Használtautó, Garancia???


drbjozsef # 2019.12.14. 08:03

Cabron_

Csak tudd elfogadni, hogy a használt autó vásárlás kockázat, egy-öt-tizenegy hónap múlva is előjöhet valami hiba, ami nem biztos, hogy érvényesíthető szavatosság kereteiben.

De ha minden lehetőt megteszel, mint például az állapotfelmérés, akkor nyilván jelentősen tudod csökkenteni ezt a kockázatot. (apropó : az állapotfelmérő vállal felelősséget a leírtakért? Ha általa hibátlannak minősített alkatrész hibásodik meg, akkor felé tudsz majd reklamálni?)

Urobi # 2020.01.19. 04:59

Sziasztok!

Eladtam az autómat(Kia ceed 2013)109000km
Rendben volt az autó,kivéve hideg időbe kuplung felől kisebb csapágy hang hallatszott,ami a kuplung kinyomásakor,és egy rövid használat után teljesen elhallgatott!
Szerelő ismerősömmel megnézettem,Ö kinyomócsapágy problémára gyanakodott,amit még nem tartott szükségesnek orvosolni,mivel a kuplung hibátlanul működik,nem csúszik,nem rángat,abban a tartományba végzi a dolgát ahol kell!Majd ha csúszni fog akkor érdemes csak foglalkozni a cserével.
Az autót eladtam,a vevővel közöltem,és bele is írtuk az adásvételi szerződésbe a kinyomócsapágy esetleges hibáját!
A vevő kipróbált az autót(20km tesztút)
Tökéletesen működött minden!
Megtörtént az adásvétel!
1 hét múlva jelzi a vevő,hogy az autót elvitte szak-szervizbe,hogy kinyomozza a reggeli csapágyhang okát.és ott szétszedette.
Ott kuplung szerkezetet kompletten cserélni akarják.szerintük az a zaj forrása ami több százezer forint,és velem akarja fizettetni!
Egy jól működő kuplungú autóval ment el,és ment a szervizbe is,én jeleztem problémát.Kérdésem,hogy
nekem kell fizetni,vagy nem a költségeket?
Ahogy tudom a használt autónál az elhasználódás miatt nem vagyok köteles szavatosságot vállalni a kuplungra.
Majdnem olyan eset,hogy kisebb hibából csinál egy teljes felújítást!

Köszönöm a választ előre is!

drbjozsef # 2020.01.19. 11:39

Urobi,

A szavatosság körébe nem tartoznak azok a hibák, amit az eladó közöl a vevővel. A bírósági gyakorlat az, hogy az eladónak a hibajelenséget kell közölnie, ennek ismeretében a vevő a saját kockázatára veszi meg az autót.

Ha zörög valami a kuplungnál, és ezt bele is írtátok az adásvételibe, akkor neked további teendőd nincs. Ha pénzt kér, utasítsd el a követelését, közöld vele, hogy a hiba nem tartozik a szavatossági körbe, egyébként ha nem ért egyet, indítson pert a bíróságon.

(Megjegyzem : sokan nem tudják, de a legjobb lett volna, ha kategórikusan beleírod a szerződésbe, hogy nem vállalsz semmilyen szavatosságot az autókért. Magánszemélyek közötti szerződés esetén erre lehetőséget ad a Ptk. Kereskedő nem adhat el így autót, az semmis lenne, mert a fogyasztó hátrányára nem térhet el a szabályoktól, de magánszemélyek között lehet ilyet.)

drbjozsef # 2020.01.19. 11:40

Röviden : a gyakorlat az, hogy ha zörög valami, akkor a vevő saját kockázatára veszi meg, lehet ez a hiba 1000 forintos javítás, de lehet egymillió forintos is. Ő dolga.

Urobi # 2020.01.19. 12:19

Köszönöm a válaszokat! Nagyon megnyugodtam!

Ennyit írtunk az adásvételibe:
A kinyomócsapágy lehetséges hibájáról a vevő tájékoztatva lett!

Tehát ha a kettős tömegű lendkerék is a kuplungszerkezethez tartozik?
Végül is egy normálisan működő autót kapott!

fazsolt # 2020.01.20. 08:44

Tisztelt Segítők!

Vásároltunk egy autót a páromnak, aminek úgy tűnik van egy kis baja. A kereskedőt felhívtuk, de sajna bizományi értékesítés volt, így nyilván neki ezek alapján nincs jogi felelőssége, bár ezt az autót korábban (2019 október?) ő hozta be az országba, adta el egy hölgynek.
A hölgynél előjött a hiba, ami nálunk is, visszavitte a kereskedőnek, aki csak úgy vette be, hogy bizományba. (bár ez a rész még nem világos, hogy miért vitte vissza, miért bizományba, stb)
Adásvételkor nem találkoztunk a hölggyel, így nem tudott ismert hibákat elmondani, adásvételin nem is szerepel.

