"Mikuláscsomag"


demirob # 2005.03.10. 09:59

Szerintem inkább az árakkal van a gond. Ha a parkolóhelyet nm-re vetítve összehasonlítod egy bérelt lakás díjával kiderül hogy a többszörösét fitetnéd ki. Mi ez ha nem jóízlést sértő gazdagodás.

dr Zákányi Csaba # 2005.03.07. 23:03

"Ha nem kéne fizetni, rosszabb lenne."
Nem is akarom bizonyítani. Ez az én szerény véleményem. És tudod miért szerény? Azért, mert nem a szakmám, igazából nem értek hozzá, csak benyomásaim, tapasztalataim vannak, melyek azt mutatják, hogy a fizetős renszer bevezetése előtt sokkal nehezebb volt parkolni a belvárosban. Ha én olyan közlekedési szakember lennék, akinek az a feladata, hogy kezelje Bp. parkolási problémáit, nagyon fel lennék háborodva azon, amiket állítasz, Big, és akkor lennének olyan bizonyítható érveim, melyekkel esetleg meg tudnálak győzni arról, hogy a fizetős parkolás egy a lehetséges módok közül arra, hogy ezt a problémát elfogadható medeben tartsuk.

Bubó # 2005.03.07. 20:15

Ismert az a bizonyos fogyasztói magatartás, ami nagyon igaz, főleg a nem létszükségleti szolgáltatások igénybe-vételénél: ha feljebb megy az ára, kevesebbet veszünk belőle (spórolunk), legalább is egy darabig.
Ez így volt régen is a benzin-áremelésnél, a víz-, gáz-, áramdíj drasztikus emelésekor, nem lehet, hogy a parkolási díj emelése is valamiképp hat a parkolási szokásokra?

Nálunk (megyei jogú város) parkolási övezetek vannak, különféle díjazással. Amikor bevezették, rögtön több üres parkolóhely lett a belvárosban (néhá-nyan két utcával távolabb álltak le, olcsóbban parkoltak). Később elfogytak az üres parkolók a belvárosban is.

Új év, felemelt díjak, és láss csodát: jó pár hónapig ismét lehetett parkolni a belvárosban, és ez már így megy évek óta!

Különösképpen nem nagyon tud érdekelni, hogy hova tűnik el az a 220 Ft, a politikus, vagy, mint régen, a parkolóőr lopja el, csak ne kelljen órákig keringenem, parkolóhelyet keresve!

Ha ingyen lehetne parkolni, Csóró József is otthagyná lerobbant Trabantját a Főtéren.

the big cat # 2005.03.07. 19:51

"Ha nem kéne fizetni, még rosszabb lenne."

Ezt nem tudod bizonyítani. Ez teljesen alaptalan érvelés. Továbbá nem azt állítom, hogyha a fizetős parkolási rendszer nem szolgálja a célt akkor nem kell semmit csinálni a parkolási gondokkal, hanem azt, hogy a fizetős parkolási rend helyett valódi megoldást kell találni és alkalmazni, amiylenek más helyeken működnek. Igaz azon a korrupt politikusok nem kereshetenek. és amíg azoknak, akik ma degeszre keresik ezen magukat nem érdekülk a probléma kezelése, addig nem is lesz változás.

Nem tudom egyébként te melyik világban élsz, de a demokráciáknak nagyon sok közük van akorrupcióhoz, a pluralista demokráciák leglényege az érdekérvényesítő csoportok konfliktusa, és az érdekérvényesítési folyamat során a gazdasági nyomásgyakorlás a döntéshozókra. Ha ez nem legális, akkor korrupciónak hívják. A demokrácia elemi működési jelenségei közé tartozik.

dr Zákányi Csaba # 2005.03.07. 18:13

Képzeld el én ezeket komolyan gondoltam.
Amit Igazság csillaga írt, azok persze lehetnek jó megoldások. Közgazdasági, vagy milyen fejtegetése a pénzről és az intézményesített lopásról azonban szerintem meredek. Ha ui. a pénz csak "csereérték", lehet akkor az adózás és az illetékek is az intézményesített lopás körébe tartoznak, hiszen azért sem kapunk semmit. Ha pedig valamit jogszabály ír elő, akkor nem lehet jogsértő, ha valaki teljesíti azt. Ezt a fogalmat ne használjuk a "szemétség" vagy "genyóság" szinonimájaként.
A provokátorsághoz még csak annyit: ha mindenki csak hőbörögne a parkolási díj ellen, akkor miről vitatkoznánk?Nem?

