Az önrendelkezési jog határai


lala # 2002.08.09. 23:47

dr Zákányi Csaba írta - 2002.04.4 18:01
El sem tudom képzelni, hogy mire alapozza Béres-Deák Attila azt a véleményét, hogy az autóban utazók személyes biztonságának biztonsági övvel való védelme közügy. Persze én - mint nem jogász - azt gondolom, hogy a jog tudomány, mely - bár nem egzakt - de mégis valamiféle elméleti alapokon nyugszik, melyekből a tételei levezethetők. Ezt hiányoltam válaszában a konkrét kérdésre vonatkoztatva.
Gyakorlati érvei sem meggyőzőek, hiszen
egyáltalán nem biztos, hogy a biztonsági övet használó sérültek kevesebb terhet jelentenek a közösségnek, kevesebb költséggel jár a kezelésük, vagy különösképpen a rehabilitációjuk. Azt hiszem - bár ezt sokan cinikusnak gondolhatják - inkább ennek ellenkezője lehet igaz.
A szeszesitalfogyaszás tilalmát, mint analógiát gyorsan el is felejthetjük, hiszen az ittas vezető nem csak önmagát, hanem a közlekedés más résztvevőit is veszélyezteti, így tárgyunkhoz semmi köze.
Az lehet a baj, hogy én Béres-Deák Attilával ellentétben nem tudom, mi a HELYES és mi a HELYTELEN. Sőt  a legtöbb esetben azon is erősen el kell gondolkodnom, mi a helyesEBB - mi a kevésbé jó.
Az-e a jobb, ha az állam a kis hülye polgárait saját hülyeségüktől ellenükre is óvja, vagy felnőttnek tekintve őket tetteiket, múlasztásaikat csak akkor korlátozza, ha azok mások jogos érdekeit sértenék.
A jogszabályokban ugye állami akarat nyilvánul meg, és a szuverén állam bármit akarhat, ezért lehet, hogy egész elképzelésem, miszerint a jogszabályok a 'tiszta jogtudomány' által megalapozottak téves, és egyszerű hasnossági elv alapján hozzák őket.
Ez esetben az a kérdés, miért a kábítószert és nem az alkoholt és
a cigarettát üldözi a rendőrség, hiszen ez utóbbi kettő összehasonlíthatatlanul nagyobb terhet ró a társadalomra, mint a drogok.
Persze tudom a választ: a közvélemény ezt tartja helyesnek, és a fentebbi álláspont képviseletével senkiből nem lehetne törvényhozó.
Eszerint tehát a többség vélemyénye az IGAZSÁG.
Aki így gondolja, ajánlom figyelmébe az egész tudománytörténetet, Az ember tragédiáját, az Antigonét, stb., sőt tulajdonképpen az emberiség történelmét.

Nos, az a gond, hogy ha en vezetem az automat, es okozok egy balesetet (pl. frontalis utkozes csekely 60+60 km/h-val), akkor teljesen mas lesz a megitelese annak az esetnek, ha a szembejovo a balesetben nem volt becsatolva, es igy mondjuk (tippelt valoszinusegek szerint) 60-80% valoszinuseggel kirepul a szelvedon, es ezen belul kb. 70-80% valoszinuseggel ott helyben vagy rovidesen meghal (a landolastol, vagy mert utana at is mennek rajta), mig ha be van csatolva, akkor kb. 20-25% valoszinuseggel hal meg a serulesektol, es kb. 60% valoszinuseggel megussza nehany toressel - kb. 10-20% pedig, hogy tores nelkul kiszall az autobol. Persze a kozlekedesi baleset gondatlan okozasa halalt okozo, ill. sulyos serulest okozo esetekben nem ugyanolyan elbiralas ala esik. Mondjuk az elobbiert konnyebben lehet letoltendot kapni. Foleg, ha egy egesz csalad ult a masik kocsiban bekotetlenul...
Nos, ebben az esetben ugyan en vagyok az okozo, megis elvarom a masiktol, hogy vedje magat rendesen, vagy engem ne buntessenek azert jobban, mert o cseszett megvedeni a sajat eletet.
Asszem ez igy jogos? Csak mert ugye barmikor kiugorhat elem egy nyul, vagy kidurranhat a bal elsom, tehat nem zarhato ki 100%-ban a balesetek okozasa pusztan a jo vezetessel.

