Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


nec01 # 2020.10.06. 12:41

Tisztelt Drbjozsef!

Miért lenne nekem baj az, hogy csak 1500 km-ert mentem az autoval? Ezzel nehez lesz bizonyitania, hogy az vasarlaskor meg nem allt fent!

Szerelonel amugy mas okbol volt, a vasarlaskor feltart hibas/kopott dolgokat cserélték! Amit az arbol le is alkudtam vasarlasnal! A rangatas szep lassan jott elo! Elosszor csak olyan volt mintha bukkanora mentem volna, majd egyre durvabb! Ahogy kesz a fekcsere, felveszem a kapcsolatot a kereskedessel!

drbjozsef # 2020.10.06. 13:23

nec01,

Tehát a rángatás csak lassan jött elő, a vásárlás után még nem volt. Ergo a rángatást okozó hiba a vásárláskor még nem állt fenn nagy valószínűséggel.

Nem mondom, hogy lehetetlen igazolni egy ilyet - esetedben szerencsére nem is neked kell -, de ha egy autó jól működik többszáz kilométeren át, akkor eléggé valószínű, hogy ez után hibásodott meg. Ez alól kevés kivétel van. Például egy eleve gyárilag anyaghibás alkatrész. De ha sok éve, a te vásárlásod előtt is jól működött az autó, akkor ez sem igen valószínű.

Próbáld meg érvényesíteni. Első körben, az eladó felé ez nem kerül semmibe. De ha elutasítja, neked kell pert indítanod - igaz, ott neki kell bizonyítania. De ott a leírásod alapján én nem adnék neked túl sok esélyt, és ott a szakértő költségével már vastag hatszámjegyű költséget kockáztatsz. Apropó, említettem már, hogy a szakértő szereti megvizsgálni az alkatrészket, és ha már előtte buherálgatták, akkor nem túl esélyes, hogy találjon valami konkrétat?

Thinthu # 2020.10.31. 08:24

Kedves Drbjozsef,

Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy vásárolni szeretnék magánszemélytől egy autót, amin zártvégű lízing szerződés van. Az adás-vétel folyamata ilyenkor hogyan zajlik? A banknál van ugye a kocsi törzskönyve, ő a tulajdos.. Ha kifizetem az embernek a vételárat, de ő a hitelintézet felé nem végtörleszt, akkor nem adják ki a törzskönyvet..
Mi a menete egy ilyen ügyletnek?

Válaszát és segítségét előre is köszönöm !

Üdv.:

KP

drbjozsef # 2020.10.31. 09:45

Thinthu,

Olvasd el ezt :

https://www.netriskauto.hu/…nni-az-ilyet

Szerződésnél sosincs 100%, de lehet a kockázatokat csökkenteni.
Adhatsz előleget a szerződésben, az visszajár, ha valami nem jól sikerül. De adhatsz külön szerződésben kölcsönt is erre a célra, legalább két tanús szerződésben, de pártízezer forint ráfordításával akár közjegyző előtt is.

Nem tudsz nagyon tenni az ellen, hogy a másik fél ne tartsa be a kötött szerződést.

Totter # 2020.11.24. 17:59

Tisztelt hölgyem/uram!

Vásároltam egy autót 3hónapja egy autó kereskedőtől.Az alku tárgya az volt ,hogy nem alkudunk az összegből és ő cserébe kicseréli a motor kuplungját ,megjavítatja a klímát és még pár apróság.Az elhozatalnál már jelentkeztek a problémák.A generátor nem töltött a klíma nem működött.A töltést én magam megjavítottam a klímát nem tudtam.Múlt héten a vâltó tönkrement.Kitekertem a szintjelző csavart és nincs benne olaj.Valamennyi biztos van benne ,hogy 5500km letudtam vele menni ,de nem elég.Valószínűleg nem tették vissza az olajat ami kifolyt mikor levették a váltót,vagy ha látták ,hogy kevés van benne nem pótolták a hozzáértő szerelők.
Az eladó nem vállal semmilyen szavatossàgot,garanciát.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Köszönöm

drbjozsef # 2020.11.24. 18:32

Az eladó nem vállal semmilyen szavatossàgot,garanciát.
Mit lehet ilyenkor tenni?

Ha kereskedő, akkor ez nem vállalás kérdése, a törvény előírja neki. Ha hibásan teljesített.

Mit lehet tenni? Visszaolvasni itt néhány hozzászólást, és már meg is lesz.

