyett egy 2 fős vezetőség vegye át az egyesület irányítását?Jelenleg 1 elnök,1 elnökhelyettes rendelkezik önálló képviseleti joggal és van egy harmadik elnökségi tag aki távozni fog az egyesülettől.Megoldható,hogy a továbbiakban csak egy elnök és a helyettese maradjon vezetőségben?
Köszönöm válaszukat!

ObudaFan # 2018.12.18. 22:19

A Ptk. ugyan a 3 főt tartalmazza, de talán ma már minden bíró elfogadja (remélem), hogy ettől eltérhet az alapszabály. Más kérdés, hogy célszerű-e kétfős elnökséget létrehozni. (Szavazategyenlőség esetén nem könnyű a helyzet.)

linuxos # 2019.10.03. 12:12

Ó itt megállt az élet?...

Egy kérdésem lenne.
Ahhoz, hogy egy civil szervezet gyűjthesse az SZJA 1 %-át, elengedhetetlen, hogy közhasznú minősítéssel rendelkezzen?

Vagy elég, ha "csak" közhasznú tevékenységet folytat jogszabályi hely megjelölésével?

Köszönöm!

safran # 2020.02.13. 11:30

Sziasztok!

Meglévő, eredendően nem az Egyesület céljából létrehozott (híreket és véleménycikkeket) közzétevő honlapot az alapszabályban fel lehet tüntetni az Egyesület honlapjaként? Van az Egyesület honlapjára vonatkozóan bármilyen megkötés?

safran # 2020.02.13. 11:31

@Linuxos: A kérdéseddel kapcsolatban esetleg máshol jutottál válaszhoz? Feltétel a közhasznúság az 1 százalékhoz? Előre is köszi!

linuxos # 2020.02.16. 20:09

Safran!

Úgy tudom azóta, hogy a közhasznú minősítés nem feltétele az 1 %-át gyűjtésének.

Kovács_Béla_Sándor # 2020.02.16. 20:55

Jól tudod. Nem feltétele.

Kovács_Béla_Sándor # 2020.02.16. 20:57

Viszont feltétele a közhasznú tevékenység folytatása (ez nem azonos a minősítéssel), és ami a nagyobb probléma, hogy regisztrálni kell a NAV-nál. A 2020. évi adóból részesedéshez tavaly szeptember 30-áig lehetett regisztrálni. Ki lehet számolni, mikor kaphat először pénzt ebből az, aki az idén fog regisztrálni.

linuxos # 2020.02.17. 09:23

Igen, a közhasznú tevékenységet (amelyet valamely jogszabályban meghatározott tevékenységhez kötve kell végezni, pl. kulturális szolgáltatás) folyamatosan folytatni kell és ezt az alapszabályban is rögzíteni kell (meg azt is, hogy közvetlen politikai tevékenységet a civil szervezet nem végez, pártoknak anyagi támogatást nem ad stb.). Aztán szeptemberben az erre rendszeresített nyomtatványt online be kel küldeni a NAV-nak (alapszabállyal együtt) és akkor, ha az adóhatóság regisztrálja a szervezetet, 2021. tavaszán lehet gyűjteni az adófelajánlásokat.

Remélem jól írtam le mindent.

Kovács_Béla_Sándor # 2020.02.17. 12:45

2022. A többi stimmel.

linuxos # 2020.02.18. 10:33

Ha egy egyesületet 2020-ban regisztrál a NAV, 2021-ben még nem gyűjtheti az adófelajánlásokat? Akkor ezt nem jól tudtam. De miért nem, miért csak 2022-ben gyűjthet? Vagy itt csak technikai kérdésről van szó? Hogy amit 2021-ben felajánlanak, az a pénz csak 2022-ben kerül az egyesület számlájára? Elnézést, ha valamit félreértek.

Egyébként, amikor egy egyesület megkapja valaki SZJA 1 %-át, akkor az egyesület erről pontos értesítést kap, hogy név szerint kitől és mennyit kapott? Ez hogy történik?

Köszönöm!

Kovács_Béla_Sándor # 2020.02.18. 10:57

2020-ban a 2021-es adóra lehet regisztrálni. De a 2021. évi adót csak 2022-ben vallják be a népek, és akkor tudnak rendelkezni is róla.

A jó hír, hogy csak egyszer kell regisztrálni.

Kovács_Béla_Sándor # 2020.02.18. 10:58

név szerint kitől és mennyit kapott?
Nem, arról szó sem lehet! Adótitok.

drbjozsef # 2020.02.18. 11:34

linuxos,

Az 1% nyilatkozaton van rubrika, hogy engedélyezem-e hogy a kedvezményezett szervezet megkapja a nevem, címem, emailom.

Ha nem ikszeli be az adományozó, akkor nem tudhatod meg.

Kovács_Béla_Sándor # 2020.02.18. 11:48

Jééé... (És ezzel egyúttal engedélyt adsz, hogy levelet küldjenek, kéretlenül is pumpoljanak stb.)

Cogito # 2020.03.05. 13:48

Tisztelt Szakértők!

Kérem segítsenek.
Egyesület egyszerűsített eljárás- elutasító végzés.
( oda is tettünk aláírást, ahová nem kellett volna az alapító okiratban).

A végzés szerint be lehet adni az iratokat ismét, de nem tudjuk, hogy az egyesület alapításkoti dátuma az irányadó a tisztségek elfogadásakor, vagy az alapszabály új kelte szerinti dátummal kapnak új megbízást, és minden iratot új dátummal kell legyártani? És kell a tagoknak ülést tartani, vagy elég ha mindenki aláírja az új keltezésű iratot, amikor ráér? Hálás köszönet a válaszokért.

ObudaFan # 2020.03.14. 15:03

Ez érdekes, a legtöbb törvényszéken nem engedik az újbóli beadást, hanem mindent elölről kell kezdeni.
Elvileg ha engedik, akkor az lenne a helyes, ha a régi dátumot kellene figyelembe venni.

linuxos # 2020.03.20. 11:43

Tudom, hogy most, a koronavírus járvány idején van ettől fontosabb ügy is, de biztosan érdekel másokat is.

Ugye május 31-ig nem csak el kell fogadni az előző évi beszámolót, hanem az OBH-nak is meg kell küldeni a számviteli beszámolót.

A kialakult rendkívüli helyzetben kitolódik-e idén ez a határidő?
Ha nem, akkor tarthatnak-e egyáltalán elnökségi és közgyűlési üléseket ezekben a hetekben az egyesületek? Sok egyesület alapszabálya nem teszi lehetővé a távülésezést és távszavazást, hanem a személyes jelenléthez kötött ülésezést írja elő.

Ebben a helyzetben mi a teendő? Egyáltalán lehet-e összehívni és megtartani elnökségi ülést, közgyűlést?

Előre is köszönöm a tájékoztatást!

ObudaFan # 2020.03.24. 15:59

Nincs erre jelenleg rendelkezés és van, ahol a beszámoló a legkevésbé fontos, mert pl. tisztújítás nélkül működésképtelenné válik a szervezet.