alapítvány létrehozása


galoca123 # 2012.02.07. 15:32

Kedves ObudaFan!

Alapítvány kuratóriumi tagságának lejárt a megbizatás ideje, de változatlanul tovább működne hosszabbítással. Mi a hosszabbítás menete?

Köszönettel,
Galoca

ObudaFan # 2012.02.08. 20:51

Az alapító így dönt, ezt a tagok írásban elfogadják, és az egészet az alapító bejelenti a bíróságnak.

martongabi # 2012.03.19. 15:45

Tisztelt Szakemberek!

Az új 2011. évi CLXXV. törvény több pontjában is megemlíti, hogy a közhasznúsági jelentést és számviteli beszámolót „letétbe” kell helyezni. pl. 32. paragrafus 6. bekezdés. A korábbi Közhasznúságról szóló tv-ben nem volt ilyen kötelezettség, ezért nem küldtük meg minden évben az éves beszámolónkat és közhasznúsági jelentésünket a bíróságnak, ha hallottuk, hogy vannak akik igen.

Kérdésem az volna, hogy az új törvény ha jól értelmezem, ezt akkor már előírja? Ha igen, mit jelent a „letétbe helyezés”, illetve mikor és kihez kell eljuttatnia éves beszámolót és közhasznúsági jelentést? Az illetékes bíróságra?

Előre is köszönöm a segítségüket.

martongabi

ObudaFan # 2012.03.20. 20:46

A számviteli beszámoló letétbe helyezése

Országos Bírósági Hivatal közleménye a civil szervezetek beszámolóinak benyújtásáról - 2012.02.22.

Tájékoztatás - A civil szervezetek beszámolóinak benyújtásáról (2011. évi CLXXXI. törvény 105. § (1) bekezdés)

Azok a civil szervezetek, amelyek a törvény előírása szerint 2012. június 30-a előtt kell, hogy eleget tegyenek a beszámoló és közhasznúsági jelentés benyújtási kötelezettségüknek, a beszámolót és közhasznúsági jelentést papír alapon kell megküldeniük az Országos Bírósági Hivatal (OBH) részére.
Fontos, hogy az alábbi technikai előírások betartásával nyújtsák be a beszámolót és a közhasznúsági jelentést: A/4-es nagyságú, 80g/m2 súlyú papíron, egyoldalasan, vagy a papír mindkét oldalán folyamatosan kitöltve.
Erre a dokumentumok feldolgozása (szkennelése) és a bíróságok központi honlapján (országos névjegyzékben) történő közzététel elősegítése érdekében van szükség.

Kérjük a szervezeteket, hogy elsősorban postai úton, tértivevényes levélben juttassák el a dokumentumokat az alábbi címre:

Országos Bírósági Hivatal
Budapest 1363 Pf. 24/1.
A borítékon tüntessék fel: Beszámoló

Az OBH lehetőséget biztosít a beszámolók és közhasznúsági jelentések személyes beadására is, az alábbi helyen és időpontokban:
Helyszín: Országos Bírósági Hivatal - Országos Nyilvántartások Iroda (Budapest, V. Szalay u. 16.)

Ügyfélfogadási idő:
Hétfő: 08.15 - 12.00 óra
Szerda: 08.15 - 12.00 óra
Péntek 08.15 - 12.00 óra

Hupikék # 2012.03.25. 07:47

T. ObudaFan!

Van-e oylan rendelkezés az új tvben, vagy kapcs. ágazati jsz-ban, ami március végi határidőt ír elő vaéamyilen kötelezettség telejsítéséhez a civil szervezetnek, mert én kaptam egy iylen infót, de nem találok ilyet.

Felmerült, hogy az új törvény alapján pótlólagos kérelmet kell benyújtani a korábban alapult szervezeteknek stb.?

Köszönöm!

ObudaFan # 2012.03.25. 17:23

Márciusról nem tudok. A törvény hatálybalépése előtt nyilvántartásba vett közhasznú, illetve kiemelkedően közhasznú jogállású szervezet a jogszabályban foglalt feltételeknek való megfelelése esetén 2014. május 31-ig kezdeményezheti a közhasznúsági nyilvántartásba vételét.

Gabbis # 2012.03.29. 07:15

Tisztelt Szakemberek !

