Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


trebipek # 2018.10.29. 14:05

Üdv. Egy villanyszerelő (felújított) elektromos hőtárolós kályha beszerelésére szerződött. A munka elvégzése után 2 hónappal az egyik kismegszakító - mint utóbb kiderült: anyaghiba miatt - meghibásodott, cserére szorult. A szerelő elvitte, a boltban neki ingyen kicserélték ám kéri az újbóli beszerelés, kiszállás költségét. Egyébként a kályha működ(tet)ésére egy év garanciát vállalt. Megilleti-e a kiszállás költsége? Hol van erre vonatkozó jogi útmutatás? Megköszönöm, ha vki tud erre választ adni...

nonolet # 2018.10.18. 14:37

Monika1979

30 nap után már ... egyszerűen közöld írásban,
hogy
ezennel ELÁLLSZ és kéred vissza a pénzed.

Aztán vagy fizet vagy per lesz...

drbjozsef # 2018.10.18. 12:01

Nincs konkrét határidő meghatározva.

Bár az emag román bejegyzésű cég (ami miatt én nem is vásárolok már náluk, román raktáron keresztül szállítják haza a bevizsgálandó termékeket), a fogyasztóvédelmi jogok a magyar törvény az irányadó :

6:159. § [Kellékszavatossági jogok]
(2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
  2. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

(4) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni.

A joggyakorlatban - legalábbis magyat cégeknél ugye - a 15-30 nap még elfogadott szokott lenni, a 30 napon túli javítás már megalapozza, hogy cserét kérj, vagy elállj a szerződéstől.

Írj nekik egy emailt, másold be a fentit hivatkozásként, és kérd tőlük, hogy tekintettel a már eltelt 30 napra, 8 napon belül vagy hozzák vissza a megjavított terméket, vagy küldjenek egy másik, ugyanolyan, hibátlant, vagy ha ezt sem tudják, elállsz a szerződéstől érdekmúlásra hivatkozva, és utalják vissza a pénzedet.

Monika1979 # 2018.10.18. 10:49

Szasztok segítséget szeretnék kérni.tavaly novemberben rendeltünk egy vasalót az emag-ról egy drágább darabról van szó. A lényeg szeptember elején elromlott ezt jelentettem az emagnak el is vitte a futár ,a lényeg 1 hónapja náluk van küldtem nekik emsilt érdeklődtem hogy mikor lesz már kész azt írták lenyeg türelemmel. Nahát én azt gondolom kerek egy hónapja nagyon türelmes vagyok de mostmár kezd elfogyni a türelmem .9 emberre mosok minden nap nekem szükségem lenne a vasalómra .mert most egy kólcsön vasalóval kinlódok minden nap.Kérdésem van erre valami szabályzás hogy mennyi ideig tarthatják ott a szervízbe?

drbjozsef # 2018.10.18. 05:41

Kérheted. De ha a termék hibátlan, nem kötelesek visszaadni. A nem megfelelő méret nem az eladó hibája - még akkor sem, ha nincs rajta méretjelzés.

Nem "kérheti", hanem ha rendes felajánlhatja. De még csak erre sem köteles.

tacsicsi # 2018.10.18. 05:30

Üdv.

Sajnos sürget az idő, nem tudtam visszakeresni, lehet van már válasz valahol.

Tegnap vásároltam 3 db női felsőruházatot egy kínai üzletben, ami méret nélküli (azaz nincs S, M, L, mindenkinek ugyanaz van), de sajnos nem lett jó arra, akinek vettem volna, azaz kicsi.
Mivel méret nélküli így a csere lehetőség már eleve nem áll fennt.

Kérdésem:
kérhetem-e a bolttól, hogy adják vissza a pénzt a blokk ellenében?
kérheti-e a bolt, hogy vásároljam le az öszseget, azaz nem adja vissza a pénzt?

Köszönöm a segítő válaszokat.

drbjozsef # 2018.10.11. 12:32

semmit nem tehet = azt nem teheti, hogy semmit se csinál

drbjozsef # 2018.10.11. 12:31

Andi,

Semmit nem tehet, de másik FAJTA matracra nem köteles cserélni.

