autójavítás


drbjozsef # 2025.06.05. 07:55

TheDoctor,

Ezektől függetlenül a hibás teljesítés továbbra is szakkérdés, mert egy autó javítása nem eredménykötelem (odaviszem hibásan, elhozom jól), hanem egy gondossági kötelem, ahol a kötelezett köteles a szerződés szerinti feladatait a kellő gondossággal ellátni : itt megjavítani a hibát, ha az lehetséges, de ez nem biztos.
A kérdés itt az lesz, hogy a szerelő a szakmája szabályai szerint járt el, nem okozott szükségtelen többletköltséget neked, nem tett a tevékenységével további kárt az autóban. A leírásod alapján van esélyed, nem közel sem 100%.

(olyan ez, mint orvosnak lenni : a betegek meghalnak, mégse kell kártérítést fizetnie az orvosnak - legfeljebb akkor, ha műhibát vét, a szakmája szabályait megszegi, neki felróható okból történt olyan, ami a páciens halálához vezetett.)

Ha megegyezni nem tudtok, a szakkérdést a bíróságon majd műszaki igazságügyi szakértő döntheti el.

TheDoctor # 2025.06.05. 06:35

Kedves drbjozsef!

Igen, tudom, hogy mi a "röviden" fogalma... de ezt nem hiszem, hogy 3 mondatban érthetően elő lehetett volna vezetni! Nem volt célom, hogy az olvasással fárasszam!

Kovács_Béla_Sándor

02. A konkrét esetben hibás-e a teljesítés? Nem tudjuk, ez szakkérdés.
600.000Ft kifizetése után a hiba (amivel eredetileg elvittem az autót) megmaradt és olyan új tünet is társult mellé, ami NEM VOLT akkor, amikor az autót javításra leadtam. A minap derült ki pl az is, hogy a szaki szerint a hűtővíz a vízpumpa hibája miatt fogyott a tártjából és nem a motor "itta meg". Ezzel is alátámasztva az ő véleményét, hogy nem hengerfejes az autó.... így a vízpumpa alkatrészt is cserélte (termosztátot, stb...) hogy ezzel megszűnjön a hűtőfolyadék szivárgása. Tegnap vettem észre, hogy nem szűnt meg. Láthatóan fogy a tartályból rövid utakon is. Nyomot nem fedeztem fel, valószínűleg valóban a motor "issza meg" ami egyértelmű hengerfejességra utal. Holnap érkezik a teszt, ami egyértelművé teszi ezt a helyzetet. Eddig a vízpumpás dologra legalább azt hittem, hogy ott a probléma megoldva... de ott sem.

Kovács_Béla_Sándor # 2025.06.04. 17:12
  1. Van-e szavatosság a javítási szolgáltatásokra? Van.
  2. A konkrét esetben hibás-e a teljesítés? Nem tudjuk, ez szakkérdés.
  3. Milyen szavatossági igény érvényesíthető, ha a konkrét esetben hibás a teljesítés? Első sorban a kijavíttatása.
drbjozsef # 2025.06.04. 16:25

Röviden?
Az három mondat.

TheDoctor # 2025.06.04. 13:41

Megpróbálom pontokba szedve röviden leírni a lényeget.

2021 márciusában vásároltuk meg a feleségemmel az eddigi legjobb autónkat, ami egy 2010-es Toyota Prius (3. generációs) hibrid autó. Nagyon szeretjük!

2025 kb tavasz elején elhatároztuk, hogy eladjuk az autót és ugyan ennek a modellnek a 7 személyes változatát (Prius+) vásároljuk meg.

2025 május 3-án, szombaton egy családi kirándulás alkalmával a semmiből (tényleg semmi előjele nem volt) furán kezdett viselkedni az autó motorja. Nem akarok a részletekbe menni, annyi, hogy bár nem mindig, de elég gyakran indításkor 2-3 másodpercig az autó ilyet produkált:

https://www.youtube.com/…/KZsEcJ_APrw

Lényegében ugyan ez, ami ezen a néhány másodperces videón látható/hallható.

