Használtautó, Garancia???


Bjamie89 # 2021.12.05. 07:18

Üdvözlöm. Azzal a problémával fordulok tanácsért, hogy 2021. november közepén vettem egy 2005 autót 201000 km-el magánszemelytől. Az autó javítása közben kiderült, hogy törött a katalizátor, melyet jeleztem az eladó felé, aki a kocsi korára és a benne lévő kilométer mennyisége miatt arra hivatkozik, hogy kopóalkatrész és ebből következtethető ez a probléma, emiatt nem akar a gépjármű szerelési, vagy katalizátor csere árából semmit megtéríteni. A kérdésem az, hogy jogos e a
hiba megérítésre irányulí követelésem rejtett hiba miatt, vagy neki van igaza? A szerződésben nem kerültek feltüntetésre a gépjármű hibái, csak szóban beszéltük meg, de a törött katalizátorról nem esett szó. Válaszát előre is köszönöm.

Atis77 # 2021.12.05. 09:31

Ilyen korú autónál már simán tönkre mehet a katalizátor. Ha nem is törik a kerámia benne akkor a másik eset higyva hatás foka csokken. Nem tudom milyen tipus de kinti webshoppokban fele annyiért lehet hozzá jutni uj utángyártott darabokhoz, meg vammal es áfával is. A regit meg lehet ertekesiteni jo penzert. Példa jött ügyfél nem jól ment a kocai. Megallapitottam hogy a katalizatorja ven eltomodve. Itthon kinezett egy tipust 62 e ft ért, ugyanazt megtalaltam ebay en 25e ft ért csak itt epp adtak hozzá minden kiegészítőt ( csavarok tömítések) mire atvette a postán 36 e ft ot fizetett.

drbjozsef # 2021.12.05. 09:38

Bjamie89,

Én ezt határesetnem gondolom. Nem jogi, inkább szakkérdés az, hogy milyen időközönként kell katalizátort cserélni, milyen periódusra tervezik a gyártók a katalizátorokat. Ahogy én olvasom, 120-150ezer km az, amin belül nem kell számítani meghibásodásra, vagyis ha megtörténik, akkor az a szavatosság körébe tartozik. Egy 200+ezer km futott autónál már kell számítani a katalizátor hibájára is, ezért én azt gondolnám, hogy nem biztos hogy sikerrel tudnál pert indítani az eladó ellen.

Bettike # 2022.01.02. 20:44

Sziasztok!
A héten eladtam egy 18 éves autót.
Úgy hirdettem meg hogy Elektronikai hibás!!
300.000Ft ért hirdettem meg és le alkudták 190.000Ft-ra írtunk adásvételi szerződést amibe bele írtam: A gépjármű minden hibáját elmondtam és tudomásul vette. Garanciát nem vállalok!
3 napra rá meg keresett a vevő hogy el vitte szerelőhöz és olajos a motor oldala.
Fizessem ki a szerelés felét 40.000Ft - ot vagy perre viszi a dolgot mit csináljak?
Köszönöm a választ!

Szomorú örökös # 2022.01.03. 05:22

Bettike

3 napra rá meg keresett a vevő hogy el vitte szerelőhöz és olajos a motor oldala.
Fizessem ki a szerelés felét 40.000Ft - ot vagy perre viszi a dolgot

Ilyen drága lenne egy motor-mosás? Szerintem keressen olcsóbbat!
De félretéve a tréfát az árát tekintve ez ugyebár egy 18 éves, sok km-t futott autó lehet, ahol már számítani lehet ilyen hibára is az életkorából és futásteljesítményéből adódóan. Főleg hogy ha körültekintően átnézte volna vásárláskor az autót, ezt látnia kellett, nem rejtett hiba volt. Nem is értem, te egy hibás autót adtál el neki, mégis azt hiszi, hogy új autót vett. Szerintem hárítsd el, nem fog pereskedni. Lehet zsiványkodni akar - gyanítom, hogy a vevő kisebbségi - és most így próbál még lehúzni.

drbjozsef # 2022.01.03. 05:59

Bettike,

Semmi teendőd nincs.
Mint magánszemély, kizárhattad a szavatossági jogokat, még ha pontatlanul is fogalmaztál a szerződésben.
A Ptk. kizárólag fogyasztói szerződés (cég eladó-magánszemély vevő) esetében tiltja a vevő hátrányára eltérést az általános szabályoktól.
(Jogi értelemben nincs olyan, hogy "garancia". Kellékszavatosság, termékszavatosság, vagy jótállás van)

Ha keres, mondd meg neki, hogy a Ptk. XXIV. fejezete - különös tekintettel a 6:157.§(2) szakaszra - alapján az igénye nem jogos.
Ha nem ért egyet az álláspontoddal, akkor indítson pert bíróságon.

inzsoljanos # 2022.01.05. 12:58

üdv, 4 napja vettem egy autót, használtan, magánszemélytől. az autó rejtett alkatrésze (kuplung) tönkrement. van lehetőség egyrészt visszavetetni az autót magánszemélytől, másrészt kifizettetni a borsos javítási költséget? KÖSZÖNETTEL

Atti # 2022.01.05. 20:31

Sziasztok.