kőkorszaki # 2005.03.07. 16:53

Gratulálok hozzászólásodhoz. Olyan mintha porovokátor volnál.
Javaslom vegyél egy- két parkolót.
A jogszabályok adta lehetőségekkel -melyekről az előtted szóló írt- ne is törődj.

dr Zákányi Csaba # 2005.03.07. 13:56

Igen, Big, igazad van! a korrupció teljes felszámolása illúzio, bár szerintem nem nagyon van köze a demokráciához. Éppen úgy illúzió, ahogy a belvárosi parkolási problémák teljes felszámolása is az, ennek azonban tényleg van köze pl. a motorizációhoz, a településszerkezet hagyományos jellegéhez, meg a lustaságunkhoz is stb.
Azért érhetetlen az álláspontod, mert a fizetős parkolási rendszertől elvárnád, hogy oldja meg a parkolási gondokat, ha ezt nem tudja tökéletesen, csak mérsékelni tudja, sutba kell dobni.
Ha nem kéne fizetni, még rosszabb lenne.

Igazság csillaga # 2005.03.04. 16:50

Van a KKESZben is megoldás: a meghatározott időre szóló órás parkolás. Igaz ez nem hoz pénzt.
Ezen túl az Építési Tv végrehajtási rendelete előirja a kötelező parkolók épitését.
Az elfogadható megoldás a nagy bevásárló központoknák is található. Ilyen a multiplexek parkolóházainak parkolása is: a bemutatott mozi jegy ellenében nem kell fizetn. Ezek szerintem külföldi tapasztalatok alapján valósultak meg.
A súlyadó nem elég adó a propléma megoldására? /Tehát adó is van/
Az pedig természetesen jogsértő, ha a pénzemért semmit nem kapok cserébe, az az intézményesitet lopás. /Hiszen a pénz egy csereérték/
Az előzőekben leírt példákat annak bemutatására szántam, hogy a bevételélért még az adatokat is képesek manipulálni.

the big cat # 2005.03.04. 13:12

A korrupcióval kapcsoltabn pedig az a véleméynem, hoyg az téved, aki a demokráciák politikai életében nem a pluralista érdekérvényesítést és annak egyik legelterjedtebb, és leghatkonyabb módszerét, akorrupciót keresi. A demokráciák természetese velejárója a korrupció, olyan társadalmi jelenség, amelynek maximum az elfogadaható határok között tartásában reménykedhetünk, de a felszámolása illúzió, a rendszer lényegéből fakad.

the big cat # 2005.03.04. 13:10

Vagy azt jelenti, hogy apolitikusok máshol is lenyúlják az autósokat a cégeiken keresztül. De még ha nem is így van, mivel ez a módszer nem megoldáa a problémára, ezért nem értem miért kell fenntartni?

Nem az az érdekes, hogy egy adott utcát mondjuk IV. Béla idejében kinek a pénzéből nyitottak, hanem, hogy kinek az adójából tartják fenn.

Nem mindenhol látom akorrupciót, telejsen fölösleges általánosítani, de ebben az esetben annyira nyilvánvaló, hogy sajnos nem lehet mellette elmenni. Az önkormányzatok a parkolótársaságok bevételéből szinte semmit nem látnak, szóval szeretném tudni, hogy akkro most mit is old meg ez a rendszer? Se bevétel nincs, se több parkolóhely, se autómentes belváros.

Egyszerűen nem mehetsz el amellett, hogy az egész rendszer teljesen elhibázott, és ha így van, akkro nyilván valamilyen más érdek húzódik meg a háttérben, ha mégis fenntartják.

