Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


wers # 2018.09.12. 08:54

Tudok ezzel kezdeni valamit?
sürgetni, és várni. Soha sem értettem, miért nem a valós határidőt adják meg, miért hitegetik a vevőket, holott ismerik a valóságot.
Ha előtte kérdezted volna, azt javasoltam volna, hogy kötbérrel kössél szerződést.

drbjozsef # 2018.09.12. 09:22

zsuov

A "Tudok ezzel kezdeni valamit?" kérdés megválaszolásához sokat segíthet a "mi a szándékod", "mit szeretnél" fogalmak ismertetése is a részedről.

Laci0208 # 2018.10.03. 13:34

Sziasztok!

Webáruházból történt rendelés után kitöltetlen garanciajegyet kaptunk egy háztartási géphez. A webáruház üzemeltetőjétől a következő választ kaptuk:

"A jótállási jegyet a gyártó a csomagoláson belül helyezi el.
A termék bontatlan gyári csomagolásban érkezik be
A magyarországi hatályos törvények alapján a számla önmagában elegendő a jótállás érvényesítéséhez."

Ez így megfelelő? Tudom majd érvényesíteni a garancia igényemet, ha a készülék esetleg javításra szorul?

Előre is köszönöm a válaszokat!

Üdv
Laci

drbjozsef # 2018.10.03. 13:40

Igen. A törvény szerint járó 1 év jótálláshoz (nagy értékű eszköz esetén) és a 2 év (általános) szavatossághoz elég a számla.

Ha a gyártó külön, hosszabb jótállást vállal a fentieknél, ahhoz kellene valami papír.

Andi30 # 2018.10.11. 11:23

Sziasztok!
Tanácsot szeretnek kérni
Vásároltunk egy teljesen kemény matracot a magas terhelhetőség miatt. 3 nap alatt látszik rajta a használat miatt a süllyedés ami azt gondolom nem fordulhatna elő. A gyártótól kértünk egy garanciális cserét természetesen nem ilyen matracra mivel eleve nem is kényelmes a keménysége miatt de ugye ezt a terhelhetősége miatt választottuk. A gyártó elutasította és nem akar semmit tenni ez ügyben! Szeretnék segítséget kérni hogy mit tudunk tenni azért hogy kicseréljék a matracot egy teljesen másik fajtára vagy visszafizessék az árát. Köszönöm előre is

Andi30 # 2018.10.11. 11:23

Sziasztok!
Tanácsot szeretnek kérni
Vásároltunk egy teljesen kemény matracot a magas terhelhetőség miatt. 3 nap alatt látszik rajta a használat miatt a süllyedés ami azt gondolom nem fordulhatna elő. A gyártótól kértünk egy garanciális cserét természetesen nem ilyen matracra mivel eleve nem is kényelmes a keménysége miatt de ugye ezt a terhelhetősége miatt választottuk. A gyártó elutasította és nem akar semmit tenni ez ügyben! Szeretnék segítséget kérni hogy mit tudunk tenni azért hogy kicseréljék a matracot egy teljesen másik fajtára vagy visszafizessék az árát. Köszönöm előre is

drbjozsef # 2018.10.11. 12:31

Andi,

Semmit nem tehet, de másik FAJTA matracra nem köteles cserélni.

Ptk. 6:157. § [Hibás teljesítés]
(1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

6:159. § [Kellékszavatossági jogok]
(1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik.
(2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
  2. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

Közöld velük (írás, tértivevény), hogy a 6:157 alapján szerinted hibásan teljesítettek, ha minőségileg kifogástalan, használatra alkalmas másik matracot nem akarnak adni, akkor a 6:159§ (2) "b" pont szerint elállsz a szerződéstől és kéred vissza a pénzedet.

Ha nem adják, jöhet a fogyasztóvédelmi hatóság, békéltető testület, végső soron per.

(Egyébként a kemény=magas terhelhetőség összefüggés nem evidens szerintem. De hogy maradandó alakváltozást 3 nap alatt semmilyen matracnak nem kellene szenvednie normál használat mellett, az is biztos.)

drbjozsef # 2018.10.11. 12:32

semmit nem tehet = azt nem teheti, hogy semmit se csinál

tacsicsi # 2018.10.18. 05:30

Üdv.