Segítséget szeretnék kérni:
közhasznú alapítvány - kuratóriumi tag lemondott

1.Alapítónak el kell ezt írásban is fogadni? Változásbejegyzés kérelemhez csatolni kell?
2. Az egységes szerkezetű alapító okiratban módosítom a nevet, de az új civil tv szerint módosítani kell mást is? ( pl tv-i hivatkozások...)
3. Új kuratóriumi tag elfogadó nyilatkozat is akkor nyilván változott, van valakinek mintája amit megosztana?

köszönettel

Papp Gabi

ObudaFan # 2012.03.29. 08:54
  1. Nem.
  2. Látni kellene az Alapító Okiratot.
Gabbis # 2012.03.29. 10:18

Tisztelt ObudaFan

köszönöm a gyors és érdemi választ
idő közben sikerült elérnem a Törvényszéket, ahol a titkár készségesen segített ( ugyanazt a választ adta mint Ön, azzal, hogy az Alapítóiban most még nem szükséges jogszabály hivatkozást módosítani)
új nyomtatványok letölthetők : http://www.birosag.hu/engine.aspx?…

szép napot

Papp Gabi

művészetpárti # 2012.06.11. 14:24

Alapítónk amerikai állampolgár, magyarsága jogi nyelven nem kielégítő. Szükségünk lenne alapítványunk számára az új kurátorok felkéréséhez egy mintára.

ObudaFan # 2012.06.11. 15:51

Felkéréséhez? Minek ahhoz minta?

Mónikaa # 2012.06.25. 14:10

Az alapítvány képviselőjének képviseleti jogát hogyan kell igazolni? Előre is köszönöm!

Mónika

Mónikaa # 2012.06.25. 14:17

Még egy kérdés: Az illetékmentességről az alapítónak vagy az elnöknek kell nyilatkoznia?

ObudaFan # 2012.06.25. 14:50

Kivonattal lehet igazolni.
A kuratórium elnöke nyilatkozik.

Mónikaa # 2012.06.25. 15:27

Nagyon köszönöm!

ObudaFan # 2012.06.25. 17:49

Nincs mit.

Tiluka # 2012.07.16. 16:18

Szép estét!
Abban kérném a segítséget, hogy két alapítvány összeolvadásakor mi a teendő a bíróság felé? Egy közös alapító okiratot kell írni és abban megjelölni az összeolvadást és az új alapítót? Vagy pontosan mi ennek a menete.

A beolvadt alapítványt megszüntként kell a bíróságra bejelenteni?

Segítségeteket előre is köszönöm!

ObudaFan # 2012.07.16. 19:40

A bíróság az érdekelt alapítók közös kérelmére - új alapítvány létrehozása vagy más alapítványhoz való csatlakozás céljából - elrendelheti az alapítványok egyesítését, ha ez az érintett alapítványok céljainak megvalósításával összhangban áll. Az alapítványok egyesítésére irányuló kérelemhez az új, illetőleg a megfelelően módosított - a megszűnt alapítvány jogutódlásáról is rendelkező - alapító okiratot is csatolni kell, egyebekben a bíróság eljárására az alapítvány nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Hogyisvanez1 # 2012.07.23. 22:20

Tisztelt Szakértők!

Támadt egy nagyon jó ötlet amely mindenki javát szolgálná. Egy önfenntartó ökofarmról lenne szó amely teljes egészében saját magát látná el erőforrásokkal, és csak zöld energiát használna, függetlenítve ezzel az embert a közművektől. Ezen túlmenően kímélné a környezetet és a következő generáció számára is egy követendő utat mutatna.
Ezt szeretnénk minél szélesebb körnek elérhetővé tenni támogatók és szakemberek toborzásával akik lefaraghatnák az árat, ami így még több ezer ember számára tenné elérhetővé ezt a fajta életmódot. A projekt leírása és a tervek, azaz minden amit a szakemberekkel és támogatókkal összehoznánk ingyenesen elérhető lenne köz számára.

Kérdések:

