Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


tpalko # 2021.10.28. 08:05

rendörségen mire hivatkozva tehetnék ellene feljelentést?

tpalko # 2021.10.26. 09:11

köszönöm.

drbjozsef # 2021.10.26. 08:57

mi van akkor ha megtagadja az elállási jogot és nem ad tájékoztatást a visszaküldésről vagy a visszaküldött terméket nem veszi át?

Pert indítasz bíróságon.

drbjozsef # 2021.10.26. 08:56

tpalko,

Ezt mondták? Érdekes. De biztosan jobban tudják.
A rendeletben NEM szerepel se az "új" se a "használt" szó (utóbbi egyszer igen a 3. mellékletben, de az nem számít)

4.§
12. termék: ingó dolog, kivéve a végrehajtási eljárás vagy más hatósági intézkedés folytán eladott dolog; terméknek minősül a tartályban, palackban vagy egyéb módon korlátozott mennyiségben vagy meghatározott űrtartalommal kiszerelt víz, gáz és villamos energia;

Szó nincs újról.
Az számít, hogy cégtől veszed, nem magánszemélytől.

tpalko # 2021.10.26. 07:38

elnézést hogy ennyit irok. mi van akkor ha megtagadja az elállási jogot és nem ad tájékoztatást a visszaküldésről vagy a visszaküldött terméket nem veszi át?

tpalko # 2021.10.26. 07:28

Miért nem voltam elég türelmes?

tpalko # 2021.10.26. 07:26

köszönöm a választ.
most beszéltem a fővárosi kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályával. Az ürge azt mondta, hogy használt termékre nem vonatkozik és csak az átvétel után élhetnék ezzel a jogommal (ha lenne). még azt is mondta, hogy garancia sem kötelező.

drbjozsef # 2021.10.26. 05:50

tpalko,

Mindenképpen elállnál, de nem akarsz se pénz se posztót? Az úgy együtt nem nagyon megy.
Az elállás nem kívánágműsor, de nem is tilos megpróbálni, de ennek a normál menet az,
hogy visszaküldöd a terméket, követeled a pénzt, és ha nem küldik vissza, akkor pert indítasz.

Megjegyzem, a távollévők között kötött szerződés okán 14 napon belül indoklás nélkül elállhatsz.
Használt termék esetén is.
Nézd meg a webshop honlapját, a 45/2014 rendelet 11.§ szerinti tájékoztatónak kell lennie valahol.
Aztán ha átvetted a csomagot, másnap felhívod őket, hogy ezen jogszabály szerint élnél az
elállási jogoddal, mi a teendő. Bár ez le KELL legyen írva a honlapon.

Szomorú örökös # 2021.10.26. 03:32

tpalko

Nem voltál elég türelmes.

tpalko # 2021.10.25. 20:05

Tisztelt Fórumozók!

Webshopban vásároltam magánemberként egy használt játékkonzolt. Egy hét után még mindig nem jött meg a csomag így írásban jeleztem a boltnak elállási szándékomat erre néhány órán belül jött a levél a futárcégtől, hogy csomagot adtak fel a részemre ill. a bolttól, hogy termék kiszállítás alatt van ezért az elállási igényemet visszautasítják. Később telefonon arra hivatkoztak, hogy használt termék, direkt nekem szerezték és ráadásul a kedvemért fiókot regisztráltak, játékot telepítettek (a fiókot nem kértem, az ajánlat szerint a konzol néhány játékkal kerül átadásra).
A békéltető testületnek már írtam, de ott vagyok gondban, hogy a csomag már úton van és nem szeretném ha se pénz se posztó esete állna elő.
Mit tudok ilyen esetben tenni? Sajnos előre utaltam (tudom). Mindenképp szeretnék elállni a szerződéstől mert már nem bízom a boltban.

a választ előre is köszönöm

drbjozsef # 2021.10.04. 15:09

Igen.
Nem valószínű.