Lacqds # 2020.11.24. 22:11

Üdv drbjozsef!
Lassan egy éve kértem itt tanácsot egy Toyota corolla versot vettem kuplung hibával. Ígértem hogy írok mire jutottam. Sajnos a vírus helyzet erősen lassítja az ügyintézés és én is kicsit meg feletkezdem a dologról így kicsit késve írtam a választ. Az illetékes békéltető testület elnöke a javamra döntött a dolog kapcsán. Hiába volt egy forgó kopó alkatrész. Az első hat hónapban a kereskedő feladata az ilyen jellegű hibákat feltárni és javítani, javítottatni. Akárki is rendez hasonló ügyet ha elsőre szóban nem megy a dolog írásba rendezze higgadtan (szerencsére én is így jártam el). A kereskedő teljesen elzárkózott az általam jelzett hiba javításától később még válaszra sem méltatott. Hiába volt a testület döntése sajnos itt nem ért véget a történet. Levelezni kezdem egy ügyvéd úrral is. Mivel a testület döntését a kereskedő nem fogadta el. Mivel sajnos nem nagyon sikerül így sem a megegyezés (a javítás költséget vitatták) úgy éreztem hogy jobb lenne perre menni. Ezt jeleztem is nekik írásban és jobbnak látták inkább megtéríteni a javítás árát. Összegezve lassan ment, nehéz is volt de úgy tűnik megdölt a forgó kopó alkatrészek mítosza :) Rejtett hiba volt mivel egy ilyen automata váltónál lehetetlen volt megbontás nélkül észlelni a hibát. Kitartást mindenkinek aki hasonló cipőben jár.

drbjozsef # 2020.11.25. 06:08

Lacqds,

Köszi a visszajelzést. Csak nem szeret a kereskedő sem pereskedni. Érdemes presszionálni őket.

(A kopó alkatrészek mítosza nem dőlt meg, csak nem ugyanazt értik általában alatta. A kuplungtárcsa maga a kopó alkatrész, az, hogy kopott a kuplungtárcsa, nem tartozik a szavatosság alá. Attól még a kuplungnak kismillió egyéb hibája lehet, amelyek természetesen a szavatosságba tartoznak.)

Totter # 2020.11.25. 06:30

Köszönöm a segítséget ,értesíteni fogom a fejleményekről!

Anka84 # 2020.11.25. 07:28

Sziasztok!

Lenne pár kérdésem:
Tegnapi nap folyamán eladtam az autómat, mint magánszemély. Megtekintett, kipróbált állapotban vette át a vevő (cég). Megtörtént az adás-vétel, tájékoztattam a vevőt, hogy azért ennyiért hirdetem, mert tudom, hogy van rajta javítani való (korrodált lökhárító). ennek tudatában vitte el az eddig napi használatban lévő, gyermekszállításra használt személyautómat.
Majd 3 óra múlva este 9 után felhív, hogy meghengeresedett az autó, elfolyt belőle az olaj.. Hozzáteszem 3 éve van nálam az autó és ilyen problémája sosem volt... (Féktárcsa, fékbetét és vezérműszíj csere volt benne legutoljára) még van szűk egy év műszaki is az autón.

Milyen kötelezettségem van az auóval kapcsolatban? vissza kell vennem, ha visszahozza a vevő? Vagy kártérítést kell fizessek neki, mert tönkrement az autó?

Köszönöm a választ előre is! Anka

drbjozsef # 2020.11.25. 11:11

Anka84,

Ha az autó az eladáskor hibás volt, akkor a vevő élhet a szavatossági jogával. Elsősorban javítást követelhet, ha ezt elutasítod, akkor a javítás költségét, vagy elállhat a szerződéstől.

Mivel magánszemélyként adtad el, ezért a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy hibásan teljesítettél.

Ha az autó nálad jó volt, kipróbáláson jó volt, le tudta vinni, akkor elég kicsi az esélye, hogy eladáskor MÁR hengerfejes volt az autó. Persze, elképzelhető, nem lehetetlen, de azért ezt nem könnyű bizonyítani.

Neked kell eldönteni, hogy elfogadod a reklamációt, kifizeted a javítást, vagy visszaveszed az autót, vagy elutasítod, és kockáztatod azt, hogy pert indítsanak ellened.

Az én személyes véleményem, hogy le akarnak húzni, ha TÉNYLEG jó volt szerinted az autó, akkor én a helyedben elutasítanám az igényüket, pereljenek és bizonyítsanak. Van egy halvány esély, hogy ők nyernék a pert, tehát a perköltséget IS neked kell megfizetni, de a fentiek alapján én nem tartanák ettől annyira.

Nyilván látatlanban nem lehet kijelenteni semmit, de ez a dolog így finoman szólva is gyanús. Szerintem kamu, de nyilván nem tudhatom. a részletek hiányában.

drbjozsef # 2020.11.25. 11:13

("meghengeresedett" - ilyen szó nincs. Ha "hengerfejes" lett, akkor pedig nem az olaj folyik el belőle jellemzően, hanem a hűtővíz beszivárgás szokott a gond lenni. Szóval büdös ez a dolog elég messziről is)

drbjozsef # 2020.11.25. 13:19

Sőt.