De redulkálhatjuk is kérdéseket, mondjuk arra, hogy miylen problémákat old meg ez a rendszer, milyen egyéb, méltányosabb módszerekkel lehetne azokat a célokat elérni? Aztán arra, hogy vajon mi aszolgálttaás tárgya, és hogy azt az aki nekem nyújtja miért nyújthatja?

dr Zákányi Csaba # 2005.03.04. 12:37

Miért nem érv az, hogy a világ nagyvárosaiban szednek parkolási díjat? Nem azt állítottam, hogy no lám, mindenütt így van, ezért helyes. Ez pusztán csak annyit jelent, máshol sem tudtak jobb megoldást a parkolási nehézségekre, ill. ha úgy tetszik, máshol sem találtak jobb módszert a probléma kezelésére.
Nem a Te adódból építették egyébként az utcát, hanem az elődeinkéből még akkor, amikor nem volt ekkora a forgalom, amikor még nem volt ennyi parkolni vágyó autó.
És persze, hogy van ebben is - mint mindenütt - korrupció, de szerintem tanult embertől méltatlan, ha mindenben csak azt látja.

the big cat # 2005.03.04. 04:13

Az pedig szimplás nem érv, hogy ez a rendszer érvényesül a világ minden nagyvárosában.

  1. Ez nem így van, vannak teljesen más alapú rendszerek is, valamint nagyon sok helyen nem magántársaságok nyújtanak szolgálttaást, hanem valamiféle közterként szedik be.
  2. Ha igaz is lenne a fenti állításod, az akkor is csak azt jelentené, hogy a más városok politikusai is jó üzletet látnak a szolgálttaás nélküli pénzbeszedésben, visszaélve a rájuk ruházott rendeletalkotó közhatalommal.
  3. Mo-on egyáltalán nem csak nagyvároskról van szó, vidéki kisvárososk, pár ezer fős települések, ahol soha nincs zsúfoltság magántársaságon keresztül parkolási díjat szedetnek?

Mégis vajon nekik mi az indokuk?

the big cat # 2005.03.04. 04:06

A parkolóhelyek száma kifejezeten csökkent mind abszolút értékben, mind a az igényekhez viszonyítva. Tehát ez az érv a politikusok szájából szimla hazugság, nem kapok érte szolgáltatást.

Amennyiben a szolgáltatást nyújtó nem képes a saját hibájából a szolgáltatást, azaz az elérhető parkolóhelyet nyújtani, úgy egyenlő felek között ez hibás teljesítés lenne. Igaz, ha nincs parkoló, akkor nem is kell is fizetnem, érte, tehát úgy néz ki kvittek vagyonk, csakhogy ez megint caak azt támasztja alá, amit előbb mondtam, a szolgáltatás nem az, hogy a parkolóhely elérhető, hanem az, hogyha van, akkor ott állhatok, viszont, ez elérhető lenne a szolgáltatási szerződést kikényszerítő rendelet hiányában is, azzaz megint csak oda jutunk vissza, hogy nincs valódi szolgáltatás a szolgáltatási díj mögött.

Ezért továbbra is állítom, hogy a célok között egyáltalán nem szerepel az, hogy növeljék a parkolóhelyek számát, vagy csökkentsék a belvárosok túlterhaltségét.

Ugyanis:

  1. Nem csak frekventált övezetekben, de kifejezetten szellős parkolási szituációval rendelkező helyeken is parkolási díjat szednek, van ahol a teljes kerület en bloc díjfizető zóna, vagy vidéki városokban lakótelepek.
  2. A fenti célt egyáltalán nem érték el.
  3. A fenti cél eléréséhez nincs szükség magántársaságok bevonására, arra megfelelően kivetett adó jellegű kötelezettség is megteszi, ami az önkormányzat kasszájába folyik be.
  4. Az Önkormányzatok a saját rendezési terveikben lévő új beruházásokhoz előírt új parkolóhelyek létestíésre előírt szabványokat permanenesen figyelmen kívül hagyják, a beruházótól nem követelik meg, nanaá, hiszen ha parkolóhelyet épít, csökkenni fog a magántársaság bevétele.
  5. Súlyos ellentmondás van a között, hogy az Önkormányzat egyes polgárai számára a közterületen a saját lakása közelében lévő parkolást ingyen biztosítja, míg másoknak ezért fizetni kell, miközben egyáltalán nem nyújt plusz szolgáltatást annak aki fizet. Persze mondhatnánk azt, hogy ki hol lakik, úgy változnak a közterehek, csak ez nem közteher, ez szolgáltatási szerződés, amiért egyáltalán semmit nem kap az, aki ott lakik.

A fentiekből látzsik, hogy a hangoztatott indokok szimpla hazugságok, a parkolási díjak rendszerének célja, hogy a helyi politikai körökhöz közelálló tuljadonlási körben lévő gazdasági társaságoknak jogosulatlan bevételt teremtsen a jogszabály erejénél fogva, melyből a közösség semmit sem profitál.