Mivel hibrid autóról beszélünk ugye van, amikor az autó teljesen elektromos módban megy, ilyenkor a benzinmotor pihen, nem jár. Amikor elektromos módból átvált a benzin motorra ez normál esetben szinte teljesen észrevétlenül, csendesen történik. Nos menet közben ez az elektromosról benzinmotorra váltás (tehát INDUL a benzinmotor) ugyan az a videóban látható/hallható jelenség van, amit fent linkeltem... de csak úgy 1-2 max 3 másodpercig, aztán beáll és rendesen megy tovább)

Nos nem örültem, mivel éppen eladni készültünk az autót egy ilyen hiba pont nem hiányzott.

Prius csoportban (Facebook) kerestem szakembert Nyíregyháza és környékéről, aki ért a Priusokhoz (sajnos többségük Budapesten és Dunántúlon van). Amúgy utána járva ennek a jelenségnek, nos több okra is visszavezethető. EGR szelep eltömődés/meghibásodás.... rosszabb esetben hengerfejesség kialakulása. Ez a kettő a leggyakoribb.

Az egyik Prius csoportban jelentkezett egy sárc... mondta, hogy nyíregyházi, ismeri a Prius modellt, ki tudja deríteni a műhelyében, hogy hengerfejes-e az autó, ha igen, meg is tudja javítani... ha más a gond, annak is utána tud járni.

Mondom én pont ilyen szakembert kerestem, aki helyben tudna nekem segíteni... és NEM szerettem volna a Toyota Titánhoz menni, mert arany árban dolgoznak + direkt hengerfejesség tesztet nem is csinálnak.

Így elvittem ehhez a sráchoz. Ő viszonylag hamar kizárta a hengerfejességet, mert azok az egyértelmű jelek, amelyek arra utalnak SZERINTE nem voltak jelen... neki szent meggyőződése ma napig, hogy az autó NEM hengerfejes!

A vízpumpánál szivárgást vett észre .... ez erősítette is, amit mondott, hogy az autó nem hengerfejes, (hengerfejesség esetén a motor „benyeli” a hűtővizet, egy részét biztosan) esetemben valóban nem a motor nyelte be, hanem a vízpumpánál folyt el a hűtővíz.... (Vízpumpa cserélve is lett.... hűtővízfolyadék szivárgása/elfolyása láthatóan meg is szűnt) Csekkolta a 4 gyújtógyertyát is, nem voltak még használhatatlan állapotúak azok sem, de azért cseréltettem vele újakra. A jelenség viszont továbbra is megmaradt. Kértem tőle a klasszikus EGR és hűtőköz tisztítást. (Prius modelleknél klasszikus az EGR szelep eltömődése/hibája és a hűtők közének elkoszolódása.... szinte minden fórum arról szól, hogy ezek elmulasztása nagyban elősegíti a motor hengerfejességének kialakulását.... arról nem is beszélve, hogy a videón látható tünetet maga az EGR szelep eltömődése is okozhatja). Ezeket elvégezte. Az EGR durván el volt tömődve korommal... ezt szépen kitakarította.... és a hűtők közét is (bár az alig volt koszos… ezen csodálkoztam is, szinte semmi szennyeződés/kosz nem volt a hűtők között)! Megdöbbenésemre (amin el is szomorodtam) ezek sem oldották meg a problémát. Ezért tovább vizsgálta a kollégájával, hogy mégis mi okozhatja ezt a gondot.

Később állította, hogy a „"váltónak”" megfelelő cucc a ludas. Priusban nincs klasszikus váltó... kuplung sincs. A Priusok egy úgynevezett fokozatmentes e-CVT "váltóval" vannak felszerelve. Azt mondta megvan az alkatrész - amit a kollégájával együtt BIZTOSRA mondtak, vagy hát nagy valószínűséggel ez okozza – mondták …. és semmiképpen sem hengerfejesség - okozza a videóban látható hibát/jelenséget.
"Nagyon durván figyelték", és amikor a motor berángat, akkor egyértelmű, hogy onnan jön (mármint a ”váltó” irányából) a hang. Az a forrása. Tehát ott kell keresni a megoldást.

