Utazási költségtérítés


Szomorú örökös # 2023.03.01. 05:44

efi99

Azért a havi mondjuk mínusz 10 ezer Ft-ért senki nem fog duzzogni, felmondani és büszkén meghalni.

Több lesz az mínuszban, mert ha nem kapnak támogatást a munkába járáshoz, akkor azt a tényleges fizetésből kell(ene) nekik finanszírozni. Most megkapják, de ha nem, akkor is muszáj lesz ugyanúgy munkába menni vagy kocsival, vagy tömegközlekedéssel - ha van egyáltalán oda bármilyen menetrendszerinti járat.

Majordomus # 2023.02.28. 22:25

Igaz.
Persze ez a fizetés mértékétől is függ.

efi99 # 2023.02.28. 18:59

Dehogynem lesz. Azért a havi mondjuk mínusz 10 ezer Ft-ért senki nem fog duzzogni, felmondani és büszkén meghalni. Hogy ne menjünk messze, azért sem pampog senki, hogy ennél jóval nagyobb reálbércsökkentést szenvedett el idén a legtöbb munkavállaló. (Mondjuk, aki a Kedves Vezetőre szavazott, az hallgasson is, sőt, kötelessége örülni is).

Majordomus # 2023.02.26. 20:50

Ha semmit nem ad a munkáltató az sem kötelessége:de akkor nem lesz munkaerő aki dolgozna.

Majordomus # 2023.02.26. 20:49

Ha semmit nem ad a munkáltató az sem kötelessége:de akkor nem lesz munkaerő aki dolgozna.

Majordomus # 2023.02.26. 20:49

Ha semmit nem ad a munkáltató az sem kötelessége:de akkor nem lesz munkaerő aki dolgozna.

efi99 # 2023.02.26. 16:50

SaireyVMK
Attól még nem lesz valami igazságos vagy logikus, hogy rá vannak szorulva, Nem mellesleg az is kapja, aki nincs rászorulva minősített esete a drága képviselő urak, ugye.) Azt meg aztán végképp nem tudod jogszerűen megindokolni, hogy annak miért kéne kapnia, akinek se kocsija, se jogsija, ez most se ment.
Én tudom, hogy ez egy ilyen ország, hogy legyen ingyen sör és ha van, akkor kötelező örülni neki, aki meg azt mondja, hogy vagy ne legyen ingyen sör, vagy minden ital legyen ingyen, azt lehurrogják. Teljesen mindegy, hogy mit és mennyit fedez belőle, számomra akkor is tökéletesen érhetetlen, hogy mi köze van ahhoz a munkáltatónak, hogy ki honnan, mennyi idő alatt és főleg hogyan kerül a gyárkapuba? Szerintem a jogalkotó se tudta, csak ugye legyen ingyen sör. Vagy legalább kedvezményes.

drbjozsef # 2023.02.24. 17:15

efi99,

A minimum csak feltételek esetén jár (nincs tömegközlekedés, fogyatékosság miatt nem tudja igénybevenni, vagy a beosztás esetén csak jelentős várakozással lehetne, illetve, nincs szervezett szállítás). Fogd fel úgy, hogy ez egy támogatás a bejáráshoz, és pont. Függetlenül minden mástól. Szerintem ez így nem inkorrekt.

SaireyVMK # 2023.02.24. 14:45

Efi99: „Az egészet el kéne törölni úgy, ahogy van, mert igazságtalan.
Miért igazságtalan szerinted? Magával az utazási költségtérítéssel van problémád vagy csak a személygépjárműs részével? Errefelé jóval alacsonyabbak a bérek,mint nyugatabbra. Itt nem sokan tehetik meg azt,hogy önköltségen bejárjanak dolgozni és -jobb esetben csak- havi 20-30ezret ráköltsenek csak arra hogy bejárjanak dolgozni, miközben nettó 160-170ezret keresnek. Csak azért mert így talált munkát. Aki pedig ennyit keres pláne nem teheti meg,hogy 20/40/60 millióért vegyen egy házat, vagy 150-300ezerért havonta béreljen egy lakást-ami közelebb van a melóhelyhez és amiben elfér a kis család is.

