Használtautó, Garancia???


migara # 2022.06.15. 14:24

@drbjozsef: Köszönöm, mindenképpen megkeressük a kereskedőt, de előbb szerettem volna tanácsot kérni másoktól, hogy mik az esélyek, stb. Ezt itt meg is kaptam, belevágunk.

@osztap: Köszönöm a segítségedet! Németországból van a kocsi.

@Majordomus: kösz az "építő" hozzászólást.

drbjozsef # 2022.06.15. 04:23

migara,

Egyébként a kereskedőt is lehetne egy kicsit piszkálni, mert valami elég büdös náluk is.

Nem kaptunk sem számlát, sem szerződést, rákérdeztem a kereskedőnél, hogy miért nem, a válasza az volt, hogy bizományos eladásnál nincs, a forgalmival bizonyíthatjuk, hogy mikor került a nevünkre. De ha bármi gond lenne, az okmányirodából kikérheti az ügyvédünk.

Ez egyértelműen hazugság, átvernek. Azt az adásvételit csak alá kellett írnod, hogy a nevedre kerüljön az autó, márpedig ha aláírod, akkor kapnod is szokás belőle egy példányt. Fizettél pénzt, és nem kaptál egy elismervényt sem? Ami nem biztos, hogy szabálytalan, az adásvételiben is benne lehet, de akkor azt megintcsak kapnod kellett volna. Sumákolnak. Valszeg tudták, hogy mit sóznak rád...

Ettől sajnos továbbra is : bizományos eladásnál a kereskedés csak meghatalmazott, te jogviszonyban az autó külföldi eladójával vagy. (Már ha helyes az előadásod, hiszen az iratokat mi nem ismerjük.)

Majordomus # 2022.06.14. 20:08

Erre van esély. Szerintem üzbég import...

Autót vásárolni úgy megyünk hogy megnézzük,ha tetszik visszük a szerelőnket és átnézi.

osztap # 2022.06.14. 11:01

migara,

Ha egy tértis levélben kiküldött felszólítás nem vezet eredményre, érdemes lehet az eladó ellen európai fizetési meghagyást kibocsáttatni, ha uniós országbeli az eladó. Ezt magyar közjegyzőtől lehet kérni, magyarul.
https://www.mokk.hu/…ek/EUFMH.php

Ha ellentmond, akkor perré alakul, de már az EUFMH-nál kérheted, hogy Magyarországon tárgyalják, mivel itt volt a teljesítés helye. Ha 5000 euró alatti a követelésed, akkor belefér a kisösszegű követelések európai eljárásába, ami szintén folyhat magyar bíróság előtt, de sokkal gyorsabb, mint egy normál per.
https://e-justice.europa.eu/…_responsible

Így sem lesz egy fáklyásmenet, de azért egyszerűbb, mint mondjuk Hollandia-külsőn vinni egy pert. Ha nem uniós az eladó, az pech...

drbjozsef # 2022.06.14. 10:13

migara,

Dehogynem, nagyon is jelent. Hogy az eladó hibásan teljesített. Persze kereshetsz felelőst a műszaki vizsgaállomáson is, és akkor azt mondják, hogy ja, bocs, akkor a műszaki vizsgát is visszavonjuk, de ezzel te nem leszel egy tapodtat sem előrébb. Továbbra is van egy roncsod, aminek most már vizsgája sincs, amit jóhiszeműen megvásároltál bizományos értékesítésen keresztül egy külföldi eladótól. Továbbra is követelhetsz tőle, perekedhetsz vele.
Ha egyből visszadobták volna, hogy ez egy roncs, akkor is pont ugyanitt tartanál.
Kellő gondossággal való eljárás hiánya. Saját felelősségre vetted meg - természetesen, az eltakart, fel nem ismerhető súlyos hibákért felelősséget kell vállalnia az eladónak. Csak hát külföldre pereskedni évekig tart majd, sok százezer forintért...

migara # 2022.06.14. 08:55

drbjozsef,

És az semmit se jelent, hogy így átengedték a KPM vizsgán? Ezzel sem tudok a kereskedőnél érvelni? Vagy akár az NKH-nál jelezni ezt? Mert ilyen állapotban nem mehetett volna át, nem?

drbjozsef # 2022.06.13. 10:43

migara,

Dehogynem.
Megkeresed az eladót - aki, ha jól értem, külföldi -, felvázolod neki az autó hibáit, és hogy hibásan teljesített, kéred, hogy vigye el az autót, és javíttassa ki a hibáit. Ha nem hajlandó, neked kell pert indítanod ellene. Feltehetőleg az ő országában.