Kérdés. Most kb 2 hete van a tulajdonomban egy diesel autó. Előtte még nem volt.2012 es 195xxxkm.Az autónak enél a tipusnál állítólag m32 váltó betegsége van,igy vettem. És fémes hangja van valamint scv kell kicserélni és hozzá programozni az autó(hoz). Magán személytől vetem.Mivel nem kereskedő,igy van valami garancia?Vagy ez kopo alkatrész. Több szerelonél is voltam valamint márka szerviznél is.De elég nagy nagy javitási költség lenne.És bene van a pakliban a kettös tömegű valamint kuplung csere.Ez esetben mi a teendő.

drbjozsef # 2022.01.06. 06:11

Atti,

Ha az eladó a szerződésetekben nem zárta ki a szavatosságot, akkor ugyanúgy van hibás teljesítés esetén szavatossági jogod, mint ha a szalonban vetted volna - azzal a kivétellel, hogy neked kell bizonyítani, hogy a reklamált hiba már a vásárláskor is megvolt, és hogy ez a hiba a szavatosság körébe tartozik.

Nem akarok nagyon belemenni, a lényeg, hogy egy 9 éves, 200ezer km körüli futású dízelnél ezek már várható hibák, nem nagyon tartoznak a szavatosság körébe általában, de persze a konkrét esetet nem ismerjük, a leírásod is hagy kivánnivalókat maga után, ráadásul ez már szakkértdés, nem jogi.

Kérhetsz árleszállítást, vagy hiba javítását az eladótól a szavatossági jogodra hivatkozva. Ha nem fizet, neked kell pert indítani, és bizonyítani is.
Így látatlanban azt saccolnám, hogy inkább nem lenne esélyed nyerni, mint igen.

inzsoljanos # 2022.01.06. 06:47

Atti esetéről abban tér el a történetem, amit alább leírtam, hogy 2014-es, 164 ezer km van benne, s a kipróbáláskor nem volt észlelhető a kuplung problémája, de már a hazaúton igen. fel is hívtam, még aznap és másnap írtam is neki, hogy a probléma nem jelentkezett újra. aznap később mégis jelentkezett újra, s ezt üzenetben le is írtam neki, kérdeztem azt is, hogy vezérlés volt-e cserélve. válaszolta, hogy vezérlés nem volt soha cserélve benne (164 ezernél!), olajcsere volt, a kuplung nála nem volt gond. Ezek után 1 nappal derült ki a kuplung-kettőstömegű lendkerék cseréje, mert folyamatosan gond volt vele. én dokumentáltan max 300 km-t mentem eddig vele összesen, az első hibajelentkezésnél (hibakódot nem írt ki) max 150 km-t. azon gondolkodom, hogy vagy megpróbálom kifizettetni a kuplungcserét, vagy visszaviszem neki, adja vissza a pénzt, s ha nem, per lesz. mik az esélyeim vajon?

Atti # 2022.01.06. 07:51

drbjozsef.

Köszönöm a gyors választ. Azzal tisztában voltam hogy kopó alkatrészre nincs garancia.Csak maga a váltóval nem.2 hete azt se tudtam mi aza m32 váltó,magasnyomásu szelep és társai.Én csak használom az autót,sajnos én az autó terén nem vagyok zseni.Csak azért az egy kicsit szar hogy most jön ki minden rajta.

drbjozsef # 2022.01.06. 08:52

Atti,

A kopó alkatrészekre sincs, de sok minden másra sincs : az ismert hibákra, vagy azokra, amelyeket kellő gondosság mellett eljárva felismerned kellett volna, de az olyan hibákra sincs, amelyekre az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából már számítani lehet.
Lehetett volna utánaolvasni, hívni szakértőt és vele átnézetni, satöbbi.

A használtautó vásárlás lényegében zsákbamacska. Főleg, ha idős és sokat futott járműről van szó.