FDToth # 2021.10.04. 13:22

Tisztelt Fórumozók,

egy régebbi teleofnt és tabletet elvittem szervizbe (akkicsere, kijelzőcsere). A szerviz elévgezte, de hibásan, így küldtem vissza javításra. Másodszorra sem sikerült, így ment vissza mindkét készülék. Harmadszorra sem, így logikusan nem javíttatom tovább. A szerviz visszaadja a javítások és alkatrészek árát, de akkor lesz két használhatatlan, akku és kijelző nélküli valamim.
Az eredeti állapotot nem tudjuk visszaállítani.
Mik a lehetőségeim?
Én máshol bevizsgálttam a két készüléket, kaptam elég részletes szakvéleményt, amelyben elég súlyos hibákra hivták fel a figyelmet, kávzi tönkrettették a készülékeimet (pl. magasabb akkumulátort raktak bele, így a kijelző kiemelkedett a készülékház síkjából).
Én azt ajánlottam a szerviznek, hogy nem kell nekem vissza a munkadíj és alkatrész költésg, mert így nem lenne készülékem, hanem térítsék meg az okozott kárt, azaz a másik szerviz ajánlatát (ami jóval kevesebb, mintha visszadnák a pénzem) fizessék ki. Ezt nem akarják megtenni, kategórikusan kijelentették, hogy ők nem fizetnek semmi mást, illetve szakszerű javításokat végeztek (amit persze egy független szakvélemény tételesen cáfol).
Persze azt is csinálhatom, hogy kérem vissza a pénzem, illetve az elronotott készülékek aktuális hazsnáltpiaic érétkeét fizesség meg.

Gondolom ha elzárkóznka bárminemű ügyrendezéstől, akkor csak a peres eljárás marad? Vagy békéltteő tud hatni rájuk?

Válaszokat előre is köszönöm!

drbjozsef # 2021.09.08. 18:26

Köszi.
Nyilván beleírnám a szerződésbe az ismert hibákat - ez már ezekre a hibákra önmagában is kizárja a szavatosságot -, és a teljes kizárás mellett azt is, hogy ezért lett a vételár X, és nem 1,5X, ezt a vevő is elfogadja, megértette.

Kovács_Béla_Sándor # 2021.09.08. 18:16

A hivatkozás ugyan nem helyes ( :) ) De korlátozhatják, kizárhatják a felek a szavatossági jogokat. (Nem az eladó, hanem a felek egyező akarattal.)

(Más kérdés, hogy egy ilyen kizárás akár feltűnő értékaránytalansághoz is vezethet.)

drbjozsef # 2021.09.08. 15:36

Jól értelmezem-e?

Ptk.6:157.§(2) szerint ha nem fogyasztói szerződést kötök, eltérhetnek a szavatossági jogra vonatkozó szabályoktól a felek a szreződésben, akár a vevő hátrányára is.

Vonatkozik-e ez ugyanúgy az ingatlanra is, mint bármi másra?
A 6:163.§-ban külön kitér az ingatlan esetére, 5 évre emelve az elévülési időt. De mint magánszemély eladó teljesen kizárhatom a lakás eladásakor a szavatossági jogot, ugyanúgy, mint egy autó vagy egy esernyő eladása esetén? Nem látok külön erre eltérést a megengedő szabály alól.

Sz.peter # 2021.07.31. 07:51

Sziasztok.Az a kérdésem,hogy egy műszaki termék forgalomba e hozható úgy mint prototípus?Egy 160000ft értékű hegesztő pajzsról van szó konkrétan,és ugye ez egy munkavédelmi eszköz.A meghibásodást követő szétszerelésnél derült ki,hogy az a felírat van a nyák panelen,hogy prototype.
Köszönöm szépen a válaszotokat!

Tomi8822 # 2021.07.19. 21:00

Újabb kérdéssel fordulok hozzátok az általam alább 07.12-én írt ügyhöz kapcsolódóan.

A tegnapi napon végre (közel 2 hónap) sikerült a gépet kicseréltetnem egy teljesen ugyanolyan típusú gépre. Ez a típusú gép az áruházlánc tőlem 100 km-re lévő üzenetében volt csak készleten, de elmentem oda érte......lehet kár volt. A mai beüzemelés során azonban újabb meglepetés ért, ez az új gép is hibás.....ugyanaz a hibája, folyik.

