Fórum informatika régebbi elöl     új hozzászólás


aláíró = természetes személy

Szilágyi Károly # e-mail 2003.06.04. 14:54

avirag írta - 2003.05.15 16:36

tegyük fel, hogy én egy szervezet vagyok, aki ügyfeleimnek postán küldök nyomtatott kimutatásokat (pl. egy bank számlakivonata havonta). Megkímélném magamat a nyomtatás költségétol (és a papírpocsékolástól), ha ezeket a szoftverem nem nyomtatóra küldené, hanem használva a magánkulcsomat és a tanúsítványomat digitálisan aláírná és e-mailben küldené el az ügyfeleknek, vagy pl. interneten letölthetové tenné a bejelentkezettek számára. Ebben az esetben az aláírást nem személy készíti, hanem a szervezet nevében egy szoftver! Kinek a nevére szól ilyenkor a tanúsítvány? (Egy szolgáltatónál láttam, hogy létezik szerveztre szóló tanúsítvány, de csak fokozott biztonságú aláírásra, minosítettre nem).  

Az e-aláírási törvény tartalmaz rendelkezést a képviselet során használt aláírásra vonatkozóan.
A 10 § szerint:
'10. § (1) Elektronikus aláírás tanúsítványa kibocsátható olyan céllal is, hogy az az aláírót más személy (szervezet) képviseletében történo aláírásra jogosítsa fel.
Ebben az esetben a hitelesítés-szolgáltatás igénybevevojére, illetve az aláíróra vonatkozó szabályokat a képviselore kell alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tanúsítvány akkor bocsátható ki, ha a képviseleti jogosultságot igazolják. A képviseleti jogosultság meglétét a hitelesítés-szolgáltató
köteles ellenorizni. A kibocsátásról a képviselt személyt (szervezetet) haladéktalanul tájékoztatni kell.
...'

Ez azt jelenti, hogy a már létezo felhatalmazás (pl. társasági szerzodés) alapján a hitelesítés szolgáltató a tanusítványon többek között a képviseleti jogosultságot is feltünteti. (Ez kb. az aláírási címpéldány feladatához hasonlítható.)

Tehát a fenti esetben erre csak akkor van lehetoség, ha a képviselethez szükséges feltételek már teljesültek, de ha igen, akkor minden további nélkül aláírhatja a dokumentumokat.

Az elektronikus aláírást egyébként egyrészt minden esetben csak 'gépi' közremuködéssel tudja elhelyezni (de nem a gép vagy szoftver ír alá). Másrészt a törvény nem is adhat aláírási jogot másnak, mint természetes személyeknek, hiszen egyébként is kizárólag természetes személy lehet valamely szervezet képviseloje (vagy a képviselo képviseloje, pl. ügyvédi iroda esetén, stb., de akaratnyilatkozatot mindenképpen csak természetes személy képes tenni).

Lili01 # e-mail 2003.06.03. 12:07

Kedves Avirág!

A bakszámlakivonatot már ma sem írja alá egyik bank sem (sem vezetői, sem ügyintézői szinten), hanem a számlakivonat szövege tartalmazza, hogy a bankszámlakivonat aláírás nélkül is hiteles. Ezért ha az e-banki szolgáltatás (vagy más hasomló számlakivonat küldési szolgáltatás) esetén a bank, illetve a szolgáltató hitelesítése megtörténik akkor az a bankszámlakivonat érvényes és hatályos.

Üdvözlettel:

lili

avirag írta - 2003.05.15 16:36
Tisztelt Fórum Tagok!

A Törvényben olvasom, hogy az Aláíró természetes személyt jelent. Ezzel kapcsolatban merült fel bennem egy kérdés, amelyet szeretnék tisztázni. Jómagam villamosmérnök vagyok és szoftverfejlesztéssel foglalkozom, tehát az alább ismertetett elképzelés nem kivitelezhetetlen, de lehet, hogy jogi vonatkozásban értelmetlen. Erre szeretnék választ kapni.

Tehát:
tegyük fel, hogy én egy szervezet vagyok, aki ügyfeleimnek postán küldök nyomtatott kimutatásokat (pl. egy bank számlakivonata havonta). Megkímélném magamat a nyomtatás költségétől (és a papírpocsékolástól), ha ezeket a szoftverem nem nyomtatóra küldené, hanem használva a magánkulcsomat és a tanúsítványomat digitálisan aláírná és e-mailben küldené el az ügyfeleknek, vagy pl. interneten letölthetővé tenné a bejelentkezettek számára. Ebben az esetben az aláírást nem személy készíti, hanem a szervezet nevében egy szoftver! Kinek a nevére szól ilyenkor a tanúsítvány? (Egy szolgáltatónál láttam, hogy létezik szerveztre szóló tanúsítvány, de csak fokozott biztonságú aláírásra, minősítettre nem).  

Remélem sikerül választ, illetve hozzászólásokat kapnom a kérdésemre.
Köszönettel!

Lili

avirag # e-mail 2003.05.15. 16:36

Tisztelt Fórum Tagok!

A Törvényben olvasom, hogy az Aláíró természetes személyt jelent. Ezzel kapcsolatban merült fel bennem egy kérdés, amelyet szeretnék tisztázni. Jómagam villamosmérnök vagyok és szoftverfejlesztéssel foglalkozom, tehát az alább ismertetett elképzelés nem kivitelezhetetlen, de lehet, hogy jogi vonatkozásban értelmetlen. Erre szeretnék választ kapni.

Tehát:
tegyük fel, hogy én egy szervezet vagyok, aki ügyfeleimnek postán küldök nyomtatott kimutatásokat (pl. egy bank számlakivonata havonta). Megkímélném magamat a nyomtatás költségétől (és a papírpocsékolástól), ha ezeket a szoftverem nem nyomtatóra küldené, hanem használva a magánkulcsomat és a tanúsítványomat digitálisan aláírná és e-mailben küldené el az ügyfeleknek, vagy pl. interneten letölthetővé tenné a bejelentkezettek számára. Ebben az esetben az aláírást nem személy készíti, hanem a szervezet nevében egy szoftver! Kinek a nevére szól ilyenkor a tanúsítvány? (Egy szolgáltatónál láttam, hogy létezik szerveztre szóló tanúsítvány, de csak fokozott biztonságú aláírásra, minősítettre nem).  

Remélem sikerül választ, illetve hozzászólásokat kapnom a kérdésemre.
Köszönettel!

[b:ec062b8466]avirag[/b:ec062b8466]