Sajnos sürget az idő, nem tudtam visszakeresni, lehet van már válasz valahol.

Tegnap vásároltam 3 db női felsőruházatot egy kínai üzletben, ami méret nélküli (azaz nincs S, M, L, mindenkinek ugyanaz van), de sajnos nem lett jó arra, akinek vettem volna, azaz kicsi.
Mivel méret nélküli így a csere lehetőség már eleve nem áll fennt.

Kérdésem:
kérhetem-e a bolttól, hogy adják vissza a pénzt a blokk ellenében?
kérheti-e a bolt, hogy vásároljam le az öszseget, azaz nem adja vissza a pénzt?

Köszönöm a segítő válaszokat.

drbjozsef # 2018.10.18. 05:41

Kérheted. De ha a termék hibátlan, nem kötelesek visszaadni. A nem megfelelő méret nem az eladó hibája - még akkor sem, ha nincs rajta méretjelzés.

Nem "kérheti", hanem ha rendes felajánlhatja. De még csak erre sem köteles.

Monika1979 # 2018.10.18. 10:49

Szasztok segítséget szeretnék kérni.tavaly novemberben rendeltünk egy vasalót az emag-ról egy drágább darabról van szó. A lényeg szeptember elején elromlott ezt jelentettem az emagnak el is vitte a futár ,a lényeg 1 hónapja náluk van küldtem nekik emsilt érdeklődtem hogy mikor lesz már kész azt írták lenyeg türelemmel. Nahát én azt gondolom kerek egy hónapja nagyon türelmes vagyok de mostmár kezd elfogyni a türelmem .9 emberre mosok minden nap nekem szükségem lenne a vasalómra .mert most egy kólcsön vasalóval kinlódok minden nap.Kérdésem van erre valami szabályzás hogy mennyi ideig tarthatják ott a szervízbe?

drbjozsef # 2018.10.18. 12:01

Nincs konkrét határidő meghatározva.

Bár az emag román bejegyzésű cég (ami miatt én nem is vásárolok már náluk, román raktáron keresztül szállítják haza a bevizsgálandó termékeket), a fogyasztóvédelmi jogok a magyar törvény az irányadó :

6:159. § [Kellékszavatossági jogok]
(2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
  2. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

(4) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

A joggyakorlatban - legalábbis magyat cégeknél ugye - a 15-30 nap még elfogadott szokott lenni, a 30 napon túli javítás már megalapozza, hogy cserét kérj, vagy elállj a szerződéstől.

Írj nekik egy emailt, másold be a fentit hivatkozásként, és kérd tőlük, hogy tekintettel a már eltelt 30 napra, 8 napon belül vagy hozzák vissza a megjavított terméket, vagy küldjenek egy másik, ugyanolyan, hibátlant, vagy ha ezt sem tudják, elállsz a szerződéstől érdekmúlásra hivatkozva, és utalják vissza a pénzedet.

nonolet # 2018.10.18. 14:37

Monika1979

30 nap után már ... egyszerűen közöld írásban,
hogy
ezennel ELÁLLSZ és kéred vissza a pénzed.

Aztán vagy fizet vagy per lesz...

trebipek # 2018.10.29. 14:05

Üdv. Egy villanyszerelő (felújított) elektromos hőtárolós kályha beszerelésére szerződött. A munka elvégzése után 2 hónappal az egyik kismegszakító - mint utóbb kiderült: anyaghiba miatt - meghibásodott, cserére szorult. A szerelő elvitte, a boltban neki ingyen kicserélték ám kéri az újbóli beszerelés, kiszállás költségét. Egyébként a kályha működ(tet)ésére egy év garanciát vállalt. Megilleti-e a kiszállás költsége? Hol van erre vonatkozó jogi útmutatás? Megköszönöm, ha vki tud erre választ adni...

ObudaFan # 2018.10.29. 14:40

A Ptk. hibás teljesítésre vonatkozó szabályainál. Ha te szerezted be az alkatrészt, akkor véleményem szerint igaza van, de ha abban állapodtatok meg, hogy ő beszerzi és az egész munkát elvégzi, akkor nincs.