Atis77 # 2022.01.06. 08:55

A kuplung nem fődarab kanem kopó alkatrész,amit 10km alatt is tönkre lehet tenni. Tehetsz egy próbát de szerintem esélytelen.

sunora # 2022.01.22. 17:33

Sziasztok!
2hónapja eladtam a szeretett kis autóm (15éves Ford Fiesta), amit megcsináltattam előtte szerelővel. Ez azt jelenti, hogy teljes motorfelújítás, porlasztóknál is volt hiba, igaz használtan de vettem bele azt is, vezérlés csere, akkumulátor csere...Persze ezekről sehol nem kaptam számlát. Direkt utána műszakiztattam le az autót, így gondolván hogy már nincs hibája. Na most pár napja hívott a vevő, hogy rossz az összes porlasztó, azonnal vegyem vissza, vagy fizessem ki az új porlasztókat bele, ami nagyjából annyi lenne mint az autó vételi ára. Az adásvételiben csak az a mondat áll, hogy: Az eladó a vevőt a gépkocsi műszaki állapotáról, sérüléseiről részletesen tájékoztatta, aki ezt tudomásul vette.Én tájékoztattam, hogy miket cseréltek rajta. Valóban rejtett hibának minősül, és jogosan fordulna fogyasztóvédelemhez? Peres útra szeretné vinni a dolgot.
Köszönöm!
Nóri

Takacs Ilona # 2022.01.25. 10:16

T. cím!
2021. október 22-én vettem egy használt autót.a facebookon hirdették. Budapesten vettem át, kipróbáltam, ment az autó csodát nem is vártam.Az adásvételi FANNI Autóház Kft Cegléd Akasztó szél 25. Bíró Tóth Fanni Adószám 27310333-2-13 Sajnos az autóval már másnap gond volt, hívtam a tulajdonost, de a megadott telefonszám nem működött. A ceglédi címen állítólag nem létezik ez a kft. Többszöri próbálkozás után úgy éreztem a kör bezárult. Mivel én 75 éves vagyok, a párom 83, feladtuk.törvénytisztelő ember lévén, az autót átírattam, biztosítást megkötöttem, utána elvittük szervízbe. Jelenleg a 190 ezer ft-ért vásárolt autó javítási költsége:568 ezer ft, + a gumik/ igaz az az egy tétel, ami nem rejtett költség 60 ezer ft. az autószervízben legutóbb javították a hengerfejet, azóta menet közben megáll az autó,2 henger működik. A szervíz azt mondja nem az ő hibájuk,tralerrel vitessem be az autót ,és baráti áron megpróbálják javítani. Az elvégzett javításoknál a munkalapon szerepel többek közt felső tömítőkézlet 61200 ft-ért hegerfejcsavar 13400 stb. Nem tudom mit tegyek, így eladni sem tudom még óriási veszteséggel sm. Köszönöm ha segítenek! Takács Ilona

drbjozsef # 2022.01.25. 10:21

Takacs Ilona,

Mi a kérdés? Hogy mit tehetsz? Nem sokat.
Az Opten szerint a "FANNI AUTÓHÁZ Korlátolt Felelősségű Társaság" kényszertörlés alatt van.
Kamucégtől vettél autót, sajnos ez hiba volt, ellenőrizni kellett volna a céget előtte.
Ha nincs cég, nincs kinél érvényesítsed a szavatossági jogaidat.

goldister # 2022.03.17. 18:00

Sziasztok!
Segítségeteket szeretném kérni.
Január közepén vásároltam egy 2016 gyártású autót. (vételára 5.5M volt). Külön bele lett írva a szerződésbe, hogy 12 szavatosságot vállal a kereskedő a fő elemekre.
A vásárlás előtt szakszervíz ellenőrízte az autót, talált benne hibákat, de azokat tudomásul vettem.
Az autó elhozása után kezdetben, ritkán, de előfordult, hogy nehezen indult az autó. Az elmúlt hetekben egyre gyakoribb lett a jelenség.
A mai nap elvittem szakszervízbe bevizsgálásra. Megállapította, hogy önindító csere szükséges, melynek ára 850e+egyéb költségek (1millió feletti összeg, hybrid autó).
Jeleztem a kereskedőnek, hogy szeretném valahogy megoldani ezt próblémát, hogyan tudjuk megoldani.
Ő azt mondta, hogy a vásárláskor nem volt probléma, így nem fog fizetni és meg se csinálják.
Ilyen hozzáállás után, én legszívesebben visszaadnám az autót.
Mit tudok ilyen helyzetben tenni? Köszönöm előre is a segítséget!

drbjozsef # 2022.03.17. 18:59

goldister,

Ha kereskedőtől vásároltál (nem bizományos volt? Cég az eladó az adásvételidben?), akkor fogyasztói szerződést kötöttél, ezért a Ptk. szerinti szavatosság esetén a vásárlást követő hat hónapban felmerülő hibák esetén vélelmezni kell, hogy az már a vásárláskor is fennállt, és az eladónak kell bizonyítania, hogy nem teljesített hibásan (Ptk. 6:158.§)
A leírásod alapján tényleg hibás lehetett már eleve, de nem számít, mert igen nehéz bizonyítani azt, hogy valami NEM volt rossz hónapokkal ezelőtt.