Nekem ez furcsa volt, mert Prius autóknál "váltó" probléma annyira elenyésző, hogy szinte nem is jegyzik (legalábbis én így tudom). A klasszikus hibák között egyáltalán nem szerepel. Ez a tény ugyan furcsa volt, mert tudtam, hogy nem nagyon szokott ilyen hiba előfordulni, de tudtam azt is, hogy kizárni sem lehet, hogy tényleg ezzel van a baj. Ők a szakik, én meg a laikus tulaj, szóval mondtam is, hogy oké, akkor nézzék meg mi lehet a gond. Szóval ezen a vonalon mentek tovább. A srác kiderítette, hogy a „váltóműben” lévő tárcsa szar. Vagyis hát az egész „váltómű” de legalább a tárcsát érdemes cserélni… nem tudom mi ennek az alkatrésznek a hivatalos/rendes neve.
Mondta, hogy ebből az alkatrészből NINCS utángyártott, csak a Toyotától lehet szerezni. Elmondása szerint 480ezer + áfáért tudná beszerezni itthon ezt az alkatrészt, de közvetlenül Japánból rendelve csak 180ezer. Hát nyilván ez utóbbit választottam. Ennél a pontál átadás-átvételivel odaadtam neki 400.000Ft-ot.

Az alkatrészre bő két hetet várni kellett. Láttam az alkatrészt, nem volt átverés, tényleg megjött... képet is küldött róla.... a saját szememmel is láttam, amikor egyszer elmentem hozzá csekkolni a dolgok állását. Ki volt szedve a motor, mert máshogy ehhez az alkatrészhez nem lehet hozzáférni...

Javasolta a motortartó bakok cseréjét, mert szerinte már tropák voltak az eredetiek. Nem volt eszeveszett nagy tétel.... ő a szaki, ha ezt javasolja, akkor legyen... szóval jóváhagytam azt is. (Azt mondta, ha már a motor úgy is ki van véve, akkor általában javasolni szokta ezek cseréjét újra.)

Kicserélte ezt a tárcsát az újra.... a fenti képen látszik... a bal oldali az új, a jobb oldali a régi.
Végig állította, hogy az autó amúgy motorikusan... kifejezetten a motort tekintve jó, nincs vele baj.,... ezzel a „váltós-témával” van a baj higgyem el.

Összerakta az autót és amit visszakaptam az SOKKAL ROSSZABB lett, mint amit oda adtam neki.

Az egy dolog, hogy az eredeti hiba egyáltalán nem oldódott meg.

Ugyan úgy megmaradt.

De mellé bejött az is, hogy amikor indul a benzinmotor úgy rázza az egész kasznit, hogy az egészen elképesztő. (És ez korábban nem volt… ez nem a fent mutatott videó alapján képzeld el, NEM! Ez olyan, mintha valami egy az egyben behúzná az utastérbe a motor mozgását és hangjának nagy részét is…. állandó jelleggel, amikor megy a benzinmotor!)

Szerinte az új tárcsa és főleg a most még kemény (mivel új) motortartó bakok felerősítik és "behúzzák" az utastérbe a motor részegeseit és zúgását.

De valami elképesztő módon egyébként!

Még a 3 éves kisfiam is mondta tegnap, hogy .... "apa, más a hangja a kocsinak".... szóval még neki is feltűnt. Azonnal észrevette, hogy valami nem jó… pedig 3 éves!!!!

Arról nem is beszélve, hogy további 200.000Ft-ot adnom kellett még a srácnak... összesen 600.000Ft volt a "javítás" !!

Átadtam neki egy autót.... aminek az eredeti baja MEGMARADT, nem lett megoldva!!!
És új is jött mellé, amit az új motortartó bakokkal magyarázott… meg korábban az új tárcsáról is mondott még valamit (amit cserélt), de arra már nem emlékszem!

Amikor megy a benzinmotor remeg az egész utastér... remegnek az ülések, a kormány... HANGOS az egész... recseg ropog minden a műszerfalban!

Jelezte, hogy ez van... nem mondhatom, hogy elkummantotta, mert valóban mondta, de hát már itt szívtam a fogamat ..... de amikor én magam is tapasztaltam, háááát.... borzalom! (Az autó jobb állapotban volt, amikor oda adtam neki javításra, mint amikor én 600.000Ft kifizetése után visszakaptam!)