PaucaW # 2018.10.29. 15:27

Üdv. Érdeklődnék hogy van e lehetőségem pénz visszatérítést kérni ha az egy éve vásárolt laptopom már 3-szor ment tönkre és körülbelül két hónapot töltött eddig a szervízben. Most küldöm vissza harmadjára de egyetem miatt szükségem lenne egy gépre.

drbjozsef # 2018.10.29. 18:51

Lásd a néggyel alattad lévő idézetet.
A 3x elromlás már megalapozhatja a szerződéstől elállást.

PaucaW # 2018.11.13. 11:37

Üdv,
Az előző hozzászólsom óta annyit sikerült elérnem hogy az edigital azt mondta hogy csak csereigazolás fejében adja vissza az összeget viszont a szerviz meg azt vákaszolta hogy ezt csak a gyártó jóváhagyásával állíthatja ki. És azt várják el hogy vegyem föl a kapcsolatot még a gyártoval is. Ugy hogy ők az országban kirendelt hivatalos szervize a lenovonak.
A kérdésem az lenne hogy tényleg az én feladatom ezt mind elintézni vagy csak nem hajlandoak teljesiteni a kötelességeiket és inkább forduljak a békéltető testülethez.
Köszönettel
B. Géza

nonolet # 2018.11.13. 11:52

PaucaW

Mi nem érthető azon, hogy:

ÍRÁSBAN!!!! közöld ... a számlán szereplő ELADÓVAL!

Elállok és kérem vissza pénzem.
Mivel Önöknek nem sikerült a bírói gyakorlatban elvárt 30 nap alatt megjavítani a cuccot és csereterméket sem kaptam.

Aztán ha nem fizetnek, beperled őket.

Így működik ez egy jogállamban, ha pöcsölnek a vevővel.

Ennyi!

- -

Írásban, az azt jelenti, hogy:

tértivevényes levélben
vagy
személyesen adod át és átveteted

KingaLili # 2018.11.16. 13:56

Üdvözletem
Segítséget szeretnék kérni:
2 és fél évvel ezelőtt vásároltam az e digitálnál egy Phantom 3 4K drónt 250.000 ft-ért. 3 év garanciát vállaltak rá. A drón nem kalibrált be, a gym ball része bekapcsolás után leállt. Bevittük az e digital üzletbe, ahol garancián belül át is vették javításra. 20 nap után felhívtam őket, azt mondták, hogy Magyarországon nem tudták javítani, így kiküldték Németországba. 50. napon hívásomra visszaérkezett az üzletbe, ahol először azt mondták, hogy kicserélték a távirányítót és a gym ballt is, kérdésemre, hogy akkor a garancia a főalkatrésze újra kezdődik e már azt mondták, hogy csak javították (a munkalapot nem adták ki). De mindegy is, mert csak a szervízben töltött napokkal hosszabbodik. A törvény, ami szerint járna az újabb 3 év (a távirányító szetintem igencsak főalkatrész) nem érdekli őket. A DJI hivatalos márkaszervíz (beszéltem velük) 1 évet vállal rá, a többit az e digital. De mivel nem oda küldték, hanem a My Action Cam-en keresztül, mint szolgáltató küldték ki Németországba, így lerázzák magukról az infó kiadás és a garit is. Remélhetőleg jó a drón, holnap megyek átvenni, csak tartok tőle, higy mivel fél év van a garanciából esetleg újra meghibásodhat. Ugye másikat venni nem tudok, a javíttatás biztosan nem olcsó, erre is elég nehezen jött össze a pénz.
Informáljatok légyszíves arról is, hogyha szerintetek nem jár rá garancia újból, lehet rosszul értelmezem a jogszabályt. Illetve, ha igen, akkor jegyzőkönyv felvétele, aztán békéltető testület... gondolom.
Segítő válaszokat előre is köszönöm.

andras1111 # 2018.11.18. 20:48

Tisztelt Fórum!