151/2013 szerint:
5. § (1) * A fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti.

Nem szeretnék újból 100 km-t utazni.

A jogszabály szerint 3 munkanapon belül kötelező a csere, ma az első munkanapon vagyunk.

Kérdésem:
A fenti jogszabály szerint a kijavítást a vállalkozás bármely telephelyén kezdeményezhetem.
Ez vonatkozik a cserére is? Tehát most 3 munkanapon belül visszavihetem a gépet tőlem pár kilométerre lévő üzletbe (telephelyre) is vagy mehetek megint 100 km-t?
Ezt szabályozza-e valami pontosan?

Tomi8822 # 2021.07.12. 14:37

drbjozsef

Köszönöm, akkor jól sejtettem

drbjozsef # 2021.07.12. 08:17

Tomi8822,

Nem vagy köteles elfogadni.

Tomi8822 # 2021.07.12. 06:17

Kedves fórumozók!

2020 októberében vásároltam egy beépíthető mosogatógépet, mely egyéb okok miatt idén májusban lett csak beüzemelve. Ekkor kiderült, hogy a gép hibás, működés közben enyhén folyik belőle a víz.
A márkaszerviznél bejelentettem a hibát, pár nap múlva a szerviz szerelője megpróbálta megszerelni a gépet, nem sikerült neki. Utána 4 hét szünet, végre érkezett valamilyen alkatrész, de a második alkalom sem járt sikerrel szerelő, sőt rosszabb lett a gép. Utána 2 hét múlva egy 3. javítási próbálkozás, ez sem járt sikerrel.

Már a második javítási kísérlet után kértem a márkaszervizt, hogy cseréljék ki a gépet, de erre nem voltak hajlandóak.
Eltelt tehát a 15 nap aztán a 30 nap is, jelenleg 50 napnál járunk, de a gépet képtelenek megjavítani és kicserélni sem szándékoznak.

Számtalan e-mailváltás után most előálltak azzal, hogy egy csereutalványt adnak.
És ez lenne a fő kérdésem: Köteles vagyok-e ezt elfogadni?
Véleményem szerint ilyen jogintézményt egyik kapcsolódó jogszabály sem tartalmaz.
Két dolgot tudnék elfogadni: 1. hoznak egy ugyanilyen gépet 2. pénzben visszatérítik a vételárat.
Elvileg négyféle szavatossági jog jöhet számításba:
Javítás, csere, árleszállítás, elállás (pénzvisszatérítés)

Csere számomra nem csereutalványt jelent, hanem tényleges cserét.
És itt felmerül, hogy a tényleges csere és csereutalvány között mi a pontos különbség?

Ráadásul ebben a műszaki áruházban nincs túl nagy választék, tehát választásom lekorlátozódik ha nincs hasonló gép.

További kérdés, a csereutalványnak nyilván van egy értéke. Mi van akkor ha van ugyanolyan gép az áruházban, de azóta már többe kerül. Akkor azért hogy ugyanahhoz géphez hozzájussak még rá kell fizetnem?

Mégegyszer a főkérdés, hogy a csereutalványt kötelesek vagyok-e elfogadni?

Köszönöm
T.

SolnesM # 2021.07.08. 13:16

Kukucs 78 panaszára.

mennyire kötelező érvényűek különböző magyarországi vagy uniós műszaki szabványoknak a betartása?” Csak a kereskedőnek kötelező, ha szabad forgalomba hoz valamilyen árút. A gyártót csak a kereskedőn keresztül lehet megfogni.
Amúgy a szabványok nem kötelezőek. csak egy mankó hogy mit hogyan gyártsunk ill. használjunk.
A szabványok kötelező tételét törvényen keresztül lehet megköveteleni. Így elsősorban az élt és vagyon biztonsággal összefüggésben. Vagy talán a kereskedelmi törvényen keresztül. De amúgy olyan csaptelepet gyárt valaki amilyent jónak lát.... csak közölni kell, hogy nem szabvány szerint készült.
Nos ezért nem jó a netes vásárlás.