  1. Kell-e ehhez civil szervezet? Tehát gyűjthet-e rá a csapat magánszemélyként? Weboldalon keresztül menne és sok weboldalon megakadt a szemem, hogy egyszerűen bármilyen bejelentés, cég vagy civil szervezet nélkül 'Donate' azaz támogatás menüpont érhető el sok száz honlapon. Ezek illegálisak?
  2. Az alapítvány megfelelő lenne erre? Nem akarok nagyon máson gondolkodni, tehát ha erre elég lehet egy alapítvány akkor annál maradnák.
  3. A kuratórium elnökét aki a képviselő is egyben fizetni kellene. Ugyanis a honlap kezelése, fejlesztése, karbantartása, moderálása, a támogatók keresése és adományok gyűjtése egész embert kíván. Ez ahogy olvastam nem ütközik törvénybe. Ebben az esetben mit írjunk pluszba az alapító okiratba?
  4. Lehet-e 2 tagú a kuratórium?
  5. Alapvetően 3-an vagyunk akik belevágnánk. Egy ismerős akivel nem áll fent összeférhetetlenség valamint én és édesapám. Ki legyen így az alapító és kik a kuratóriumi tagok? Vagy ez ígyis-úgyis kevés tag? Az új törvényben még fennáll egy a rokonsági/munkáltatói összeférhetetlenség?
  6. Lenne még egy tag aki talán segítene. Az a kérdés, hogy az összeférhetetlenség fenn áll-e ha ez a 4. tag már elvált a vér szerinti rokonunktól? Tehát Ő ebben az esetben független lenne-e apámtól és tőlem? Így 2 függetlennel és 2 családtaggal könnyű lenne megalapítani.
  7. Végigolvastam itt az összes oldalt(huhh) és sok bankkal volt gond, hogy előre kérték a bejegyzett alapítványról szóló határozatot. Ahogy olvastam a Raiffaisen pont jó bank, ott simán ment bejegyzés előtt ahogy az kell. Melyik bankokat ajánljátok még vagy melyeket nem?
  8. Maga a honlap, domainek, szerver és az üzemeltetés 1 évre 50ezer forint se lenne. A régi törvényben ahogy olvastam mindenhova ajánlatos volt a 100ezer alap. Változott ez manapság? A mi esetünkben ugyanis, a fele is bőven elég lenne egy év kiadásaira. Érdemes bepróbálni vagy szedjük össze a 100 ezeret biztos ami biztos alapon?
  9. Milyen plusz fokozatok szerezhetőek egy civil szervezetnek alapításkor az új törvény szerint(non-profit, közhasznú ezeket nem tudom, hogy az új törvényben melyeket lehet alapításkor is megkapni). Valamint ezek közül melyeket lehetne kérni a fent vázolt ötletre?

Tudom hosszú lett de nagyon fontos lenne egy teljes körű válasz. Főleg a mai helyzetben amikor a nagy többség hónapról-hónapra él és a számlákat nyögi. Egy ilyen projekt mindenkinek a javára válna.

A válaszokat előre is köszönöm!

ObudaFan # 2012.07.29. 19:15
  1. Ehhez azért valamilyen jogi személyiségű szervezetre mindenképpen szükség lesz.
  2. Elég lehet.
  3. Bele lehet írni az alapító okiratba, hogy a kuratórium elnöke díjazást kap, de a részletekről úgyis szerződést kell kötni.
  4. Nem biztos, hogy elfogadja a bíróság.
  5. Fennáll.
  6. Szerintem ezzel lehet gond.
  7. Szükséges.
  8. Alapításkor nem érhető el közhasznú fokozat. Az alapítvány fogalmilag nonprofit szervezet.
Hogyisvanez1 # 2012.07.29. 19:28

Tisztelt ObudaFan!

Nagyon szépen köszönöm a választ!

Már tényleg csak egy kérdés maradt.

1. Ha az alapító független és a kuratórium összesen 3 tagja egy adott család tagja(az alapítótól független család)az úgy szabályos?

Ha jól emlékszem akkor az alapítótól függő(munkaviszony vagy családi viszony) emberek nem lehetnek többségben a kuratóriumban. Tehát ha az alapító egy tőlünk teljesen független ember, akkor gondolom lehet a kuratórium összes tagja egy család tagja.

ObudaFan # 2012.07.29. 19:30

Az szabályos.

bajszi1982 # 2012.07.30. 11:30

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy közalapítvány felügyelő bizottságának tagja meghal, és az alapító okirat szerint a felügyelő bizottság két tagból áll - így most egy tag maradt - mi a teendője az alapítónak?


Szeretném megkérdezni, hogy egy szállítási szerz?désben szerepelhet-e olyan, hogy "a szerz?désben nem szabályzott kérdésekben a Ptk adásvételi sze

ObudaFan # 2012.07.30. 11:46

Ki kell nevezni még egy tagot.

ydavi2012 # 2012.08.07. 12:43

Tisztelt ObudaFan!

Alapítványunk egyik tagja elhunyt, székhelyünk az ő lakcímén volt/van. Szeretnénk a székhelyet módosítani az én lakcímemre (én lettem az új tag). Érdeklődnék, hogy milyen következményei lehetnek/vannak a későbbiek folyamán, ha az én lakcímemre kerül bejegyzésre az alapítvány székhelye. (Az ingatlan amiben lakom jelenleg szüleim nevén van, ezért nem szeretném őket semmilyen "káros tényezőnek" kitenni; pl. NAV, Bíróság, stb.)
Válaszát előre is köszönöm!
ydavi