Ez így - főleg ellenőrzés nélkül - a csalás könnyített terepe.
Szerintem nem csalás. Ha mindenki külön busszal menne be,akkor is mindenkinek külön fizetnék a jegy árát. Az,hogy személygépjárműnél is mindenkinek fizetik ezt a támogatási összeget -függetlenül,hogy utas vagy sofőr, van-e jogsija,autója vagy sem- annyiban módosítja ezt,hogy szgk-ra kapja a támogatást ,nem buszra/vonatra/repülőre stb.
A munkáltatónak alapvetően nem fog többe kerülni,mintha a bérletek árát térítené meg. Alapvetően a munkavállalónak éri meg kevésbé,hisz az autó télen pl többet fogyaszt, de a támogatás mértéke alapból se biztos ,hogy fedezi az üzemagyagköltségeit. Nem is beszélve a teljes fenntartási költségekről. Ezért is van az,hogy ha tehetik, dönthetnek úgy,hogy összefognak és többen utaznak ugyanazzal a járművel-még,ha így valamivel macerásabb is,hisz el kell menjél a többiekért , le kell kommunikáld velük a dolgokat, ki mikor szabizik stb, ezt követni stb. Ami csalás ebből lehet -és szokott is lenni- az inkább a munkáltató felőli visszaélés ezzel kapcsolatban szerintem.
Régebben egy jegy ára kb 20Ft/km-re jött ki(bérletben is). Ennek minimum 86%-át 17,2Ft/km-nek megfelelő összeget kellett fizetniük. Személygépjárműre ez minimum 9Ft/km volt. Szerinted melyik érte meg jobban a munkáltatónak? Még akkor is ,ha 15Ft/km/fő -fizet, kevesebb kiadása volt. Jelenleg egy 15-20km-es busz bérlet 21'100Ft 1 hónapra.(ha nem veszem figyelembe a vármegyei meg hasonló újításokat). https://www.volanbusz.hu/…ok/dijszabas#…
Ezt átlagosan havi 21 oda-visszaútra használja fel az ember. Vagyis egy oda-vissza út 30-40km-e 1000Ft-ba kerül. Legjobb esetben ez most 25Ft/km,ha pont 40km-re mész. Ha ennek 86%-át fizeti a munkáltató,akkor 21,5Ft/km-t költ a munkavállaló bejárására jobb esetben. (Ha nem veszem figyelembe az új vármegyei bérleteket, ott csak 9450 Ft megyén belüli utazás-ha a munkába járásod két megyét érint akkor duplája-,de ez megint csak valami tömegközlekedésre buzdítós támogatás)
Autóra ezzel szemben még mindig csak 18Ft/km a minimum és ott csak a legrövidebb útvonalra fog járni,szemben a busznál,ahol gyakrabban nagyobb kitérőt jelent egy egy útvonal. Az ,hogy ezektől többet adjon a munkáltató,az már saját döntése.

efi99 # 2023.02.21. 14:52

SaireyVMK
Az most mindegy, mi hajtja a kocsit. Ez így - főleg ellenőrzés nélkül - a csalás könnyített terepe. Az egészet el kéne törölni úgy, ahogy van, mert igazságtalan. Azt se támogatta/támogatja senki anyagilag, aki a városban vett lakást 2x annyiért, nem pedig 20 km-re, hogy onnan bejárjon. Továbbá miért pont ezt pécézték ki? Más (többlet)költsége is van annak, hogy melózni lehessen.

Majordomus # 2023.02.20. 20:56

Ezt a cég is kiszámolta szerintem hogy megérné e saját buszt inditani a dolgozók behozatalára.

SaireyVMK # 2023.02.20. 17:24

Még valami. „Erre nem is gondoltam, hogy csak 18 Ft-ig csökkentheti le a költségtérítés mértékét, de el nem veheti.”"
El nem veheti,de olyat csinálhat tudtommal-és a gyakorlatban is igen sok helyen előfordul-,hogy azt mondja,hogy: oké, ez így nekem sokba kerül,ezért létrehozok munkásjáratokat(buszok stb) ami a munkavállalókat ütemszerűen beviszi a melóba és akkor mivel én,mint munkáltató, biztosítottam a bejárás költségtérítését( ingyenes munkásjáratokkal), ezért mondhatom azt,hogy akkor nem támogatom tovább neked az autós vagy buszos költségtérítést.

