Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


Nikolade # 2018.11.22. 12:32

Tisztelt Fórumozók!
Szavatossággal kapcsolatos kérdésem van. A történet (igyekszem rövid és tömör lenni): 2017. január 27-én vásároltunk az Euronics-ban egy Candy mosógépet, 130 ezer forint feletti értékben. A jótállási jegyet csak később kaptuk meg (ennek részleteit nem tudom, mert az akkori párom intézte), amin 2 év jótállást írtak. A mosógép 2018. október elején elromlott, ezért felhívtam az áruházat, ahol vásároltam, hogy rajtuk keresztül kell-e intézni a jótállási igényt, vagy a szerviznél, aminek az elérhetősége a jótállási jegyen szerepel. Azt a választ kaptam, hogy a szerviznél. Ott első körben le akartak rázni, mondván, hogy a jótállási jegy hibás, ugyanis a 2017. február 1. előtt vásárolt gépekre csak 1 év jótállás van. DE: vásároltam kiterjesztett garanciát, vagyis biztosítást, amivel a Fény-Hang Kft-t kellett megkeresnem. Azt ígérték, hamarosan jönni fog a szerelő és felderíti a meghibásodás okát, majd értesítenek, hogy fedezi-e a biztosítás a kárt. Cirka 3 hét után jött is az ember, megállapította, hogy az elektronika ment tönkre és valószínűleg ezt nem fedezi a biztosításom. Így is lett, megkaptam 10 nap múlva a levelet, hogy a biztosító nem térít, mert a gép még a szavatossági időn belül van (még valami olyasmit is írtak indoklásul, hogy a gépet a hiba észlelését követően is használták, de ezzel nem is foglalkoztam, mert röhejes, tekintve, hogy egyik pillanatról a másikra romlott el és azóta se kép, se hang). Ekkor kerestem rá erre a szavatosságra, és találtam meg a vonatkozó jogszabályokat. Ment is levél egyből az Euronicsnak, meg a Candy-nek, hogy szeretném kérni a termék javítását, ill. ha ez nem lehetséges, akkor cseréjét. Az Euronics még nem jelentkezett, a Candy viszont azt írta vissza e-mailben, hogy a boltban engem félretájékoztattak, a jótállási jegyem hibás, és ezért nem ők felelősek. Idézem: "Természetesen szavatosság van a készülékre,ha elektronika hibás a készülék úgy az alkatrészt a Candy Hoover Hungary Kft. térítésmentesen biztosítja,de a szerelő munkabérét és a kiszállás költségét az ügyfélnek vagy a biztosítónak kell kifizetni.Amennyiben a biztosító megkeres minket egyeztetünk velük az alkatrésszel kapcsolatban." További levélváltások, hogy akkor most milyen biztosító is kéne hogy megkeresse őket, és hogy miért én fizessem a szavatossági igénnyel kapcsolatos költségeket, amikre csak sértődött hangvételű választ kaptam, meg egy telefonhívást, hogy ők bizony nagyon rendesek, mert az alkatrészt biztosítják, de a többi az én költségem, és még örülhetek, hogy foglalkoznak velem. Utolsó levelemben kértem, hogy tájékoztassanak már, hol van leírva bármilyen rendelkezés arról, hogy a szavatossághoz kapcsolódó javítás költségei a fogyasztóra hárulnak, de erre már nem is válaszoltak, csak elküldték a békéltető testület honlapjának címét. Immár 1,5 hónapja vagyok mosógép nélkül és azt se tudom, hová forduljak. Menjek bele abba, hogy elküldik az alkatrészt, és én beszereltetem saját költségen, vagy hogy a saját szervizes kollégájuk beszereli és én kifizetem a munkabért és a kiszállást és utólag küzdök azért, hogy visszafizessék? Ti a helyemben mit tennétek? A békéltető testülettel érek valamit egyáltalán? Köszönöm előre is a választ.

andras1111 # 2018.11.22. 15:32

Nikolade, nem vagyok jogász, de amiket elmondtál szerintem nem jogszerű a részükről. Szerintem a garancia azt jelenti, hogy az összes költség rájuk hárul ha valami elromlik. Lehet hogy tévedek, javítson ki egy jogász ebben az esetben.
Biztos nem hagynám annyiban, és ha csak nem egy egyszerűen és jogilag a felhasználó által is garanciavesztés nélkül kicserélhető alkatrészről van szó (pl hátlap lecsavar, elektronika kivesz-berak, hátlap visszacsavar, plomba nélkül), akkor biztos hogy az ő szerelőjükkel cseréltetném ki azt, és beszerelés után le is teszteltetném azonnal helyben mielőtt elmegy a szerelő. Ugyanis az is lehet hogy olyat küldenek neked ami nem működik és majd rád fogják hogy te tetted biztos tönkre.