Ja, a koltsegek: nem hiszem, hogy a baleseti serulesek kezelesenek koltsegeirol van szo, inkabb arrol, hogy aktiv koru emberek (ugye altalaban azok vezetnek nagyobbreszt) nagy valoszinusegu elhalalozasa a tarsadalomnak kar. Merthogy penzbe/energiaba/idobe kerult felnevelni, kitanitani, es ezutan nem dolgozza vegig az eletet es meg ottmarad utana nagy esellyel egy csalad is, akit a tarsadalomnak kell ezutan segiteni megelni.
Szoval ertheto modon ezt a fajta ongyilkossagi valoszinusegi faktor novelest a tarsadalom altalaban nem dijazza.

Drog, alkohol, cigaretta: en (lehet, hogy tulsagosan radikalis vagyok?) azon az allasponton vagyok, hogy a tarsadalom, es az egyen szempontjabol is karos mindegyik. Viszont a drog tiltasa (meg) menedzselheto, ezzel szemben a masik kettot nem tudnank teljesen betiltani (birka feeling?). Egyszeruen nem lehet megmagyarazni az embereknek, hogy total hulyek :-)
Es ha ez a tarsadalom 50%-a, akkor nincs mit tenni.

dr Zákányi Csaba # 2002.07.16. 23:09

Kedves n01 !
Csak szerényen remélni merem, hogy ön pszichiáter, vagy tud egy jó elmegyógyászt, aki segíteni tud mindkét rászorulón, hiszen az nyilvánvaló, hogy nem jogi, hanem orvosi segítségre van szükségük. Ezesetben helyesen tette, hogy megadta elérhetőségét.
Persze nincs jogom morális ítéletet hozni...

n01 # 2002.06.20. 15:38

Olvasd el légy szíves a Segítségkérésen belül az Ügyvédet keresek című témát!

Köszi!

Petrocelli # 2002.05.09. 10:20

Nyugi, senki nem tehet senki agyába semmit az elszenvedő beleegyezése nélkűl, de még beleegyezéssel is csak egy nagyon megtekeret jogi procedúra után.

n01 # 2002.05.07. 12:00

Nem teljesen vagyok biztos benne, hogy 'Az önrendelkezési jog határai' témához tartozik-e a következő kérdésem, de ezt kérem elnézni.

Azt szeretném tudni, hogy van-e vagy volt-e olyan jogi 'lehetőség', amely alapján megengedhetővé vált, hogy implantátumo(ka)t helyezzenek el magyar állampolgár(ok) agyába, annak kifejezett engedélye nélkül?

A választ előre is köszönöm!

