Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


drbjozsef # 2017.01.23. 08:52

muranyig és lucky48 olvtársaknak én annyit javasolnék, hogy keressenek vissza pár kulcsszóval a Tékozló Homár oldalon, mindkét problémára fognak szerintem találni hasonló esetet, amit alkalmazni tudnak az esetükre.

lucky48 sajnos már kifutott az időből attól tartok, legalább is az egyszerű megoldásra, bár ha nem elérhetőek és nem együttműködőek, akkor marad a polgári per, ami hosszadalmas, és eltünedező céegek esetén az eredménye erősen kérdéses...

aser # 2017.01.23. 22:29

Üdvözletem!
Segítséget szeretnék kérni.
2016. dec. 9-én a cég, ahol vásároltam az 58500Ft-os masszázsszéket, elvitte a székem garanciális javításra, mert hibákat fedeztem fel. A cég - állításuk szerint - továbbította a széket Csehországba, mert helyben nem tudták megjavítani és ott fog a kijavítás megtörténni. Már nagyon sok levelet írtam a cégnek, de a "folyamatban" válaszokat kapom, és azt, ők nem tudnak mást mondani.
Szeretném megkérdezni, egy cég meddig mondhatja azt, hogy folyamatban és vannak-e jogi lehetőségeim az esetemben?
Köszönöm szépen előre is a segítséget.

pöttyöslabda # 2017.01.25. 11:18

Kedves Fórumozók!

Tanácsot szeretnék kérni, hogy hová fordulhatnék, illetve szerintetek igazam van-e?
2016.11.23-án vásároltam egy turmixgépet, amit az üzletben vettem át. Kibontásra ott helyben nem került sor. Mivel karácsonyi ajándéknak szántam, gyakorlatilag belekukkantottam a dobozba és már csomagoltam is. A fa alatt azonban kiderült, hogy az üveg kehely törött. Mivel ugye ünnepek és egyebek voltak, rögtön 12.27-én próbáltam hívni a kedves céget, akiktől rendeltem (internetes webáruház), azonban napokig nem sikerült felvenniük a telefont 30 perc után sem. Majd végre 2017.01.02-án tudtam velük beszélni, kivizsgálják az ügyet... Most kaptam az e-mailt, miszerint nem áll módjukban cserélni a terméket, mivel több, mint egy hónappal a vásárlás után jeleztem a problémát és már nem bizonyítható, hogy mikor történt a sérülés.
Nos, ahogyan én olvastam, nincs határidő arra vonatkozóan, hogy én, mint vásárló mikor jelentem be a csereigényem (jótállás), de ha van is, az két hónap. A másik, ami szerintem lényegesebb, hogy a jótállási idő alatt nem a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy vétlen a meghibásodásban, hanem a kereskedőnek.
Szerintetek igazam van?
Elnézést, ha hosszúra sikerült.
Előre is köszönöm a segítséget!

kismukk # 2017.01.26. 09:10

Tisztelt Fórumozók!

Milyen hosszú szavatosság vonatkozik nagy értékű berendezésekre gyári hiba esetén? A rendeletek a 10 ezer Ft-ot meghaladó cikkekre 2 évet határoznak meg, de mi a helyzet pl. a 2 millió Ft értékű hőszivattyú esetén, ha annak tartálya gyártási anyaghiba miatt megreped 2 év után?
Úgy tudom, épitkezés esetén 5 évig felel az épittető. Van-e hasonlóan elvárható szavatossági idő nagy értékű berendezésekre?

Immaculata # 2017.01.26. 09:38

kismukk

A jótállásnak (gyártói garancia) nézz utána, azt jogszabály írja elő termékenként.

kismukk # 2017.01.26. 12:38

immaculata

A fogyasztóvédelem honlapján (OFE) közölt jogszabály csak annyit mond, hogy a 10 ezer Ft-ot meghaladó értékű termékekre 2 év. Van még más is?

nonolet

a gyártó nem vállalt többet, hiszen épp ez a probléma!

Vléna # 2017.01.31. 23:36

Tisztelt Fórumozok!
egyéni vállalkozóval szemben nyertünk kártérítést bíróságon magánszemélyként. A végrehajtón kívül más behajtási lehetőségünk van-e? Felszámolást indíthatunk egyéni vállalkozó ellen?(nincs fizetési hajlandóság az egyéni vállalkozó részéről)
segítségüket előre is köszönöm.