Én most azt mondom, hogy az autó így eladhatatlan. (Ugyanis ez előtt az egész meghibásodás előtt már megvolt az egyértelmű szándékom az autó eladására és Prius+ vásárlására!!!)

Az eredeti hiba megmaradt... mellé újat generáltak... és kilocsoltam 600.000Ft-ot.

És amikor felhívtam a sárcot, és szóvá tettem, hogy azért ez így azért mégsem teljesen korrekt.... azt mondta, hogy ő sem mindenható és nem tud csodát tenni.... és hogy adjam el gyorsan az autót így, azt javasolja!

Hát köszi.

Május 8-án vittem el hozzá az autót.... május 30-án kaptam vissza. Majdnem egy hónapig ott volt.

Nem tudom esetleg van-e bármilyen "fegyver" a kezemben, amivel meg tudom ezt az egészet támadni jogi oldalról?!

Be tudok-e lengetni egy olyat, hogy legalább az eredeti állapotot állítsa vissza (megvannak még az eredeti alkatrészek) ..... nem tudom milyen lehetőségeim vanna! :(

drbjozsef # 2024.10.16. 12:15

Létezik olyan, hogy már eleve "gyári hibás, motorhibás" egy autó?
Persze. Bonyolult műszaki termék az autó, miért ne lehetne eleve hibás?

Ezt fokozhatja egy további rosszul diagnosztizált szakszervizes beavatkozás, szerelési hiba?
Igen. Előfordulhat.

Mivel lehet rábírni egy szakszervizet hogy javítsa meg, tegye üzemképessé a saját maga által rosszul diagnosztizált, rosszul javított autót, amit már a közjegyzői szakértő is megerősített?
Perrel.

anika44 # 2024.10.16. 11:21

T. drbjozsef
A szakértő véleményét írtam - megnéztem - "gyári vagy szerelési hiba" - okozta a kocsi üzemképtelenségét, így pontos. Ez a legutolsó leállás, már következmény volt, mert újként is, évek alatt is többször volt ugyanabban a szervízben azzal hogy menetközben leáll a kocsi. Nem találtak hibát, azután a legutóbbi bejelentésnél mégis találtak, ekkor tették be a használt alkatrészt. Ezt követően üzemképtelen lett az autó, ekkor újabb hibát véltek "megtalálni". Ekkor "tüntették el" saját hatáskörben" a "hibanyomokat" - a közjegyző által kijelölt szakértői megtekintés előtt. Létezik olyan, hogy már eleve "gyári hibás, motorhibás" egy autó? Ezt fokozhatja egy további rosszul diagnosztizált szakszervizes beavatkozás, szerelési hiba? Nem a karosszériával volt/van baj, hanem a motorral. Nem hajlandóak a javításra - ugyanaz a hiba mindig visszatért - csak úgy, ha mi fizetünk. Nem fizetni akarunk, hanem működőképes autót, hiszen "javítás" után a jótállási időn belül lett teljesen üzemképtelen az autó. Mivel lehet rábírni egy szakszervizet hogy javítsa meg, tegye üzemképessé a saját maga által rosszul diagnosztizált, rosszul javított autót, amit már a közjegyzői szakértő is megerősített? - S mindezt ne a vétlen tulajdonos kárára tegye.

drbjozsef # 2024.10.16. 09:10

anika44,

Mi az a "Gyári, szerelési hiba" ? Pláne, így vesszővel? Sajnos csak alapfokon beszélem a magyart. A "gyári" az nem olyan, amit a gyárban csinálnak? De ez szervíz volt. Hogyan kell ezt érteni?

Bár végülis tök mindegy : aki hibásan teljesít, és a jótállás/szavatosság körébe tartozik a hiba, az felelősséggel tartozik érte. Mire köteles? Megjavítani, vagy kicserélni.