SolnesM # 2021.07.08. 13:16

Kukucs 78 panaszára.

mennyire kötelező érvényűek különböző magyarországi vagy uniós műszaki szabványoknak a betartása?” Csak a kereskedőnek kötelező, ha szabad forgalomba hoz valamilyen árút. A gyártót csak a kereskedőn keresztül lehet megfogni.
Amúgy a szabványok nem kötelezőek. csak egy mankó hogy mit hogyan gyártsunk ill. használjunk.
A szabványok kötelező tételét törvényen keresztül lehet megköveteleni. Így elsősorban az élt és vagyon biztonsággal összefüggésben. Vagy talán a kereskedelmi törvényen keresztül. De amúgy olyan csaptelepet gyárt valaki amilyent jónak lát.... csak közölni kell, hogy nem szabvány szerint készült.
Nos ezért nem jó a netes vásárlás.

drbjozsef # 2021.07.06. 04:40

Erika@1,

Szerintem nincs erre így konkrét passzus kereskedőkre, mármint olyan, ami kötelező érvényű lenne. Ez olyan, amit szerintem az ÁSZF-ben jogosult vagy szabályozni. Természetesen nem akárhogy, de elég rugalmasan, a termék jellegétől és az átvétel helyétől valamennyire függően.

Pl. beleírhatod, hogy az átvételre felszólító email kiküldésétől mittudomén 8 vagy 15 munkanapon belül át kell vennie a vevőnek. Ha ezt nem teszi, akkor onnantól napi 500 Ft tárolási díjat számolsz fel, amit a késedelmes átvételkor kell fizetni, anélkül nem adod át a terméket. Ha 30 napon belül sem veszi át, vagy az össz tárolási díj értéke elérte a termék árát, akkor a szerződéstől jogod van elállni - ekkor visszautalod a tárolással csökkentett vételárat, vagy ha az 0, akkor semmit.
(Jogilag valszeg az lenne a korrekt, ha a termék árát visszautalod, és felszólítod, hogy fizesse meg a tárolás díját külön)

Nyilván ez függ attól, hogy zsemlét vagy autót árul valaki a webshopban.

Erika@1 # 2021.07.05. 20:52

Kedves Fórumozók!

Kereskedőként fordulok hozzátok olyan kérdéssel, hogy meddig vagyok köteles tárolni a kifizetett, ám át nem vett terméket a boltomban?
Adott pl. 4 szék, amit 3 éve vásárolt valaki a facebook oldalunkról kérve, árát elutalta, személyes átvételt választva, viszont azóta sem jött érte. Többször is írtam neki, volt, hogy nem reagált semmit, majd legközelebb annyit, hogy bocs, elfelejtette és jön, aztán mégse jött érte a mai napig.
Több éve tárolt holmi akad nálunk más is, például, porcelán, ajándéktárgy, kisbútor. Mind ki lett fizetve átutalással, személyes átvétel igénye mellett, ám nem érkeztek érte. Természetesen írtam többször emlékeztetőt, de nem történik semmi. Köteles vagyok őrizgetni? Ha igen, meddig?

drbjozsef # 2021.07.05. 05:43

Kukucs78,

Nem hinném, hogy bármilyen jogszabályi előírás lenne arra, hogy pl. a csaptelep vízbekötése fél collos legyen, vagy más mérete X, ne pedig Y.
(Megjegyzem, Magyarországon SI mértékegység a hivatalos milliméterrel, és mégis collos mérettel számolnak szinte mindent a vízszerelési anyagoknál. Ha valami, az SI lehetne kötelező, nem maga a mérete.)

A vásárlás előtti tájékozódás és a Ptk. szerinti kellő gondossággal eljárás a vevő feladata. Pláne, ha egy méret nincs a rajzon - ha TÉVES méret lenne a rajzon, és nem felel meg neki a termék, az természetesen megalapozná a szavatossági igényedet.

Ez egy elég rosszindulatú piaci magatartás, de nem jogellenes.