Ptk. 6:157. § [Hibás teljesítés]
(1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek.

6:159. § [Kellékszavatossági jogok]
(1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik.
(2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint

  1. kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy
  2. az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt.

Közöld velük (írás, tértivevény), hogy a 6:157 alapján szerinted hibásan teljesítettek, ha minőségileg kifogástalan, használatra alkalmas másik matracot nem akarnak adni, akkor a 6:159§ (2) "b" pont szerint elállsz a szerződéstől és kéred vissza a pénzedet.

Ha nem adják, jöhet a fogyasztóvédelmi hatóság, békéltető testület, végső soron per.

(Egyébként a kemény=magas terhelhetőség összefüggés nem evidens szerintem. De hogy maradandó alakváltozást 3 nap alatt semmilyen matracnak nem kellene szenvednie normál használat mellett, az is biztos.)

Andi30 # 2018.10.11. 11:23

Sziasztok!
Tanácsot szeretnek kérni
Vásároltunk egy teljesen kemény matracot a magas terhelhetőség miatt. 3 nap alatt látszik rajta a használat miatt a süllyedés ami azt gondolom nem fordulhatna elő. A gyártótól kértünk egy garanciális cserét természetesen nem ilyen matracra mivel eleve nem is kényelmes a keménysége miatt de ugye ezt a terhelhetősége miatt választottuk. A gyártó elutasította és nem akar semmit tenni ez ügyben! Szeretnék segítséget kérni hogy mit tudunk tenni azért hogy kicseréljék a matracot egy teljesen másik fajtára vagy visszafizessék az árát. Köszönöm előre is

Andi30 # 2018.10.11. 11:23

Sziasztok!
Tanácsot szeretnek kérni
Vásároltunk egy teljesen kemény matracot a magas terhelhetőség miatt. 3 nap alatt látszik rajta a használat miatt a süllyedés ami azt gondolom nem fordulhatna elő. A gyártótól kértünk egy garanciális cserét természetesen nem ilyen matracra mivel eleve nem is kényelmes a keménysége miatt de ugye ezt a terhelhetősége miatt választottuk. A gyártó elutasította és nem akar semmit tenni ez ügyben! Szeretnék segítséget kérni hogy mit tudunk tenni azért hogy kicseréljék a matracot egy teljesen másik fajtára vagy visszafizessék az árát. Köszönöm előre is

drbjozsef # 2018.10.03. 13:40

Igen. A törvény szerint járó 1 év jótálláshoz (nagy értékű eszköz esetén) és a 2 év (általános) szavatossághoz elég a számla.

Ha a gyártó külön, hosszabb jótállást vállal a fentieknél, ahhoz kellene valami papír.

Laci0208 # 2018.10.03. 13:34

Sziasztok!

Webáruházból történt rendelés után kitöltetlen garanciajegyet kaptunk egy háztartási géphez. A webáruház üzemeltetőjétől a következő választ kaptuk:

"A jótállási jegyet a gyártó a csomagoláson belül helyezi el.
A termék bontatlan gyári csomagolásban érkezik be
A magyarországi hatályos törvények alapján a számla önmagában elegendő a jótállás érvényesítéséhez."

Ez így megfelelő? Tudom majd érvényesíteni a garancia igényemet, ha a készülék esetleg javításra szorul?

Előre is köszönöm a válaszokat!

Üdv
Laci

drbjozsef # 2018.09.12. 09:22

zsuov

A "Tudok ezzel kezdeni valamit?" kérdés megválaszolásához sokat segíthet a "mi a szándékod", "mit szeretnél" fogalmak ismertetése is a részedről.

wers # 2018.09.12. 08:54

Tudok ezzel kezdeni valamit?
sürgetni, és várni. Soha sem értettem, miért nem a valós határidőt adják meg, miért hitegetik a vevőket, holott ismerik a valóságot.
Ha előtte kérdezted volna, azt javasoltam volna, hogy kötbérrel kössél szerződést.