Immaculata # 2017.02.01. 08:16

Felszámolást nem, de a végrehajtó épp elég a behajtásra.

mobil # 2017.02.20. 17:14

Üdvözletem!

Érdeklődni szeretnék.
2015 júliusban vásároltunk egy kombi gázbojlert, több mint 400 ezer forintért, 5 év garanciával. Vásárláskor csak egy számlát kaptunk. Ma -2017.02.20- hívtuk a céget, akitől vásároltuk a készüléket,karbantartás miatt. Azt a választ kaptam, hogy mivel egy év után nem lett karbantartás végezve, így ez 20 ezer forintba fog kerülni. Azt szeretném megtudni, hogy jogosan kérhetik ezt az összeget?
Köszönöm a segítséget.

Bea1 # 2017.02.20. 18:27

Velem közölték a Praktikerben, hogy ha nem az ő gázszerelőjük szereli be, nincs is garancia!!!

drbjozsef # 2017.02.20. 18:40

Karbantartásért annyit kér a gázszerelő, amennyit akar. A Lőrinc lehet, hogy kétmilliárdot kérne.

Szerintem ilyet 5ezer körül szoktak csinálni, keress másik céget.

jucihusi # 2017.02.24. 21:44

Kedves Forumosok, vettem egy autot(szalonbol kialitott db) , elvileg ködlampaval, de nem jött meg. Közben kiderült , hogy gar sem ervenyes , mivel az auto 1,1 eve all ott, de a kötelezö inspekciot nem csinaltak meg, igy a gyari gar ugrott. 12 napmulva mejött vmi lampa, de nem lett jo az autoba. Jelezetem a kereskedö fele(meg 14 napon belül), hogy ez igy nagyon nem ok, de nem valaszolt, majd ujabb 2 het mulva(miutan bejelentettem a Fogyvednel, de mar a 31 . napon az auto atveteltöl) jelentkezett emailben, hogy megis beszerlne a ködlampat.. Megteheti? Nagyon köszi. Igen olvastam az alap dolgokat, 30 nap, meg minden , de hatha...Üdv

Tymy181 # 2017.06.22. 19:42

Tisztlet Fórumozók!
Segítésget szeretnék kérni telefon kijavításával kapcsolatban. Van egy Apple iPhon, amit 10 hónapja vásároltunk, még garanciás. Túl melegedett és szervíbe küldtük. A szervíz visszaküldte, hogy idegen eredetű anyag került bele (amit nem tudunk, hogy mi mert nem írták le) és ez miatt nem javítják ki, csak pénzért. Viszont biztosak vagyunk benne, hogy nem került bele idegen eredetű anyag, mindig vigyáztunk rá, rendeltetésszerűen volt használva. Ilyen esetben mi a teendő? Lehet még tenni valamit az ügy érdekében? Lehet követelni a jótálás keretében a kicserélést?
Segítésget előre is köszönöm!

nonolet # 2017.06.22. 21:38

Az eladó CSAK
egy tőle FÜGGETLEN akkreditált szerviz/labor
jegyzőkönyve alapján tudja
HITELT érdemlően bizonyítani, hogy

rongáltál
vagy
szakszerűtlenül használtad

Mivel ilyen bevizsgálási jegyzőkönyve aligha van neki.

Hát, írásban közöld (és vetesd át),
hogy
nem értesz egyet a jegyzőkönyvükkel
és nem fogadod azt el, mert
nem követtél el semmit,
ami miatt ugrana a gari.

HA mégis ezt állítják,
akkor
mutassák be a független-akkreditált bevizsgálás jegyzőkönyvét, ami ezt a tényt HITELESEN bizonyítja.

HA nem tudják (és nem tudják, mert aligha van nekik),
akkor lazán közlöd, hogy 15 napon belül
vagy megjavítják
vagy kicserélik
Mert a 16. napon ELÁLLSZ és kéred vissza a pénzed.

Ha netán nem ellenállnak... akkor
első lépésként az illetékes kereskedelmi kamara
békéltető testülete (ez ingyen van) elé idézed.