dr Zákányi Csaba # 2002.04.04. 16:01

El sem tudom képzelni, hogy mire alapozza Béres-Deák Attila azt a véleményét, hogy az autóban utazók személyes biztonságának biztonsági övvel való védelme közügy. Persze én - mint nem jogász - azt gondolom, hogy a jog tudomány, mely - bár nem egzakt - de mégis valamiféle elméleti alapokon nyugszik, melyekből a tételei levezethetők. Ezt hiányoltam válaszában a konkrét kérdésre vonatkoztatva.
Gyakorlati érvei sem meggyőzőek, hiszen
egyáltalán nem biztos, hogy a biztonsági övet használó sérültek kevesebb terhet jelentenek a közösségnek, kevesebb költséggel jár a kezelésük, vagy különösképpen a rehabilitációjuk. Azt hiszem - bár ezt sokan cinikusnak gondolhatják - inkább ennek ellenkezője lehet igaz.
A szeszesitalfogyaszás tilalmát, mint analógiát gyorsan el is felejthetjük, hiszen az ittas vezető nem csak önmagát, hanem a közlekedés más résztvevőit is veszélyezteti, így tárgyunkhoz semmi köze.
Az lehet a baj, hogy én Béres-Deák Attilával ellentétben nem tudom, mi a HELYES és mi a HELYTELEN. Sőt  a legtöbb esetben azon is erősen el kell gondolkodnom, mi a helyesEBB - mi a kevésbé jó.
Az-e a jobb, ha az állam a kis hülye polgárait saját hülyeségüktől ellenükre is óvja, vagy felnőttnek tekintve őket tetteiket, múlasztásaikat csak akkor korlátozza, ha azok mások jogos érdekeit sértenék.
A jogszabályokban ugye állami akarat nyilvánul meg, és a szuverén állam bármit akarhat, ezért lehet, hogy egész elképzelésem, miszerint a jogszabályok a 'tiszta jogtudomány' által megalapozottak téves, és egyszerű hasnossági elv alapján hozzák őket.
Ez esetben az a kérdés, miért a kábítószert és nem az alkoholt és
a cigarettát üldözi a rendőrség, hiszen ez utóbbi kettő összehasonlíthatatlanul nagyobb terhet ró a társadalomra, mint a drogok.
Persze tudom a választ: a közvélemény ezt tartja helyesnek, és a fentebbi álláspont képviseletével senkiből nem lehetne törvényhozó.
Eszerint tehát a többség vélemyénye az IGAZSÁG.
Aki így gondolja, ajánlom figyelmébe az egész tudománytörténetet, Az ember tragédiáját, az Antigonét, stb., sőt tulajdonképpen az emberiség történelmét.

Béres-Deák Attila # 2002.04.01. 18:49

Már a 70-es években bebizonyosodott, hogy mind a biztonsági öv , mind a bukósisak használata életeket ment. Használatuk jogszabály általi kötelezővé tétele, illetve nem használatuk szankcionálása azért szükséges, mert az nem magánügy hanem közügy.Közügy továbbá a nem használatból adódó sérültek gyógykezelése és rehabilitációja is.Annak az eldöntése sem a magán autonómia része, hogy szeszes ital befolyásoltsága alatt lehet- e vezetni, vagy sem? Véleményem szerint az államnak minden olyan tevékenységet szabályozni / kötelezővé tenni, tiltani stb./ kell, amely kihatással van a közügyekre.Egyébként én személyesen is meggyőződtem róla egy balesetben, hogy a biztonsági öv milyen védelmet tud nyújtani. Arra is emlékszem amikor Magyarországon bevezették a biztonsági öv használatának kötelezettségét. Nem az volt az emberek problémája, hogy szükségtelen, hanem hogy nem lehet kapni a boltban.
Béres-Deák Attila


attika

dr Zákányi Csaba # 2002.04.01. 14:26

Hogy van az, hogy Magyarországon (és számos egyéb demokratikus államban) jogi szankciók terhe mellett kötelező a biztonsági öv, és a bukósisak használata?
A közlekedéstudomány rég bebizonyította hasznos voltukat, ez azonban nem indokolja a kötelezővé tételt, hiszen az a személy önrendelkezési jogát korlátozza.
Márpedig biztosan létezik olyan jogelv (esetleg 'eltúlzott liberális jogfelfogás'), mely szerint a személy önrendelkezési joga csak mások jogos érdekében korlátozható. A biztonsági öv használatának elmúlasztása viszont senki
másnak nem okoz hátrányt csak a nem használónak. Mint autóvezető persze azon is ellamentálhatok, hogy melyik a hátrányosabb: nagy sebességű ütközéskor gyorsan meghalni, vagy a biztonsági öv 'jóvoltából'  csak nyomorékká válni?
Oly dilemma ez, melyet mindenkinek magának kell eldöntenie, nem pedig az Állam bácsinak.
Általánosságban tehát: jogelméletileg igazolható-e az állam azon törekvése, hogy a személyeket saját maguktól is megvédje.