Szerelések előtt/után fotó minden szögből kívül belül, karcok sérülések végett.

Békéltető testület: ha megállt a kommunikáció közted és a gyártó/szerviz között és nincs tovább előrelépés, és úgy döntesz hogy a békéltető testülethez fordulsz, akkor mindenképp érdemes ezt minél hamarabb megtenni, ugyanis elképzelhető hogy elhúzódhat az eljárás az ünnepek miatt.

Üdv,
András

drbjozsef # 2018.11.22. 18:04

Ptk.

6:166. § [Költségviselés]

(1) A szavatossági kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a kötelezettet terhelik.

(2) Ha a dolog meghibásodásában a jogosultat terhelő karbantartási kötelezettség elmulasztása is közrehatott, a szavatossági kötelezettség teljesítésével felmerült költségeket közrehatása arányában a jogosult köteles viselni, ha a dolog karbantartására vonatkozó ismeretekkel rendelkezett, vagy ha a kötelezett e tekintetben tájékoztatási kötelezettségének eleget tett.

Nikolade # 2018.11.26. 17:21

Köszönöm, én is így érzem, de néha annyira magabiztosan mondanak nekem ellent, hogy már-már elhiszem. Csütörtökön jön a szervizes kicserélni az elektronikát, akkor meglátom, mi lesz.

drbjozsef # 2018.11.27. 05:49

Nikolade,

olvasd el a tartós fogyaszási cikkekkre vonatkozó jótállás rendeletét is, főleg a 4-5-6-7§-okat.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

béla222 # 2018.12.03. 19:08

Kedves Fórumozók!
Nikolade-hoz hasonlóan én is az Euronics-nél vásároltam
egy Candy felültöltős mosógépet 5 év teljeskörű plusz garanciával 2016.12.09.-én,már egyszer volt javítva 2017.03. hóban már volt egyszer javítva,jól sikerült,de a szerelő nem adott róla semmit.Az idén júliusban újból javításra szorult a masina,de már garancián kívül.Innen számolhatjuk a bolondéria kezdetét.A biztosító nem akar javítani,a Candy
elzárkózik a szavatossági időn belüli alkatrész biztosítástól,A jó öreg Fény-Hang Kft szintén elzárkózik a javítástól(a biztosító szervizpartnere)A biztosító erőlteti
a szavatossági időn belüli javítást,hallani se akar se a kár megtérítéséről,se a készülékcseréről.Mivel már majdnem 5 hónapja birkózok velük(mosógép nélkül)már nincs ötletem,hová is fordulhatnék.Kérlek benneteket segítsetek levadászni őket.(Nem ide tartozik:közben levágták a lábam,és most minden nagyon munkaigényessé vált számomra így mosógép nélkül)

V-B-A # 2019.01.06. 17:03

2017.11.06-án vásároltunk egy iPhone 8 telefonkészüléket a feleségemnek a Vodafone Magyarországtól előfizetéssel, amit 2018.12.18-án egy leejtést követő káresemény /törés/ miatt leadtunk biztosítási javításra. 2019.01.04-én 19:30-kor átvettünk egy új készüléket az üzletben. 2019.01.05-án észleltük, hogy az új készülék hibás, a kijelző felső része elválik a készüléktől. 2019.01.06-án visszavittem a készüléket az üzletbe és ott közölték velem, hogy semmilyen garancia nem illet meg az új készülékre, de szervízbe visszaküldik véleményeztetni. Kérdésem volna, hogy az ilyen esetben, ha kapok, egész pontosan a biztosító vásárolt egy teljesen új készüléket és az előző készülék garanciája már lejárt, akkor semmilyen garancia, szavatosság vagy jótállás nem illet meg? Ilyen esetben a PTK mely része vonatkozik rám és a szolgáltatóra?
Válaszát előre is köszönöm!

rigoz # 2019.01.06. 17:14

Tisztelt V-B-A!

De, az új, biztosítás keretében kapott készülékre is él a jótállás az átvételtől kezdődően a cserélt készülékkel azonos feltételek szerint, hiszen a biztosító a biztosítás tekintetében átvállalta az önrészen túlmenő hányadát a készülék vételárának, ami viszont nem érinti az Ön előfizetői jogait.