Remélem, érzed az esélyeidet.

migara # 2022.06.13. 10:36

Mert előtte nem volt rá lehetőségünk.
Szóval akkor semmi lehetőségünk sincs?

drbjozsef # 2022.06.13. 10:14

Bizományos eladás? Az szopás. A kereskedőt el is felejtheted.
És miért csak a vásárlás után nézi meg szerelő?

Ez egy elég drága tanulópénz lesz.

migara # 2022.06.13. 07:23

Tisztelt Ügyvéd Úr!

05.28-án voltunk megnézni egy Suzuki Jimnyt egy autókereskedésben. Akkor rendben találtuk az autót (illetve azt éreztük, hogy a kuplung valószínűleg cserés lesz, de ez egy 14 éves terepjárón várható volt), lefoglalóztuk, de mivel külföldi az autó, így várnunk kellett a KPM vizsgára. 06.02-án hívtak, hogy másnap mehetünk az autóért. El is hoztuk, minden rendben volt a hazaúton. 06.10-ére kaptunk időpontot a saját szerelőnkhöz, hogy átnézze a kocsit. Sajnos, nagyon rossz híreket kaptunk: a váltóból folyik az olaj, az első kerekeknél a gömbfejnél is, így nem is használhatjuk az autót, mert ha ráfolyik a fékre, nem fog fogni, vagyis balesetveszélyes. Ezenkívül, az alja szét van rohadva, csak mivel le volt frissen alvázvédőzve, így ezt nem láttuk, csak most kezdett el lepotyogni róla az alvázvédő, és láttuk meg, hogy ez a helyzet.

Nem kaptunk sem számlát, sem szerződést, rákérdeztem a kereskedőnél, hogy miért nem, a válasza az volt, hogy bizományos eladásnál nincs, a forgalmival bizonyíthatjuk, hogy mikor került a nevünkre. De ha bármi gond lenne, az okmányirodából kikérheti az ügyvédünk.

Mit tudunk tenni ez ügyben? Felhívjuk a kereskedőt vagy inkább emailt írjunk ezzel kapcsolatban? A kellékszavatosságra hivatkozva kérhetjük, hogy fizesse meg a javíttatás költségét, vagy adja vissza a kocsi vételárát?

Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel, migara

Majordomus # 2022.06.10. 22:22

"vrtba volant scripta manent"

Ebből megtanulod hogy mindent irásban rögzits!
Ha legkőzelebb autót adsz el,akkor ird bele a szerződésbe,hogy a mrgtekintett állapotban veszi meg az autót,próbaut után,és utólag nyafogás nincs.

dthrw # 2022.06.10. 09:52

drbjozsef,

Köszönöm a nagyon gyors választ!
Igen, én is így gondoltam, vissza is olvastam, de kellett egy megerősítés, pláne, hogy ma újra kerestek..

Köszönöm, szép napot!

drbjozsef # 2022.06.10. 09:32

dthrw,

Visszaolvasol itt néhány oldalt, és tudni fogod.
Írásos igényre tértis válasz az igény elutasításával, viszontlátásra.

dthrw # 2022.06.10. 09:21

Tisztelt drbjozsef!