Pár hónappal ezelőtt leírtam az új Lenovo laptopommal kapcsolatos szervizelési kálváriámat (2018.06.09-én posztoltam).
A békéltető eljárás lezajlott, de az ügy azóta se oldódott meg.
Elképzelhető, hogy a Lenovo nem tud megfelelő (funkcionálisan legalább egyenértékű) cserekijelzőt biztosítani, annak ellenére hogy ez a Lenovo szervizelési szabálya:

Termék vagy alkatrész cseréje
Ha a javítás a termék vagy valamely alkatrész cseréjével jár, akkor a lecserélt termék vagy alkatrész a csere után a Lenovo tulajdonába
megy át, míg a csereként kapott termék vagy alkatrész tulajdonjoga Önt illeti meg. Csak eredeti állapotú Lenovo termékek és alkatrészek
cserélhetők. A Lenovo által adott cseretermék vagy -alkatrész nem feltétlenül új, de jól működő állapotban kell lennie, és __funkcionálisan
legalább egyenértékűnek kell lennie az eredeti termékkel vagy alkatrésszel__. Az eredeti termék jótállásának hátralévő ideje a cseretermékre
vagy -alkatrészre vonatkozóan folytatódik.

Miután áprilisban vettem a laptopot, azt se munkára se semmilyen más tevékenységre nem tudtam azóta se használni, szeretném megkérdezni, hogy milyen jogi lehetőségeim vannak a Lenovoval szemben?
Kártérítés (elmaradt munkabér követelésével együtt)?
Laptop visszavásároltatás?
Ha be tudom szerezni a megfelelő cserekijelzőt máshonnan azt kifizettethetem-e a Lenovoval?

Ha a Lenovo nem együttműködő, akkor csak a fogyasztóvédelmi kártérítési perrel tudom ezeket érvényesíteni?
Ha igen, akkor mivel jár egy ilyen per, milyen költségekkel és rizikókkal kell számolnom?

Köszönöm a segítséget előre is!

András

dandarosz # 2018.11.19. 06:29

Sziasztok!
2015.09.28-án vásárolt termékre 36 hónap garanciát kaptam. A termék elromlott 2018.09.28-án (péntek) este. 2018.10.01-jén (hétfő) vittem vissza, mert a hely, ahol vásároltam a terméket csak ekkor volt nyitva leghamarabb. A bolt feltételesen átvette tőlem az elromlott terméket, és 1,5 hónap múlva visszaadta, és közölte, hogy a beszállító nem fogadta be, mert a garancia lejárt. A termék hibája nem javítható. 200K Ft értékű termékről van szó. Nem tudok beletörődni. Van bármilyen esélyem arra, hogy a beszállító cserélje ki nekem a fentiek tükrében?
Előre is köszönöm!

(Jogi tippeket írjatok, kérlek, mert a "méltányosság" félek, nem segít...)

Szomorú örökös # 2018.11.19. 06:47

dandarosz

Szerintem teljesen igazuk van, hiszen a garancia idő lejárta után vitted csak be hozzájuk, ezt pechnek hívják, hogy pont előtte péntek este ment tönkre. Az már más kérdés és a gyártói etikát vizsgálja, hogy ilyen készülékeket adnak, el, amelyek talán épp kibírják a garancia időt, és utána romlanak el. Szó mi szó, nem irigyellek. Szerintem vidd el egy másik szervizbe, ne csak a márkaszerviz véleményét hallgasd meg. Lehet akár még javítható is, de hogy fizetni kell érte, az egészen biztos.

Egyébként én mindig beleszaladok olyan történetbe és kiakadok azon, amikor kihív valaki egy általam felszerelt készülékkel a garancia idő lejárta után, majd közli velem, hogy "kezdettől fogva rossz volt". Nos, akkor talán kezdettől fogva kellett volna hívni, nem csak a gari lejárta után. Ilyenkor megvonom a vállam én is és közlöm, hogy a garancia lejárt, csak fizetősben tudom megcsinálni. Ha ezt elfogadják, akkor meg is javítom. Ha nem, akkor marad nekik rossz.

dandarosz # 2018.11.19. 17:48

Szia Szomorú örökös!

Köszönöm a visszajelzést! Tényleg peches vagyok akkor :(

drbjozsef # 2018.11.20. 06:14

Sajnos nem nagyon van "jogi tipp".
A 36 hónap az 36 hónap, nem 36 hónap+3 nap.

Igen, ez a pech.