Javaslom, hogy írjon írásban panaszt a Vodafone Központi Ügyfélszolgálatának

Annak eredménytelensége esetén a Budapesti vagy a lakóhelye szerint illetékes békéltető testülethez fordulhat az ügy vagyoni vonzata tekintetében, egyébként pedig tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatra, illetve a jótállással összefüggő jogszabályi rendelkezések megsértése miatt a lakóhelye szerint területileg illetékes megyeszékhely szerinti járási (Budapest tekintetében az V. kerületi, Pest megye tekintetében az Érdi Járási Hivatal) kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Osztályához, mely a Vodafone-t a jogsértő állapot megszüntetésére és annak érdekében a szükséges intézkedések megtételére kötelezheti, emellett

Emellett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala Hatósági Osztálya (1015. Budapest, Ostrom utca 23-25.) eljárása is kezdeményezhető, mely az Általános Szerződési Feltételektől és az elektronikus hírközlésre vonatkozó jogszabályi rendelkezésektől eltérés esetén kötelezéssel, felhívással, illetve bírság kiszabásával élhet a jogszerű állapot visszaállítása érdekében.

Annak eljárása viszont igazgatási szolgáltatási díjhoz kötött (3.000Ft).

A Vodafone a békéltető testületi eljárásban hozott határozatnak aláveti magát, így az rá nézve kötelező.

A békéltető testületi eljárás költségmentes (ha elutasítják a kérelmet, akkor sem kell fizetni semmit, kivéve a kérelem postázásának költségét, ami a terhén marad), az eljáró testület pedig a kérelem megérkezésétől számított 90 napon belül, a felek meghallgatását követően határoz.

A Vodafone egyezségkötésre és az egyébként szükséges nyilatkozatok megtételére jogosult képviselője a meghallgatáson köteles megjelenni.

Fontos, hogy a cserére, illetve a kijavításra kifejezetten az adott ügy érdemét tekintve csak a békéltető testület vagy a bíróság kötelezheti a Vodafone-t, minden további kérdésben hatásköre szerint a fogyasztóvédelmi hatósági jogkört gyakorló megyeszékhely szerinti járási (szintű) kormányhivatal, illetve az NMHH Hivatala Hatósági Osztálya teheti meg a szükséges intézkedést.

V-B-A # 2019.01.06. 17:28

Tisztelt Rigoz!

Felhívtam a Vodafone ügyfélszolgálatot, ahol azt mondták, hogy ilyen esetben nincs semmilyen garancia az új cserélt készülékre, illetve hívjam megint a biztosítót, de egy szerintem garanciális probléma miatt nem szeretnék újra önrészt fizetni. Hétfőn felhívom őket, de ez a garanciális eljárás furcsa számomra. Békéltető testülethez bemegyek akkor mindenképpen.
Köszönöm!

rigoz # 2019.01.06. 17:39

Tisztelt V-B-A!

Írásban (e-mailben az ugyfelszolgalat.hu@vodafone.com e-mail címre vagy tértivevényes levélben küldje el aláírva a panaszát a 1096. Budapest, Lechner Ödön fasor 6-9. címre (székhely) küldje meg mindenképpen a panaszát a Központi Ügyfélszolgálatnak, illetve megteheti ügyfélfogadási időben jegyzőkönyvezés terhével szóban a Vodfaone WestEndben található Központi ügyfélszolgálatán vagy bármely üzletében is, de a Központi Ügyfélszolgálathoz való közvetlen fordulást javaslom, tapasztalatból (az üzletekben ügyintézőnként változó fokú a dezinformáltság).

Ha erre választ kapott vagy eredménytelenül eltelt 30 napos válaszadási határidő, annak tartama alatt választ nem kapott a panaszára, akkor fordulhat a békéltető testülethez, a Szolgáltatóval való előzetes, panaszkezelési eljárás keretében való egyezkedés igazolható megkísérlése előfeltétele annak is többek közt (egyedül a polgári peres eljárásnak nem).

A biztosítónak ezzel kapcsolatban nincs kompetenciája, helyesen diktálja ezt a jogérzéke is, az önrész befizetését követően a kárigény elfogadásával, a korábbi készülék megvizsgáltatásával, majd a csereengedély megadásával a biztosító megtette a dolgát.