Ha hibajelenség van, akkor az eladóhoz kell fordulni haladéktalanul (ezt megtették), de első sorban a kijavítás jöhet szóba. Azt kell kérniük először, és csak utána javíttatthatják meg.

Ha önhatalmúlag megbontják, onnantól jogilag még rosszabb helyzetben lesznek, és a bizonyításukat is eléggé megnehezítik.

Csak ha Anka84 elutasítja kifejezetten a javítást, akkor csináltathatják meg mással.

Anka84 # 2020.11.25. 13:44

Hú.. köszönöm szépen a kimerítő válaszokat. Igen, nekünk is egy kicsit szaglik ez a dolog.. főleg, hogy tegnap este óta nem hívtak, hogy mi van az autóval...
Ma elmentme a kormányablakba, bejelentettem, hogy eladtam az autót, jeleztem a biztosítónak is, hogy eladásra került. A kérdésem ezzel kapcsolatban: ugye amíg nem értékesítik tovább az autót és nem lesz új tulajdonosa, addig én vagyok az üzembentartója még annak az autónak. Nem lehet erről lemondani? Most ilyen helyzet után nem szeretnék semmiféle bűntetést kézhez kapni... ki tudja milyen elvetemültek ezek.... inkább azon vagyok, hogy semmilyen közöm ne legyen már ahhoz az autóhoz....

wers # 2020.11.26. 04:50

ugye amíg nem értékesítik tovább az autót és nem lesz új tulajdonosa, addig én vagyok az üzembentartója még annak az autónak.

Dehogyis, honnan veszed? Eladtad, a szerződés szerinti időpontban bortokba is adtad. Hogyan lehetnél továbbiakban még mindig te az üzembentartó? Ezt be is jelentetted a hivatalnál ők ezt be fogják jegyezni a gépjármű nyilvántartásba. A vevődnek 15 napon nevére is kell íratnia, különben felszólítják erre némi büntetéssel.

Jumperman82 # 2021.01.06. 12:02

Sziasztok!
Szeretnék egy kis segítséget kérni. Eladtam egy 26 éves Lada Nivat. 750 000 Ft-ért. Kb az eladás után 2-3 héttel hív a vevő, hogy gond van az autóval. Nem megy, leáll, stb. Mondtam, hogy ötletem nincs mi lehet a baja, nálam jó volt, amikor kipróbálta jó volt, nem tudom. Aztán kb 1 hónapig csend volt, nem keresett. Most ismét hívott, hogy gond van még mindig nem jó az autó. Megnézette és a gyújtást kell cserélni benne, meg mondott egy-két apróságot, de az lényegtelen. Összesen 87 000 Ft a javítási költség. Állítólag a hiba akkor jön elő ha egyszerre több mint fél órát használja az autót. Én nem igazán mentem vele hosszabb etapokat, így nem tudom, hogy a hiba már megvolt vagy új keletű. Ő azt akarja, hogy a teljes javítást fizessem ki vagy eláll az adásvételtől. Mondtam neki, hogy én úgy tudom, hogy az autó korából és használtsági fokából eredő hibákért nem tartozom kellékszavatossággal. És mivel ez egy 26 éves autó, így a korából fakadóan bármi előjöhet. Nálam jó volt, próbaút alatt jó volt. Korrekt akartam lenne, mondom 40 000 Ft-ot átvállalok, de csak akkor ha leírja, hogy a jövőben több követelése nem lesz felém. Nem tetszett neki, de gondolkozik rajta. Ti mit gondoltok? Köszönöm szépen!

alfateam # 2021.01.06. 12:11

Korrekt akartam lenne, mondom 40 000 Ft-ot átvállalok
Nagyvonalú vagy, én nem ajánlottam volna semmit!

drbjozsef # 2021.01.06. 12:46

Jumperman82,

Egyoldalúan nem állhat el a szerződéstől. Ha nem fogadod el, pert kell indítania, amit a leírásod alapján szinte bizonyosan nem nyerhet meg, ha egyáltalán ennyi pénzért hajlandó elindítani. Jól írtad, egy 26 éves autót a saját kockázatára vesz az ember.

Igényét elutasítani, egy kanyit sem fizetni.

Szejszi # 2021.01.14. 19:12

Jó estét!