De ezt is csak akkor,ha:

  • van olyan járat,ami a kialakított menetrend szerint megáll a lakcím/tartózkodási helyed szerinti településen és
  • biztosítom számodra ezen munkásjárathoz való hozzáférést és információt a menetrendről

Olyannal is gyakran találkozom,hogy ha nincs a címed szerinti településre járat,akkor fizetnek személygépjárműre költségtérítést, DE! ,Csak a legközelebbi munkásjárat szerinti megállóig. Ez is okésnak hangzik amúgy-bár elvileg van olyan cég is,ahol akár egészen a munkavégzés helyéig is fizetik ilyen esetben.

Extraként: Van elvileg olyan jogszabály,hogy a munkáltató kötelezhető a személygépjárműs költségtérítés kifizetésére,amennyiben a tömegközlekedéssel aránytalanul sok időbe telne a bejutás,viszont maga a törvény azt nem taglalja,hogy mi az aránytalanul sok idő.(Nekem pl általában fele annyi időből megvolt autóval,mint a legtöbb munkásjárattal,pláne hogy azok általában már fél órával-de volt olyan munkahelyem ahol 45perccel munkakezdés előtt már odaérnek. Ráadásul ha messzebbről megy gyakran több megállója is van,ami lassabbá teszi a járatot/és ezáltal a menetidőt is jelentősen növeli/.)

SaireyVMK # 2023.02.20. 17:02

Az hagyján,hogy csak 18Ft/km-ig csökkentheti személyenként, de akkor csak úgy,hogy közben odavész az ellenőrzési joga. Ellenőrizni meg hasonló jogosultságokat csak akkor kap,ha a 30Ft/km/Fő összeget biztosítja (ami ügye a régi 15Ft-nak felel meg. )

Legalábbis ez lenne logikus. Nem tudom,hogy a módosítás ilyen téren is átvette-e a 15Ft szerepét,vagy az maradt a régiben.

#Efi99: nem benzinre kapja,hanem "személygépjárművel történő munkába járás költségtérítésére". LPG, dízel ,sőt még elektromos autóra is ugyanaz az összeg jár. A különbség az,hogy nem kell elszámolni az üzemanyaggal. Sőt,ahogy lejjebb írták akár motorral is mehet,akkor is ugyanannyit fog kapni és még jobban is jár.

efi99 # 2023.02.20. 16:31

drbjozsef
Ja, hogy ez ilyen szokásos hángörien idiócc jogszabály, nincs is autója, de km-pénzt azt kap benzinre.

feledyimre # 2023.02.20. 12:20

drbjozsef
Köszönöm a válaszokat! Erre nem is gondoltam, hogy csak 18 Ft-ig csökkentheti le a költségtérítés mértékét, de el nem veheti. Tudtommal ilyen még nem történt a cégnél, de bármit hozhat a jövő.
Üdv!

drbjozsef # 2023.02.20. 08:25

A minimumot, ha annak feltételei fennállnak (!!), akkor azt minden személynek egyformán kell állnia. Hogy abból a dolgozó pontosan hogyan oldja meg a munkába járást, ahhoz nincs köze a munkáltatónak szerintem.
Minden afölött biztosított forintra pedig bármilyen szabályt megszabhat (az egyenlő bánásmód korlátai között).

feledyimre # 2023.02.20. 07:51

drbjozsef
Köszönöm, erre a mérlegelési jogkörre lettem volna leginkább kíváncsi.
Ha a munkáltató úgy dönt, hogy márpedig ő aszerint adja ezt a juttatást, hogy hányan ülnek egy kocsiban, abból milyen baja származhat? Az Szjatv. be nem tartása szerintem a NAV hatásköre, de ők ezt a megkülönböztetést szerintem nem vizsgálják.
Én a Munkaügyi Hatóságra és a NAIH.ra tippeltem volna, de nem hallottam még ilyen ügyről, ezért kérdezem, hogy jól gondolom-e és volt-e valakinél ilyen precedens. Mivel nemrég vezették csak be a cégnél, még nincs ilyen tapasztalat, de szerintem egy sértődött, kirúgott munkaerő kellemetlen eljárást indíthat el a céggel szemben.
Természetesen azzal kezdtem, hogy rákerestem az utazásos költségtérítésre itt a fórumban, de sajnos nem találtam.
Köszönöm!