anika44 # 2024.10.16. 08:50

7. éves 70 ezer kmt futott autóval kapcsolatos hiba többször jelezve szakszervízben, ahol újként vásárlásra került. Szerelték, használt alkatrészt tettek be, egy éves garanciát adtak az autóra. 2 hónap után üzemképtelenné vált közúton az autó, trélerrel került vissza a szakszervízbe. Közjegyző által kirendelt szakértő a henger letisztítását kérte, a szakszervíz megbízás nélkül, alkatrészt csiszoltatott, amely a hibára is utaló égésnyomokat eltüntette (fotózva) A szakértő gyári, szerelési hibát állapított meg, mely leírásra került. Gyári, szerelési hiba esetén mire köteles a szakszervíz? Üdvözlettel: anika44

drbjozsef # 2024.01.29. 14:44

. Természetesen személyesen is el fogunk menni ügyvédhez, ha kell, csak szeretném tudni, van-e értelme.
Személyesen, az okiratok ismeretében az ügyvéd fog tudni tanácsot adni, míg mi itt látatlanban csak kevéssé.
A leírásod alapján, ha többszázezer forintról van szó, akkor valszeg érdemes lehet polgári pert indítani, van rá esélye megnyerni.
Nem lesz olcsó, ha a munka minőségét is vitatjátok, akkor igazságügyi szakértő is kell majd, mai önmagában százezer forintos nagyságrend, de ha teljes egészében megnyeri a pert a fiad, akkor ezt mind a vesztes fél fogja fizetni.
Szóval kockázat azért van benne nektek is.

Nikolka # 2024.01.29. 12:51

Kedves Szakértők! Az alábbi esettel fordulok Önökhöz. Keresztfiam az autóját elvitte egy (magát karosszéria lakatosnak hirdető) emberhez, aki a mai napig fent van egy közösségi oldalon, hasonló munkát vállalva. Az ottani képek az internetről letöltött, más képei (utólag derült ki). Papírt írtak arról, hogy a kocsit átvette, és milyen munkát kell elvégeznie. Illetve 150 ezer átvétele is a papíron van, két tanú aláírásával. Kb 3 hónapig volt ott az autó, és ez idő alatt mindig kérte még a pénzt, hogy utaljon mert ilyen- olyan hibák jöttek elő. Amikor végre "elkészült" az autó, és lehetett volna érte menni, persze közbejött valami, és egy benzinkútnál hagyta az autót és kulcsát, hogy oda menjen érte. Másnap reggel a világosban látni lehetett a munkája eredményét.
Most az autó pocsék állapotban van, nem hogy a munkát nem végezte el, de még kárt is okozott.
Számla nincs, csak a kár, a "szerelőt" nem lehet elérni, pénzt nem fizette vissza, a felszólítás ellenére sem. Rendőrségen akart a keresztfiam feljelentést tenni, de nem járt sikerrel. Mit lehet tenni? Van lehetőség arra, hogy visszakapja a pénzét? Tudom, sok a keresztfiam felelőssége is, jobban utána kellett volna járnia többmindennek, tudjuk, hibázott. Természetesen személyesen is el fogunk menni ügyvédhez, ha kell, csak szeretném tudni, van-e értelme. Nagyon köszönöm a válaszokat!

Atis77 # 2023.09.06. 11:48

Szomorú Örökös.

Igen sok kontár szerelő van aki ráadásul szakképzett és neves szervizben dolgozik. Volt hogy alkatrészért menten akkor már barátomnak számító eladóhoz akinek kis maszek boltja volt. Míg beszélgettünk bejött egy dühös vevő hogy a szar az uj kuplung amit eladott neki. Hozott munkalapot számlát egy nem is kicsi országos szervízhálózattól. Szemügyre vettük és egyből kiderült hogy a tárcsát fordítva rakták be és még csak központosítva sem volt mert szét volt cseszve az agy a tárcsában.

Majordomus # 2023.08.28. 20:39

Fejezzétek már be!

Majordomus # 2023.08.27. 19:54

Atis

"clara pacta boni amici"

Azóta már megtérült az új váltó és szereztél egy tartós ügyfelet.

Szomorú örökös # 2023.08.27. 06:34

Atis77

Van hogy le kell nyelni a bèkát.

Ez előfordulhat, de itt azért kicsit más volt a sztori. Mint kiderült, itt a szerelő nem kicsit volt kókler, amikor az anyagszállító mögé elbújva próbált meg kibújni a saját maga által elkövetett hibák elöl. De nyilván mikor erre felhívta a jogász a figyelmét, már más volt a helyzet.