HA ez sem hat, akkor beperled és rávered a perköltséget is.

zsulusz # 2017.06.26. 20:05

Tisztelt Fórumozók!
Nemrég sajnos elromlott a telefonom (nem lehet hozzá csatlakoztatni fülhallgatót/hangszórót). Volt még rá garancia, így írtam emailt az ügyfélszolgálatnak, akik küldtek egy papírt, hogy írjam rá az adataimat és a telefonét és a címükre a jótállási jeggyel küldjem vissza.
Ha visszaküldöm, honnan tudom, hogy ők is vissza fogják küldeni nekem? Be lehet azt bizonyítani, hogy egyáltalán náluk van éppen? Sosem küldtem még így vissza semmit. A választ előre is köszönöm!

rumon # 2017.08.02. 19:16

Tisztelt fórumozók!

Vettem egy alaplapot, amely hibásan működik. Internetes vásárlás volt és futárszolgálattal kaptam meg a terméket. Az üzembehelyezés után kiderült, hogy hibás a termék (vélhetően típushiba). Jeleztem a boltnak, hogy hibás. Majd azt is jeleztem feléjük, hogy élnék az elállási jogommal mivel nem tudom használni a terméket (bőven a 14 napon belül). A bolt azt reagálta nekem írásban, hogy ezt nem tehetem meg ebben az esetben.
Valóban így van? A válaszokat előre is köszönöm.

nonolet # 2017.08.02. 20:26

A hiba az garanciális kérdés!!!
Nem ad alapot az elállásra.

Azonban elállhattál volna indoklás nélkül! a 14 napig.

De te túl buzogtad a dolgot... minek?!

Nem lett volna egyszerűbb indoklás nélkül elállni?
(a posta költségért cserébe)

De a mi a gond? Majd adnak egy másikat gariban.

Egyébként alaplapban a típus hibás ritka, mint a fehér holló, szóval kétlem, hogy típushiba lenne.

rumon # 2017.08.02. 21:13

Jóhiszeműségből. Gondolotam szólok a boltnak, hogy típushibás a lap. Mások ne járjanak így. Azóta külföldi tesztek és felhasználók is megemlítik sajnos.
A gond, hogy használnám a gépet pénzkeresére, de sajnos a hibás alkatrész miatt erre alkalmatlan.

KozákA # 2017.11.28. 20:08

Tisztelt Jogászok!

Az alábbi jótállással kapcsolatos kérdés kapcsán szeretném kikérni véleményüket.

Internetes webáruházban vásároltam kb 5000 forint értékben egy külső aksit, amire ugye nincs kötelező jótállás, de a gyártó 12 havi jótállást vállalt (ez egyébként a webáruház hirdetésében is szerepelt).

Személyesen vettem át a külső aksit a boltban, de ott nem töltötték ki és nem írták alá a jótállási jegyet (sajnos nekem is kiment e fejemből). A kitöltetlen, aláíratlan jegy benne van a dobozban, amin szintén szerepel, hogy 12 havi jótállás van, de a jótállási jegyen a gyártón kívül lényegében semmilyen azonosítási adat nincs (tehát még a termék fajtája sem), vagyis akár én is nyomtathattam volna itthon. A számla természetesen megvan, saját nevemre szólóan.

A kérdésem az lenne, hogy ilyen jótállási jeggyel tudom-e vajon érvényesíteni az igényeimet, ha esetleg elromlana az aksi? Vagy mondhatja a cég, hogy mivel nincs aláírt jótállási jegy (és egyébként kötelező jótállás sem), ezért nem foglalkozik velem? Vagy én tudom bizonyítani így, hogy vállaltak egyáltalán jótállást?

A 19/2014. (IV. 29.) NGM rendeletet olvastam, de az csak a kötelező jótállás esetén írja elő, hogy számlával is elég igazolni, hogy ott vettem a dolgot, de itt ugye nincs kötelező jótállás.

Köszönöm

Brianza # 2017.12.01. 13:32

Üdvözletem!

Mi a véleményetek azzal kapcsolatban, hogy egy üzlet jogosan megtagadhatja-e a jótállást az eladott termékkel kapcsolatban, ha azt nem az általuk előírt szerelő helyezte üzembe?

Vásároltunk egy új gáztűzhelyet, a régi tönkrement, azt le is adtuk a szállítóknak kiszállítás során. Az üzletben az eladó 3-4 napos igen határozott szóbeli ígéretett tett a bekötésre határidejére.

Felhívták a figyelmet, hogy a garancia csak akkor él, ha az ő szerelőjük köti be a készüléket. Az általuk megbízott szerelőt ők küldik ki, kontaktot nem hajlandóak kiadni. A bekötés díját előre elkérték a termék vásárlásakor.