Tanácsot szeretnék kérni egy adás-vétel kapcsán.
A tegnapi nap folyamán eladtuk 17 éves autónkat. Alapból úgy lett meghirdetve, hogy motorhibás-alkatrésznek vagy aki aminek szeretné használni.
Ette az olajat, a computer több hiba üzenetet is jelzett, látható hibái voltak, a festés lakkrétege kopott, a digitális műszerfal javítva volt, mert egyszer úgy gondolta hogy eltűnik,a javítás garanciális még.
Ezekről tájékoztattuk a vevőt, kipróbálta, megnézte, ennek tudatában vásárolta meg.
Még aznap este hívott, hogy "megállt alatta az autó, se kép se hang".
Ma ismét felhívott, hogy biztos a műszerfal javítás miatt összeégett benne vmi kábel és az "hazavágta" az autót.

Hozzá tartozik, hogy napi használatban volt, gyerekeket hoztuk-vittük vele.

Az adásvételibe beleírtuk hogy sem garanciát, sem felelősséget nem vállalunk az autóért (ezt az ő kérésére írtuk bele!!)

Az lenne a kérdésem, hogy ebben az esetben, hogy tájékoztattuk a vevőt a hibákról, illetve azért ez egy 17 éves autó, milyen kötelezettségünk van?
Vissza kell vásárolnunk?
Volt már valaki ilyen helyzetben?

A válaszokat, segítséget előre is köszönöm!

drbjozsef # 2021.01.15. 05:55

Szejszi,

Az adásvételibe beleírtuk hogy sem garanciát, sem felelősséget nem vállalunk az autóért (ezt az ő kérésére írtuk bele!!)

Mint magánszemély eladó, ezt jogszerűen megtehetted, vagyis, hogy kizártad a szavatosságot (bár jobb lett volna ezt a szót használni, de a szándék így is egyértelmű), így további kérdés nincs.

Nincs teendőd. Ha igénye van, utasítsd el.

Ha akar pert indíthat ellened - de feleslegesen, nem fog nyerni.

Bence009 # 2021.02.13. 22:58

Üdvözletem.Segítséget szeretnék kérni.
2 hónapja vásároltam egy 2005-ös évjáratú autót közel 2 millió forintért autókereskedőtől.Nekem úgy adták el,hogy az autó hibátlan nincs semmi baj vele.Vásárlás után egy hétre kinyomta a hűtővízet.Elvittem a szerelőmhöz aki teljesen szétszedte,és megállapította,hogy az autó motorcserés,mert a hengerbe beleért már a dugattyú.Ennek a költsége közel 1 millió forint lenne.Próbáltam megegyezni az eladóval,hogy vegye vissza az autót vagy fizesse ki a költséget,de nem hajlandó egyiket se mert váltig állítja,hogy nála jó volt.
Ilyenkor mi a teendőm és mennyi esélyem van nyertesen kijönni ebből az ügyből?
Bizonyítani tudom több dologgal is,hogy az autó nem nálam ment tönkre.
Például.Mindössze csak 2000 km-ert mentem vele vagy még annyit se.
A gyári 1.4 Bar-os hűtősapka helyett az eladó 2 Bar-os sapkát rakott rá engem ezzel átverve és reménykedve,hogy hátha nem fogja kinyomni a vízet(de ez most nem jött be neki).
És még annyi,hogy amikor megvettem az autót a kereskedő az adásvételibe beleírta,hogy ''Garanciát nem vállalok''remélem ez nem írva felül a törvényeket így,hogy rejtett hibákkal adta el az autót. Válaszát előre is köszönöm!

drbjozsef # 2021.02.14. 09:36

Bence009,

Az adásvételidben egy cég az eladó?

Bence009 # 2021.02.14. 09:44

Bermuda haromszog:A hengerfala megvan húzva,es valoszinuleg a hengerfej is repedt,de a szerelom azt mondta,hogy azt is folosleges megnezni.

Bence009 # 2021.02.14. 09:45

drbjozsef:Igen az adásvételiben cég az eladó !

drbjozsef # 2021.02.14. 13:46

Bence009,

Cég eladó esetén fogyasztói szerződést kötöttél. A garancia kizárása ez esetben semmis.

Pert neked kell indítanod, de hat hónapon belüli hiba esetén törvényi vélelem, hogy a vásárláskor is megvolt, és az eladónak kell bizonyítania, hogy nem teljesített hibásan.

Első körben én a helyedben írnék neki egy tértis levelet, amiben leírnám a hibát, és felszólítanám a hiba kijavítására.

Sajnos megbonttattad az autót, így nehezebb lehet az ügy, mert eleve az eladóhoz kellett volna fordulni a hibával.

Megjegyzem : az az autó, amelyik 2000 km-t megy hiba nélkül, az esetben kevés az esély, hogy a vásárláskor is fennálló hibája volt. A hibás autó nem megy, csak 10-20 km-t.

Szóval saccolni nem mernék esélyeket látatlanban, de alapvetően van esélyed ha cég az eladó. De a leírásod alapján közel sem olyan sima ügy lesz, ha pereskedned kell.