Kovács_Béla_Sándor # 2018.09.12. 06:47

??
Ezek az egzakt, lényegbevágó kérdések...

zsuov # 2018.09.12. 06:43

Sziasztok

Rendeltem egy tűzépen műanyag ablakokat amit ki is fizettem, a gyártási idő 6-8 hét. Most járunk a 11 hétben és még nem kaptam meg a kifizetett terméket. Tudok ezzel kezdeni valamit?

drbjozsef # 2018.08.27. 07:46

Első alkalommal - ha az eladó nem ismeri el a "tipishibát" -, cserét vagy javítást köteles felajánlani, de vissza is adhatja a pénzedet. Második alkalommal már Te is követelheted a pénzedet.

Wentz # 2018.08.27. 07:18

Az a cipo, amit vettem tipushibas, ez esetben valasztanom kell masikat vagy mondhatom, hogy nem szeretnek mast vasarolni helyette?

drbjozsef # 2018.08.27. 06:47

Nem kötelezhetnek levásárlásra.

Vagy megjavítják, vagy kicserélik másikra, vagy ha egyiket sem tudják/akarják, vissza kell adniuk a pénzt. Ha másodszor is rossz lenne a cipő, akkor elállhatsz a szerződéstől, és akkor kérheted vissza a pénzedet.

De se utalvány, se levásárlás, se ilyesmi nem kötelezhető.

Wentz # 2018.08.26. 22:49

Sziasztok!

Azt szeretnem kerdezni, hogyha volt egy hibas cipom, amit a kereskedes bevizsgaltatott es azt az eredmenyt kaptam, hogy valoban hibas a cipo, akkor kotelezhetnek a levasarlasra vagy visszakerhetem a termek arat?

Koszonom elore is!

nonolet # 2018.08.23. 10:06

A garanciára jogosultságot a "Jótállási jegy" igazolja.

Ha telefonhoz az IMEI számmal azonosítottan kaptál garanciát kaptál.

Akkor NYILVÁN!!! megnézted a vételkor, hogy jó-e a szám a papíron.
Hisz ez a törvény szerint ELVÁRÁS tőled a kellő gondosság okán.

HA nem tetted, akkor ÖNHIBA esete van....
Ami szívás, ha az eladó nem kíván együttműködni.

Mert akkor neked kell perképesen bizonyítani,
hogy: "DE ez az a telefon"

Mert csakúgy bemondásara miért is kéne elhinnie az eladónak, hogy tényleg az?!

Gondolkodj!
Mivel tudod BIZONYÍTANI, hogy: tényleg az a telefon, csak elírták az IMEI számot.

Eni8 # 2018.08.23. 08:18

Jó napot!

2017 decemberében vettünk egy telefont, ami el is romlott. Az üzletbe vissza lett víve, de a szerviz nem javítja meg, mivel más Imei szám szerepel a blokkon és a telefonon. Ígértek, írnak új garancia papírt a jó számmal és visszaküldik. Ismét nem egyezésre hivatkozva visszadobta a szerviz. A hivatalos panaszt is elutasította a bolt.
Érdeklődnèk,hogyan tudnám bizonyítani, hogy nem mi hibáztunk? Korábban nem vasaroltunk telefont az uzletben, illetve az adott márkájú telefont sem vásároltuk.
Szerintem nem szokták a vevők vàsàrlàsnàl a telefon imei számát ellenőrizni a garancia papírral...
Nem szeretnénk tanuló pénznek leírni, mivel nem volt olcsó...
Köszönöm a segítséget!
Tisztelettel!

drbjozsef # 2018.07.12. 10:03

(pontosabban, a vásárlástól 3 nap mindenképpen jár, és üzembehelyezéstől csak akkor, ha az eladó által kijelölt megbízott végzi.)

drbjozsef # 2018.07.12. 10:01

Rexor,

a tűzhely háztartási nagygép, a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletének 1. pontja szerint. Ehhez jár az üzembehelyezéstől 3 nap csere (7.§). Az üzembehelyezés nyilván megfelelő szakember által kell megtörténjen, de nincs a rendeletben, hogy csak a saját kijelölt márkaszervize lehet. Nem?

Rexor # 2018.07.12. 08:00

Igen, ez lehetséges.