Garanciális ügyintézés a Vodafone kizárólagos kompetenciája, magának kell dönteni arról, hogy az igényt teljesíti-e vagy megtagadja-e annak a teljesítését.

rigoz # 2019.01.06. 17:40

Én is mindent írásban intézek velük, a szóbeli panaszkezelésre, különösen az üzletbélibe többször ráfáztam már...

Laci1982 # 2019.01.08. 04:01

Tisztel Fórumozók!

A következő dologban szeretném véleményüket, segítségüket kérni.
Vettem 2017.08.09.-én egy bt. headset-et az MM-ben. Azóta kétszer vittem vissza garanciális javításra, ugyanazzal a hibával (jobb oldali hallgató nem szólt). Legutoljára 2018.05.22.-én. Tegnap ismét visszavittem ugyanezzel a problémával, de megtagadták a garanciális javítást, mondván, hogy a garancia 1 évig tart csak. Jogos ez Önök szerint?
Mi tévő legyek?

Előre is köszönöm!

Üdvözlettel: Laci

Szomorú örökös # 2019.01.08. 04:50

Laci1982

Vettem 2017.08.09.-én egy bt. headset-et az MM-ben. Azóta kétszer vittem vissza garanciális javításra, ugyanazzal a hibával (jobb oldali hallgató nem szólt). Legutoljára 2018.05.22.-én. Tegnap ismét visszavittem ugyanezzel a problémával, de megtagadták a garanciális javítást, mondván, hogy a garancia 1 évig tart csak. Jogos ez Önök szerint?

Hogyne lenne jogos? Letelt az 1 év vagy nem? Mi szerepel az eszköz garancialevelén? Nyilván ők ahhoz tartják magukat, ha nem, akkor fogyasztóvédelem. De ott nagyon komolyan igazolni kell az állításodat. Tavaly májusban még nyilván belül voltak az egy éven, most viszont már jócskán fél évvel túl vagyunk rajta szerintem. A garancia nem indul újra minden javítás alkalmával, nem gondolod? :-O

rigoz # 2019.01.08. 06:06

Annyit közbevetőleg hozzáfűznék, hogy:

  1. A fogyasztóvédelemhez fordulás előtt írásos vagy szóbeli (személyes megtétel esetén jegyzőkönyvezett, telefonos megtételnél az igazolhatóság fogyasztói oldalon nem elvárt) panaszt kell tenni.
  2. Magát a cserét, illetve kijavítást, illetve annak előzményeként a bevizsgálást, mint kellékszavatossági jog teljesítését viszont csak a bíróság kényszerítheti ki ítélettel.

A fogyasztóvédelem polgári jogi igényről nem dönthet, csupán jogkövető magatartásra kötelezhet általában és bírságolhat.

Laci1982 # 2019.01.08. 06:07

Tisztelt Szomorú örökös!

Nincs garancia levél, a blokkal együtt érvényes a garancia. Egyébként a készüléket, amikor visszavittemszerintem kicserélték igazából, csak azt mondták, hogy javították. Miért kellett volna újra párosítani a telefonnal, ha már ismerte? Akkor pedig új blokkot kellettek volna adni, nem?
Már tavaly májusban nem is láttam ilyen készüléket (Jabra Halo Smart) a polcaikon.
Értem, hogy már nem érvényes a garancia, de azért rohadt bosszantó.

ityam # 2019.01.08. 09:17

Régebben én úgy tudom hogy úgy volt hogy cserénél újraindul a gari és javításnál a kijavított hiba tekintetében indul újra a gari. Szóval ugyanarra a hibára él még most is a garancia. Viszont kell valamivel tudnod igazolni hogy mit javítottak hogy érvényesíteni tudjad hogy ugyanaz most is a baja.
Ha nincs semmi papírod az akkori javításról az problem lehet.
Ha a cserét javításnak hazudják az más probléma. Ha tudnád bizonyítani valamivel hogy cserélve lett akkor minden hiba tekintetében újraindulhatna a garancia. Viszont a bizonyítás nem azt jelenti hogy azt mondod hogy szerinted cserélve lett.

Azt még fenntartom hogy az emlékeim elég régiek garanciális ügyekben. még bőven régi PTK korszakából valók úgyhogy lehet azóta változott a jogi oldalon a fenti információ.

ityam # 2019.01.08. 09:26

közben az új PTKban is rákerestem:
6:168. § [Termékszavatossági igény]
(4) Csere esetén a kicserélt termékre, kijavítás esetén a termék kijavítással érintett részére vonatkozó kellékszavatossági kötelezettség a gyártót terheli(PTK alapján a forgalmazó is gyártónak minősül ebben a pontban).