Már egy hete megtörtént a kiszállítás de a szerelő nem jelentkezik. Az üzlet ismételt hívogatása során csak annyit ismételnek, hogy majd megsürgetik, mást nem tudnak tenni. Egy hete a család nem tud egy kávét sem megfőzni és most hétvégén pedig családi ünnepség miatt mindenképp szükség lesz a készülékre. Ezért az a döntés született, hogy kihívunk egy független szakember gázszerelőt, aki el is vállalta a bekötést még a mai napra.

Két kérdésem lenne:

  • Az üzlettől hétfőn visszakövetelhetjük-e a már kifizetett szerelési díjat, arra hivatkozva, hogy a megbeszélt határidőt bőven túllépték, nem teljesült a szolgáltatás?
  • Ha a jövőben garanciális probléma merülne fel és megtagadják a jótállást, mert nem az ő emberük végezte a bekötést, akkor jogilag van-e esélyünk megtámadni az üzletet ezért és megnyerni az ügyet?

Vajon mennyire jogosan várható el a vásárlótól, hogy a kifizetett és kiszállított készüléket hetekig nem tudja használatba venni, mert az üzlet nem küldi a saját szerelőjét?

drbjozsef # 2017.12.01. 16:04

Ha a szerződés úgy szól, akkor igen, előírhatja a szerelőt a jótállásra.

Ez a bolt által vállalt külön "garancia". Ha mással kötteted be, az nem befolyásolja a termék normál, törvények szerint járó szavatosságát. De a bolti garanciát elvesztheted.

Írásban kellett volna kérni a 3-4 napot.

Brianza # 2017.12.01. 16:15

Nagyon köszönöm a választ!

Jól értem akkor, hogy a törvényben előírt 1 év jótállást akkor is biztosítania kell az eladónak, ha nem az általuk delegált szakember kötötte be a tűzhelyet hanem egy független gázszerelő?

Amúgy 2 év garancia lenne rá, így akkor a második évet bukom majd, ugye?

drbjozsef # 2017.12.01. 17:04

Majdnem.

Olyan jogi fogalom, hogy garancia, nincs.

Van a törvény szerinti kellékszavatosság, vagy szavatosság. Ha elromlik a tűzhely, javítaniuk, vagy ha azt nem lehet, cserélniük kell. Ez az 1 év.

Erre vállalnak +1 év jótállást, ha általuk megjelölt szerelővel kötteted be.

nonolet # 2017.12.01. 17:19

"Olyan jogi fogalom, hogy garancia, nincs.
Van a törvény szerinti kellékszavatosság, vagy szavatosság."

Ez így hülyeség...

Van garancia is "Jótállás" a magyar neve.

- -

Szavatosság:
Az eladáskor MÉG jó volt!!! szerződésszerű volt a TELJESÍTÉS.

Jótállás/Garancia:
Az eladástól számított ... ideig NEM FOG ELROMLANI.

Szóval, két nagyon különböző dolog ez!

- -

Szavatosság a törvény erejénél fogva mindig van!!!

Jótállás/Garancia a törvény erejénél fogva alapban NINCS!
Az eladó/gyártó ÖNKÉNT vállalhat, ha akar.

Kivétel az lista, amit a "Kötelező jótállásról" szóló törvényben van.
Mivel ez törvény a KÖTELEZŐ tett ÖNKÉNTESSÉG MINIMUM esete :-)
Az abban felsorolt termékekre.

Hal932 # 2017.12.01. 17:22

fogyasztóvédelmi polgári pert szeretnék indítani, állítólag keresetlevéllel kell megindítani aminek tartalmaznia kell az alperes címét és nevét, de mivel az alperes jelen esetben a jogsértő vállalkozás tulajdonosa, semmit nem tudok róla így a keresetlevelet nem tölthetem ki megfelelően. mi a helyzet ilyenkor? bizonyítékom sincs a tulaj ellen, mert a boltban jogtalan digitális bizonyítékot készíteni, a bíróságot szeretném ha végzést indítana vagy mi ennek a pontos neve, ellenőrzést a megbízásomra hogy bizonyítást nyerjen a jogsértés ténye a helyszínen. hogyan kell ilyen bírósági kivizsgálást kérni a tulaj ellen hogy bizonyítékom legyen, és hogyan nyújtsam be a keresetlevelet?