A többieknek mondom, hogy köszönöm a válaszokat, lehet, hogy rosszul fogalmaztam, nem arra akartam rákérdezni, hogy megéri-e ez a dolgozóknak vagy hogy mennyi az adómentes rész, hanem arra, hogy az ilyen irányú adatgyűjtés és megkülönböztetés jogszerű-e.

drbjozsef # 2023.02.20. 05:37

efi99,

Valamelyik másik ilyen (vagy pont ez?) topikban régebben kitárgyaltuk : az Szja tv. alapján jár vagy a bérlet 86%-os térítése, vagy a km pénz. Egyik esetén sincs mérlegelési jogköre a munkáltatónak, a minimumot adni kell, a km pénz esetén pedig még az sem számít, ha a dolgozónak se autója, se jogosítványa nincsen. Nem feltétele ez a juttatásnak. Azért kell kapnia, mert ez a szabály.

efi99 # 2023.02.19. 21:37

De nem a sofőr kapja, olvass vissza. (Ma 13:00).
Tehát a kérdésem továbbra is az, hogy a többiek miért kapnak? Ez csak úgy lehetne rendben, ha kizárólag a sofőr kapná, és ha olyan munkavállalót hoz el, aki maga is csak kocsival tudna járni, akkor valamennyivel többet.

Majordomus # 2023.02.19. 21:03

Annak alapján hogy bejár dolgozni,s kompenzálják a sofőrnek fizetett kiadást.

efi99 # 2023.02.19. 20:38

Aki utasként kap km-pénzt, azt mi alapján kapja? Ha valami szabálytalan, akkor ez.

drbjozsef # 2023.02.19. 15:50

feledyimre,

A 18 Ft jár személyenként a feltételek fennállása esetén (lásd Szja tv. és a vonatkozó kormányrendelet). Adható 30 is adómentesen.
De 18 forintnál kevesebbet nem adhat jogszerűen. Szerintem nem is tudja elszámolni, vagy egyik hónapban ad, másikban nem?

Tényleg, arra válaszoltunk amit kérdeztél, abból az adatokból? Én kérek elnézést........

feledyimre # 2023.02.19. 13:00

Köszönöm a válaszokat.
Az utazási költségtérítést mindenki megkapja természetesen. Ez a rendszer úgy alakult ki, hogy rájöttek, hogy többen egy kocsival járnak munkába, amit váltogatnak és így elosztják a benzinköltséget. Ezért találták ki, az ilyen dolgozók ne kapják már meg a teljes költségtérítést. A számok egyébként nem valósak, nem hittem volna, hogy emiatt fogják itt a fórumban felmenteni a céget, direkt megváltoztattam őket.
A kérdésem elsősorban arra irányult, hogy ha munkaügyi vagy NAIH ellenőrzést kap a cég, akkor megállja-e helyét ez a fajta önbevallási, ellenőrzési mód.
Hogy a számok ne okozzanak gondot, beszéljünk 5, 10 és 18 forintokról. :-)
Ez az én olvasatomban olyan, mintha azt kérdezné meg a cég, hogy ki az, akit az anyja támogat, vagy egyébként jól él, nagy házban lakik, gazdag férje/felesége van stb. És ennek függvénye, hogy kap-e év végi jutalmat, fizetésemelést, vagy akár utazási költségtámogatást.
Szerintetek?

Szomorú örökös # 2023.02.19. 04:47

feledyimre

Lehet látni, hogy arra ösztönzik az embert, hogy minél többen utazzanak, annál kevesebbet kell fizetni a cégnek és elvileg a dolgozók is akkor járnak jobban.

Nem egészen így van. Az én olvasatom szerint ez úgy működhet,
hogy a kocsiban utazó mindegyik személy megkapja az utazási támogatást.
Tehát ha hárman utaztok egy kocsiban, akkor 3x20 Ft/km támogatást fizetnek.
Annyi a lényeg, hogy nem a sofőr kapja, tehát meg kell beszélnetek egymással.
Jelenleg egy 7 liter/100 km fogyasztású kocsira a 45 Ft/km reális összeg.
Igaz, az csak az üzemanyag fogyasztását fedezi, de így is korrekt.

Majordomus # 2023.02.18. 21:54

Mondjuk járj be egyedül egy robogóval úgy jársz a legjobban.
A munkahelynek meg köszönd meg.