Normál esetben az szerelő elviszi oda a terméket, ahol vette és érvényesíti a garanciális jogait. Ha a bolt korrekt, akkor ezt meg is teszi. A 21 év szakmai múltammal nekem általában az üzletben el szokták hinni, hogy valóban rossz az eszköz, amit visszaviszek, de azért néha-néha nagyobb értékű eszközök esetén egy vizsgálat ezt megelőzi, ami legtöbb esetben engem igazol.

Atis77 # 2023.08.27. 05:50

Van hogy le kell nyelni a bèkát. Én is jártam úgy hogy egy anyaghibás csapágy miatt totálkárosra ment a felújított váltó. Javitás utá.n megvolt a próbakör 20km semmi gond bem volt jött a kocsiért volt wgy közös próbakör probléma mentwsen, elindult haza és 5km múlva reccsenést hallotr és 3.sebességben rqgadt a váltó. Mondtam hozza vissza azonnal. Megint leszereltem szétkqptam akkor láttam hogy eldurranr egy csapágy, megsérültak a fogaskerekek, tehát kuka lett. Kerestem másik váltót, elmentem érte az ország másik felébe, azt is szétkaptam, megcsapàgyaztam összeraktam, és szóltam hogy viheti . Kérdezte mivel tartozik még, én meg mondtam hogy semmivel. Ennek 4éve, ésazóta is hozzám jár. Ennyi.

Majordomus # 2023.08.26. 19:25

Minden jó ha jó a vége...
Autója lesz a kérdezőnek.pont.

drbjozsef # 2023.08.25. 14:36

Hozzád meg ki a retek szólt?

Nem te szoktál ilyenkor hisztizni, jajj jajj miket írsz egy nyilvános fórumra, megütheted a bokádat ne beszélj csúnyán, jajj jajj. :D

drbjozsef # 2023.08.25. 12:04

Mik vannak.

Nagy szerencséd, hogy az autószerelőd nem konzultált egy kaputelefon-szerelővel, lehet, már autód se lenne...

pampa # 2023.08.25. 10:24

Fejlemény az ügyben!

Jogász megkeresésére minden megváltozott. El is kezdődött az autó javítása!

Nem kell újra kifizetnem és nem is lesz más nevén a meghibásodott alkatrész.

Majordomus # 2023.08.24. 19:53

Addig viszont se alkatrész nincs,se autó.
Csak el kellene fogadni a szervíz ajánlatát.

drbjozsef # 2023.08.24. 14:08

Tehát én kötözködök veled értelmetlenül, amikor a veled példálózásnak pont semmi relevanciája nincs a kérdező szempontjából, hiszen ő nem a boltba vette az alkatrészt és vitte a szerelőnek, hanem pont fordítva.
Pont erre akartam rámutatni. Hogy a te válaszaidnak nincs semmi relevanciája a kérdező kérdésére.

Szomorú örökös # 2023.08.24. 13:33

És kedves Józsi az én példám azért nagyon rossz, mert nálam az anyagot mindig közvetlenül a bolt számlázza a házak felé nem rajtam keresztül megy. Szóval ismét egy jót kötözködsz velem értelmetlenül, köszi. :-D

Szomorú örökös # 2023.08.24. 13:28

drbjozsef

a társasház meg ott áll addig nyitott ajtóval, riasztó vagy kaputelefon nélkül, és hiába mutogat a szerződésre, amiben X napra vállaltad, hogy egy működő rendszere lesz

Még szerencse, hogy ilyen mondatok sohasem szerepelnek az én vállalkozói szerződésemben, ami a kivitelezésre vonatkozik. De általában a javítás sem mindig egy hétig tart hanem többnyire vagy aznap kész vagy legkésőbb másnap. Ebbe azt hiszem hogy kevés ember tudna belekötni. Na nem rád gondoltam Józsi mert te az élő fába is belekötsz. :-D

Legutóbb egyébként egy olyan egy egységnél, ami már nem volt garanciális éppen egy hétig volt nyitva a ház meg Pestre kellett küldenem javításra. A lakók teljesen türelmesek voltak és kivárták míg visszahozom nekik.

drbjozsef # 2023.08.24. 12:56

Én?
Kabátlopási ügybe keveredtem...