A hangoztatott cél elérésére sokkal kisebb beruházással közteher kivetése is megfeleő lenne, mely közvetlenül az Önkormányzathoz folyik be. Nagyon jó plda erre London belvárosa útdíja.

the big cat # 2005.03.04. 04:06

A parkolóhelyek száma kifejezeten csökkent mind abszolút értékben, mind a az igényekhez viszonyítva. Tehát ez az érv a politikusok szájából szimla hazugság, nem kapok érte szolgáltatást.

Amennyiben a szolgáltatást nyújtó nem képes a saját hibájából a szolgáltatást, azaz az elérhető parkolóhelyet nyújtani, úgy egyenlő felek között ez hibás teljesítés lenne. Igaz, ha nincs parkoló, akkor nem is kell is fizetnem, érte, tehát úgy néz ki kvittek vagyonk, csakhogy ez megint caak azt támasztja alá, amit előbb mondtam, a szolgáltatás nem az, hogy a parkolóhely elérhető, hanem az, hogyha van, akkor ott állhatok, viszont, ez elérhető lenne a szolgáltatási szerződést kikényszerítő rendelet hiányában is, azzaz megint csak oda jutunk vissza, hogy nincs valódi szolgáltatás a szolgáltatási díj mögött.

Ezért továbbra is állítom, hogy a célok között egyáltalán nem szerepel az, hogy növeljék a parkolóhelyek számát, vagy csökkentsék a belvárosok túlterhaltségét.

Ugyanis:

  1. Nem csak frekventált övezetekben, de kifejezetten szellős parkolási szituációval rendelkező helyeken is parkolási díjat szednek, van ahol a teljes kerület en bloc díjfizető zóna, vagy vidéki városokban lakótelepek.
  2. A fenti célt egyáltalán nem érték el.
  3. A fenti cél eléréséhez nincs szükség magántársaságok bevonására, arra megfelelően kivetett adó jellegű kötelezettség is megteszi, ami az önkormányzat kasszájába folyik be.
  4. Az Önkormányzatok a saját rendezési terveikben lévő új beruházásokhoz előírt új parkolóhelyek létestíésre előírt szabványokat permanenesen figyelmen kívül hagyják, a beruházótól nem követelik meg, nanaá, hiszen ha parkolóhelyet épít, csökkenni fog a magántársaság bevétele.
  5. Súlyos ellentmondás van a között, hogy az Önkormányzat egyes polgárai számára a közterületen a saját lakása közelében lévő parkolást ingyen biztosítja, míg másoknak ezért fizetni kell, miközben egyáltalán nem nyújt plusz szolgáltatást annak aki fizet. Persze mondhatnánk azt, hogy ki hol lakik, úgy változnak a közterehek, csak ez nem közteher, ez szolgáltatási szerződés, amiért egyáltalán semmit nem kap az, aki ott lakik.

A fentiekből látzsik, hogy a hangoztatott indokok szimpla hazugságok, a parkolási díjak rendszerének célja, hogy a helyi politikai körökhöz közelálló tuljadonlási körben lévő gazdasági társaságoknak jogosulatlan bevételt teremtsen a jogszabály erejénél fogva, melyből a közösség semmit sem profitál.

A hangoztatott cél elérésére sokkal kisebb beruházással közteher kivetése is megfeleő lenne, mely közvetlenül az Önkormányzathoz folyik be. Nagyon jó plda erre London belvárosa útdíja.

Cola (törölt felhasználó) # 2005.03.03. 19:46

Az okfejtésed szerintem ott hibádzik, hogy parkolóhely így sincs elegendő... talán némileg több van, mint néhány évvel ezelőtt, de ennek más okai is lehetnek...
Egyébként mitől szolgáltatás az, hogy valamilyen módon elérjük, hogy kevesebben akarjanak parkolni, ezért több parkolóhely van? Az már-már abszurd, hogy a díjat kevésnek ítéled meg, engem rendkívül boszant, hogy 120 - 480 Ft/óra ellenében állhatnék meg, de nem találok parkolóhelyet... én nem látom a szolgáltatást is!

dr Zákányi Csaba # 2005.03.03. 19:26

A parkolási díjért azt kapjuk ellenszolgáltatásként, hogy lehet találni parkolóhelyet. Ha mégsem, akkor vagy túl alacsony a díj, vagy pedig sokan ki tudják játszani a fizetést. Biztos jó lenne, ha a bevételekből öregek otthonát, hajléktalanszállót, vagy játszótereket, esetleg pont ingyenes mélygarázsokat lehetne építeni, de ez a képzelet világába tartozik. A valóság az, hogy ez a rendszer érvényesül a világ csaknem minden nagyobb városában. Szerintem ti sem tudtok jobbat arra a célra, hogy lehessen a belvárosban parkolni, ha ott van rövid dolgunk.

the big cat # 2005.03.03. 16:13

Csaba, teljesen komolyan.