Eladtam egy használt gépjárművet (14 éves, 270 ezret futott autóról beszélünk) magánszemélyként, magánszemélynek. A megtekintésük alatt (ami hozzáteszem este 10 órakor történt..), az általam ismert hibákat ismertettem és megbeszéltük. Diagnosztikára is dugták az autót, közben valami szakival telefonon beszélve. 20-30 percig járattuk az autót, majd nagyjából ugyanilyen hosszú próbautat is megtettünk. Pár nap után megkeresett közösségi oldalon azzal a kérdéssel, hogy mi okozhatja az autónál azt a jelenséget, hogy alacsony vagy nincs olajnyomás egy olajcsere után? Leírtam neki, hogy nem tudom mi történhetett az autóval, hisz nálam nem volt ilyen probléma soha az évek alatt, pedig 8-10 ezrenként cseréltem az olajat. Annyit reagált rá, hogy akkor érdeklődnek tovább, gyakori hiba ennél az autónál. A következő alkalommal telefonon hívott az állítólagos szakijuk, hogy ott áll az autó és nem megy, megállt a vezérlés, összeakadt vagy a motor kuka. Mentek az autóval nagyjából 500 km-t és olajat cseréltek, utána jelentkezett a probléma, hogy nem vagy csak alacsony volt az olajnyomás. Megkérdezte, hogy akkor most mi legyen? Én is megkérdeztem, hogy hát mi? Keressen meg a vevő. Felhívott ő is, viszont konkrétat ő sem mondott, hogy mi a baja az autónak, így azt sem tudom mi okozhatta. Másfél hónap alatt 3-szor ígérték meg, hogy megmutatják a "szakvéleményt", illetve valami bizonyítást, hogy mi az autó baja és mi okozta. Ezt nem kaptam meg. Ma felhívott a szerelő ismét, hogy tesz egy utolsó próbát arra, hogy szálljak be a költségeikbe, vagy hívják a szakértőt és akkor az nekem nagyon drága lesz. Illetve magyarázta azt, hogy nálam biztosan azért nem volt probléma az olajnyomással (és a másfél órás megtekintés alatt sem!), mert akkor még az én 0w60-as akármilyen olajam volt benne. Az autó nálam mind a 6 olajcserénél 5w40-et kapott, erre azt reagálta, hogy majd a szakértő megállapítja. Hozzáteszem a sztori kedvéért, hogy viszonylag sokat engedtem a meghirdetett árból, illetve a hölgy szájából az is elhangzott, hogy "Na legyen ennyi az összeg, és akkor nem hallok felőle többet, nem fog keresni". Sajnos ez az ígéret sem jött össze. :) Egyáltalán nem tartom jogosnak az "igényét", hiszen ha olajnyomás problémákkal küszködött az autó, akkor az kiderült volna a másfél órás megtekintés alatt, műszerfal jelzi plusz rádugták gépre.. Nem tartom kizártnak, hogy az olajcseréjük után szépen olajnyomás nélkül maradt az autó és bőven mentek még vele. Így tényleg nem lenne csoda, hogy hirtelen "elszállt" minden.
Hivatalosan nem kaptam megkeresést és az igényüket, viszont telefonban és közösségi oldalon elmondták, hogy ki kell fizetnem, vagy visszahozzák az autót (de azt nem akarják, mert tetszik nekik). A hölgy először normális hangnemben közölte velem, hogy mit szeretne, majd miután nem voltam túl segítőkész (nem akartam egyből fizetni), ő átváltott kissé fenyegetőbe, majd szóbahozta a pereskedést, hogy neki mindegy, belemegy simán. Utána a srác aki itt volt hívott, ő a lelkemre próbált hatni, hogy együttérzésből fizessek, illetve, hogy tiszta legyen a lelkem. Kicsit furán tartom ezt az egészet. Mit tudok tenni ebben az esetben? Köszönöm a választ előre is!

drbjozsef # 2022.05.25. 07:30

JOZSF,

Sajnos ez egy ilyen dolog. Használt autót venni zsákbamacska.

JOZSF # 2022.05.25. 07:03

doktorbjozsef
Köszönöm a választ !
Igen , sajnos tudom az alap ide vonatkozó rendelkezést . De számomra érthetetlen , hogy miért tesz különbséget " Kereskedő " és Magánszemély között .
Nagyjából szinte lehetetlen bizonyítanom , hogy a vásárlás idejében a hiba fennállt . Persze hogy nem vettem volna meg . Főleg , hogy csak egy bizonyos sebesség határ ( 80-90 KM ) fölött és bizonyos idő - távolság után jelentkezik a hiba és a próba út erre kevés és rövid volt .

Köszönöm még egyszer !
( sajnos valahol tudtam , hogy ez lesz a válasz . Szinte egyenlő a nullával az igazam bizonyítani . :( )

JOZSF # 2022.05.25. 06:52

Majordomus : Sajnos a jelenség , csak 80 KM feletti sebességnél jelentkezik , viszont a kiegyenlítő tartály belső falára folyamatos " korom ( kipufogó gáz ) lerakódás " Hengerfej kipufogó oldali gátrepedés . :(
Gondolja elhozom , ha tudok róla ?
Köszönöm a hozzászólást !

Majordomus # 2022.05.24. 16:52

Ha az autó hengerfejes,akkor az már a próbaúton kiderűl.
.
Hiba volt úgy átvenni.

drbjozsef # 2022.05.24. 15:49

JOZSF,

Ha magánszemélytől vásároltál, akkor annyi a különbség, hogy neked kell bizonyítani, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt.
Kivéve, ha az eladóval a szerződésben eleve kizártátok a szavatosságot.