Tehát a kijavított részekkel érintett részben újraindul a szavatosság. Ha ugyanaz a hiba most is mint korábban akkor feltehetőleg ugyanaz hibásodott meg most is.

Amennyire tudom a szavatossági feltételek a garanciánál is figyelembe kell venni, de erre sem vennék mérget.

Szomorú örökös # 2019.01.08. 09:40

Laci1982

Akkor pedig új blokkot kellettek volna adni, nem?

Miért is kellett volna? Ismét vettél tőlük egyet és ki is fizetted? Ha igen, akkor jogos az új blokk. Így viszont szimplán garanciális csere darabnak minősül.

Laci1982 # 2019.01.08. 10:15

Köszönöm szépen a segítséget Ityam!
Meg vannak a papírok, amikre egyértelműen rá van írva a hiba oka.

Rita10 # 2019.01.17. 10:18

Tisztelt Tagok!

Tavaly vettem egy mosogatót. (tálca) Valamelyik nap észrevettem, hogy egy folt van rajta (elszíneződés, fakulás). Valószínűsítem, hogy nem vegyszertől, hanem hogy egyszer rátettem melegen a serpenyőt.
Áll ilyen esetre garancia, minőségi hiba, vagy más alapján?

Köszönöm!

drbjozsef # 2019.01.17. 13:05

Nem hinném.

A rozsdamentes mosogatótálca nem sütőlap, nem kedveli a meleget, nem tartom valószínűnek, hogy rendeltetésszerű használatba beletartozik az izzítása.

Az acél elszíneződik hőhatásra, de ha nem lyukadt ki, nem fogja befolyásolni a használatot. Ahhoz picit nagyobb hő kellene.

Rita10 # 2019.01.18. 09:07

Kedves Drbjozsef!

Nem rozsdamentes, hanem gránitból kéne lennie... Annak vettem.

blod001 # 2019.01.18. 10:25

Sziasztok!

Garanciális javításban szeretném kérni a segítségeteket. Vettem az eMag-tól egy TV-t, ami meghibásodott. Mivel érvényes a garancia elindítottam a garanciális javítást, jött is érte a DPD, hogy felvegye és elvigye a román szervizközpontjukban, ahol javítják a TV-t. Eddig nem volt semmi probléma, azonban mióta elvitte a futár a TV-t, semmit se hallottam felőle (2018.12.27-én vitte el). E-mailben értesíteniük kéne a főbb lépésékről mint például hogy megérkezett a szervizbe, azonosították a hibát, javítás alatt van stb. Az írásos üzeneteimre nem válaszolnak, szerencsére a telefonos ügyfélszolgálatot sikerült elérnem, ahol végül azt mondták hogy megérkezett a szervizközpontba, de egy kicsit gyanús, hogy akkor miért nem értesítettek erről előzetesen email-ben.

A kérdésem arra irányulna, hogy mennyi ideig húzhatják még ezt az egészet és milyen lépéseket tehetek? Tudom, hogy ez egy hosszabb folyamat, de elég aggasztó, hogy eltelt 3 hét úgy hogy azt se tudom biztosan hogy egyáltalán dolgoznak-e az ügyön és az ügyfélszolgálatos csak annyit mond, hogy várjak türelemmel.

wers # 2019.01.18. 10:28

Én megreklamálnám, legfeljebb elutasítják. Rosszabb helyzet nem lesz.

Szerintem a rozsdamentesnek sem szabadna, de annak is vannak változatai.

rigoz # 2019.01.18. 10:47

Tisztelt blod001!

Wers-hez hasonlóan az Én álláspontom is az, hogy ez az időtartam aránytalan.

Javaslom magam is, hogy éljen panasszal a vállalkozás felé, illetve jelezze a fogyasztóvédelmi hatósági jogkörében eljáró, lakhelye szerint területileg illetékes járási (fővárosi kerületi) kormányhivatalnak azt, hogy a javítás elhúzásával visszaél erőfölényével a vállalkozás, az ugyanis objektív fogyasztóvédelmi jogsértést is megalapozhat.

Emellett fordulhat a saját lakhelye szerinti járásbírósághoz keresettel a teljesítésre kötelezés érdekében, illetve ideiglenes intézkedés megtételét is kérheti az ügy végleges lezárásáig.