Az utcát az én adómból építteték, tartják fenn, javítják, stb. Aztán ezt odaadják egy magántársaságnak, aki felfest parkolóhelyeket, beruház az automatákba, és ezen beruházásait decens profittal kapja vissza a parkolási díjakból. Az önkormányzatok egy része egyáltalán semennyit, más részük alig valamit lát a parkolási díjakból. A parkolótársaságok mindenhol a városi politikusok érdekeltségébe tartoznak.

Én a szolgáltatási díjért semmiféle szolgáltatást nem kapok, sem nem örzik, sem olyasmit nem biztoisítanak, ami a szolgáltatás kötelező megfizetése hiányában nem lenen igénybevehető.

Ha a városi bevételek növelés, az autóforgalom csökkentése, vagy bármi más az üdvös cél, akkro vessenek ki adót, az legalább a városi büdzsébe megy, mire ellopják sokkal keményebben meg kell dolgozniuk érte.

Cola (törölt felhasználó) # 2005.03.03. 15:55

A szolgáltatásért ellenszolgáltatás jár...Ha a parkolási társaság szolgáltat, akkor jár neki a parkolási díj.Mondom: ha szolgáltat...

ildikó31 # 2005.03.03. 15:04

Kedves Csaba!

Ebben a kérdésben én is osztom Big véleményét! Amikor felemelik a parkolási díjakat, olyankor mi változik az utcán? Ugyan olyan marad minden! Akkor mire föl emeleik az árát, ha a szolgáltatás minősége nem változik! Felelősséget nem vállalnak az autók biztonságáért! Akkor miért kérik el a pénzt? Miért fizetjük?


ildiko31

dr Zákányi Csaba # 2005.03.03. 14:01

Ezt komolyan gondolod Big?

the big cat # 2005.03.03. 11:39

A parkolási díj engem is nagyon zavar, szerintem ez nem más, mint lehúzás, bármit is hazudjanak a politikusok. Semmiféle egyéb célt nem szolgál, még oylanokat se, maiket összahazudoznak.

dr Zákányi Csaba # 2005.03.03. 09:54

Az a gyanúm, hogy a legtöbbeteket nem a parkolási díjakkal kapcsolatos anomáliák, hanem maga a parkolási díj zavarja. Félreértés ne essék nem a parkolási társaság embere vagyok, hanem csak olyan, aki időnként elautózik Bp-re, és amióta fizetősek a parkolók általában találok helyet, előtte meg nem találtam. És még jobban találnék, ha nem lennének olyan sokan, akik tudják az "okosságot" fiktív rokkant-igazovány, elakadásjelző, jó ismerős az önkormányzatnál stb. formájában. Sajnos nem lehet egész napra ingyen letámasztani a verdát a körúton...

Bubó # 2005.03.02. 23:01

A folyamatos rakodás, vagy ki- és beszállás megállásnak számít, egyéb okból legfeljebb 5 percig számít megállásnak, ha a jármű mellett maradsz. Ha egy vezető nélküli üres jármű áll bárhol, bármi okból, az várakozásnak minősül.
Ha az elromlott jármű fizetős parkolóban vesztegel, fizeni kell érte. Ha viszont tilos helyen parkol, azonnal el kell távolítani, vagy elszállíttani, különben „feláras” lesz a javíttatása.

világesze2 # 2005.03.02. 20:00

Azt ne felejtsük azért el, hogy a szertett 38/1993-as Főv. Közgy. rendelet a várakozást köti díjfizetéshez.

Műszaki hibával álldogállás várakozásnak minősül?

the big cat # 2005.03.02. 18:10

Hogy világosabb legyen, a helyi rendelet nem tiltja meg amegállást, sőt kifejezeten kijelöli a parkolót, csak épp fizetni kell érte.