Írj egy tértis levelet az eladónak, felszólítva benne, hogy a megadott elérhetőségeiden 3 napon belül vegye fel veled a kapcsolatot, élni akarsz a Ptk.6:159.§ szerinti szavatossági jogoddal, javítsa meg a járművet. Ha erre nem hajlandó, akkor máshol fogod megjavíttatni, és a javítási költségeket fogod tőle követelni, végső esetben fizetési meghagyással vagy perben.

Elállni a szerződéstől első körben nem lehet, először a javítást vagy kicserélést lehet kérni (autó esetén értelemszerűen az utóbbit nemigen), ha többszöri javítás ellenére, vagy hosszabb idő alatt egyszer sem tudja megjavítani, és nem megfelelő az autó, akkor visszaviheted, és elállhatsz a szerződéstől, de várhatóan a pénzedet ugyancsak perben fogod tudni kipréselni belőle.

Atti88 # 2022.04.26. 19:12

Tisztelt dr bjozsef
Azt szeretném megkérdezni,hogy kereskedőként eladtam egy 2016-os autót amiben 143.000 km volt.
Az átadást követően pár napon belül a motorelektronika visszajelző kigyuladt a vevő megnézette és azt mondja,hogy az autómata váltóban egy szelepet kell kicserélni.
Amúgy az autó hibátlanúl működik csak a hiba lámpa világít,nálunk nem volt gond vele és az átadáskor sem jelzett hibát.
Mi is körbejártuk mi okozhatta a hibát és akik ilyeneket javítanak azt mondták,hogy ez a szelep olyan mint az akkumlátor egyik pillanatban még indít a következőben pedig vége.
A kérdésem az lenne kinek kell válalni a javítás költségét?
Tisztelettel
P.Attila

Majordomus # 2022.04.26. 19:15

Feltételezem hogy garanciát nem vállaltál az autóra?

drbjozsef # 2022.04.26. 19:23

Tisztelt Attila,

Hogy egy szelep hogyan és mikor (nem) működik, az műszaki szakkérdés.
Ha az eladás után 6 hónapon belül következett be a hiba, akkor törvényi vélelem áll amellett, hogy az már az eladáskor is hiba volt, neked kell megdönteni ezt bizonyítással.
Kellékszavatossággal tartozol az olyan hibákért, amelyek a vásárlás pillanatában fennálltak, kivéve, ha kellő gondosság esetén a vevőnek fel kellett volna ismerni, vagy az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából számítani lehet az adott hibára.
A hibakód hiánya eléggé valószínűsíti, hogy a hiba nem állt fent a vásárláskor - de szerintem nem zárja ki. Ha a vevő vitatná, igazságügyi szakértő döntene, és azt kellene bizonyítania, hogy biztosan hibátlan volt az alkatrész (ha az első 6 hónapban vagytok). Ez sokkal nehezebb, mint fordított esetben. Hivatkozhatsz a hibakód hiányára, de nem lennék benne biztos, hogy ilyen egyszerűen menne.
Ha ez olyan alkatrész, amire igaz a "számítani lehet rá" kitétel (mint pl. a katalizátort 120-150ezer km-re tervezik, egy 200+ ezer kmes autóban elromló katalizátor már a vevő sara), ez megint műszaki kérdés, ezt nem tudhatom.
Ha egyik se jön be, akkor neked kell fizetni a javítást.

Atti88 # 2022.04.27. 20:34

T.Majordomus
Garanciát valóban nem,de jótállást igen.

Atti88 # 2022.04.27. 20:41

Tisztelt Drbjozsef
Köszönöm a választ,amúgy ez egy nem olyan régi eset természetesen már megjavítíttuk az autót.
Csak kiváncsi voltam milyen esélyünk lett volna ha nem vállaljuk a javítást.
Amúgy a szóbanforgó autónál ez típus hiba mint utólag kiderült,a javító műhelyben mondták,hogy kb 150.000 km-nél adja fel.
Ők már sok ilyet javítottak,2 nap alatt készen volt polcon volt nekik az alkatrész.
Tisztelettel
P.Attila

drbjozsef # 2022.04.28. 06:33

(garancia fogalma nem is létezik, a jótállás pedig eleve több, mint a kötelező szavatosság)

Majordomus # 2022.04.28. 07:23

Csak azt kell teljesíteni amit jótállásban vállalt.