Tértis levélben jelezd neki a hibát, szerinted ez a szavatosság körébe tartozik, és kéred, hogy javíttassa meg az autót, vigye el 3 napon belül, vagy te fogod megjavíttatni az ő költségére.
Aztán ha nem viszi el, és fizetni se lesz hajlandó, akkor megküldheted egy fizetési meghagyással, aminek ha ellentmond, akkor neked kell pert indítanod.
Ott aztán neked kell majd bizonyítanod, hogy a hiba már a vásárláskor is fennállt. Ez természetesen műszaki szakkérdés, erre nem tudunk mit tanácsolni, szerintem van olyan, amelyikről bizonyítható, hogy már eladáskor is hibás volt, de olyan is, amelyik nem. Ha nem volt az, akkor a pert és a szakértőt is te fizeted, ez további pár százezer forintos nagyságrend lesz.

JOZSF # 2022.05.24. 14:43

Tisztelt Jogi Fórum !
Elolvastam az idevonatkozó PTK - t , de azért mégis feltenném a kérdésem , hátha kapok valami információt a sérelmemre .
2022.Március 28.-án vásároltunk egy VW Tansporter gépjárművet egy használt autó kereskedésben ( az adás - vétel során kiderült , hogy , mint magén személy adta el . ) Ez ugye a PTK ide vonatkozó szabályait megváltoztatja, bár nem értem a lényegét . :(
Sajnos cca. 90 KM -t élvezhettük az új jövevényt . A történet kicsit hosszú , így csak a leglényegesebbet írom . Több egymástól független szakember más-más időpontban megállapította , hogy hengerfejes az autó , ami több száz ezer forintos ( 6-7 ezer ) javítási költségbe fog kerülni . Telefonon többször jeleztük ( utoljára már Email -ben is , de arra sem reagál ) az eladónak a problémát ( az autót szeretnénk megtartani ) , de érdemben nem kaptunk választ arra , hogy a javítási költségbe , vagy a javítás teljes teherviselését vállalja . ( rejtett hiba ) Az óriási javítási költség mellett teles keresőképességünk is kiesett azóta is ( munka eszköz ) .
Kérdésem az lenne , hogy Polgári peres úton próbálkozzak e , vagy esélytelen a károm megtérülése ?
Szeretnék tanácsot kérni , hogyan tudnám érvényesíteni a " termékszavatosság " ide vonatkozó passzusát ?
Nagyon köszönöm a válaszukat !
Tisztelettel : József

Majordomus # 2022.04.28. 07:23

Csak azt kell teljesíteni amit jótállásban vállalt.

drbjozsef # 2022.04.28. 06:33

(garancia fogalma nem is létezik, a jótállás pedig eleve több, mint a kötelező szavatosság)

Atti88 # 2022.04.27. 20:41

Tisztelt Drbjozsef
Köszönöm a választ,amúgy ez egy nem olyan régi eset természetesen már megjavítíttuk az autót.
Csak kiváncsi voltam milyen esélyünk lett volna ha nem vállaljuk a javítást.
Amúgy a szóbanforgó autónál ez típus hiba mint utólag kiderült,a javító műhelyben mondták,hogy kb 150.000 km-nél adja fel.
Ők már sok ilyet javítottak,2 nap alatt készen volt polcon volt nekik az alkatrész.
Tisztelettel
P.Attila

Atti88 # 2022.04.27. 20:34

T.Majordomus
Garanciát valóban nem,de jótállást igen.

drbjozsef # 2022.04.26. 19:23

Tisztelt Attila,

Hogy egy szelep hogyan és mikor (nem) működik, az műszaki szakkérdés.
Ha az eladás után 6 hónapon belül következett be a hiba, akkor törvényi vélelem áll amellett, hogy az már az eladáskor is hiba volt, neked kell megdönteni ezt bizonyítással.
Kellékszavatossággal tartozol az olyan hibákért, amelyek a vásárlás pillanatában fennálltak, kivéve, ha kellő gondosság esetén a vevőnek fel kellett volna ismerni, vagy az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából számítani lehet az adott hibára.
A hibakód hiánya eléggé valószínűsíti, hogy a hiba nem állt fent a vásárláskor - de szerintem nem zárja ki. Ha a vevő vitatná, igazságügyi szakértő döntene, és azt kellene bizonyítania, hogy biztosan hibátlan volt az alkatrész (ha az első 6 hónapban vagytok). Ez sokkal nehezebb, mint fordított esetben. Hivatkozhatsz a hibakód hiányára, de nem lennék benne biztos, hogy ilyen egyszerűen menne.
Ha ez olyan alkatrész, amire igaz a "számítani lehet rá" kitétel (mint pl. a katalizátort 120-150ezer km-re tervezik, egy 200+ ezer kmes autóban elromló katalizátor már a vevő sara), ez megint műszaki kérdés, ezt nem tudhatom.
Ha egyik se jön be, akkor neked kell fizetni a javítást.