Több kérdésem is van:
Kit terhel ilyenkor a felelőség, ha tegyük fel jogos lesz az igény? Nekem a hölggyel van kapcsolat (adásvételi szerződés) de még neki is van fél éve. Tovább tudja ő terhelni a költségeket, vagy sem? (Csak a hiba kiderítése több, mint 50000 forintba fog fájni - 9 éves autó)
Vagy én csak azzal foglalkozzak, hogy nekem rendben legyen?

A hiba lehet csak pár 10ezer és az nem érdekel, de lehet több 100e, ez csak akkor derül ki, ha kicserélem az alkatrészt, a hibakód nem egyértelmű, márkakereskedésbe csak pénteken jutok be. (Hibakód alapján az olcsóbb alkatrészek elvileg jók, azt megnéztük)

Az is segítség lehet, ha valaki alvázszám alapján tudna nekem életutat nézni (Ausztriából lett behozva)

Illetve ismer valaki olyat, aki kifejezetten ilyen autó adás-vételi problémákra szakosodott és tud tanácsot adni Vas megyében?
A kereskedő full inkorrekt egyébként, mert a hölgy egy csomó javítást elvégzett a kocsin, mégis olcsóbbért számította be, de persze nekünk rátett 500e forintot.
Tudom, mi is hk voltunk.
Minden segítségért hálás lennék.

drbjozsef # 2020.01.20. 10:51

fazsolt,

Kit terhel ilyenkor a felelőség, ha tegyük fel jogos lesz az igény?
Neked az eladóddal van jogi kapcsolatod. Neked vele kell rendezned.

Nekem a hölggyel van kapcsolat (adásvételi szerződés) de még neki is van fél éve. Tovább tudja ő terhelni a költségeket, vagy sem?
Tovább tudja. Ő van a kereskedővel kapcsolatban, ha a hiba már akkor is fennállt, amikor ő vette a kereskedőtől, akkor követelhet tőle.

Vagy én csak azzal foglalkozzak, hogy nekem rendben legyen?
Fogalalkozhasz vele, ha jól esik, akár a világbékével is, de neked egyikre se lesz ráhatásod.

A különbség az az, hogy míg te egy magánszeméllyel vagy jogviszonyban, ezért mindent neked, mint vevőnek kell bizonyítania, addig a te eladód egy kereskedővel, ami esetben az első fél évben vélelemezni kell a hibás teljesítést, és a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy nem volt hibás a jármű. Ez nyilván szakkérdés.

fazsolt # 2020.01.20. 11:18

Kedves drbjozsef,

Hogyan tudom én ezt igazolni? Kell ehhez egy szakértő?

drbjozsef # 2020.01.20. 11:56

fazsolt,

Mit?

drbjozsef # 2020.01.20. 13:30

fazsolt,

Ja, hogy azt, hogy a hiba már fennállt, amikor megvásároltad? Te nyilván sehogy.

Ha azt gondolod, hogy így volt, esetleg megnézi egy szerelő, és megerősít ebben, akkor célszerű írásban, tértis ajánlott levélben kérni az eladót, hogy javíttassa meg az autót, vagy fizesse ki a javítást.

Ha ezt elutasítja, akkor pert indíthatsz ellene, ahol kirendelnek majd egy igazságügyi szakértőt, aki megszakérti, és eldönti, hogy valóban hibás volt már az autó eladáskor. Ha igen, akkor a perköltséget és az egyéb költségeid megtérítését is kérheted. Ha nem, akkor így jártál.

Ebből következően, ha pereskedni akarsz, ne javíttasd meg az autót. Vagy legfeljebb a márkaszervízben, ahol esetleg a javítás folyamatát dokumentálják is. Különben nem tudsz majd bizonyítani.

fazsolt # 2020.01.20. 13:54

Tünet nem volt. Szerdán hoztuk el, pénteken kivillant a lámpa. Beszéltünk az eladóval és elismerte, hogy ez nála is volt.

Azért ez érdekes, hogy egy szakember hogyan tudja megállapítani, hogy hibás volt-e... :( Egypróbát ettől még megér, azt gondolom, bár a kocsi kell és természetesen, szigorúan márkaszervíz

drbjozsef # 2020.01.20. 14:07

Azért ez érdekes, hogy egy szakember hogyan tudja megállapítani, hogy hibás volt-e...

Szétszereli, megnézi az alkatrészek állapotát, és abból látja. Ha nem látja egyértelműen, hogy régebbi hiba van rajta, akkor bukod. Persze, nem írtad a hiba jellegét, úgyhogy erre így tippelni sem lehet.

Egyébként azt érdemes tudni, hogy a szavatossági jogok alól több kivétel is van. Az egyik, ha tudsz róla, de ez ha jól értem esetedben nincs. A másik, ha kellő gondosság mellett felismerhető (pl. rozsdás alváz, horpadt lemez, karcos fényezés, letört visszapillantó). A harmadik, ha az autó életkorából ésvagy futásteljesítményéből már következhet a hiba (200+ezer km futás utáni porlasztócsúcs, vagy kettős tömegű lendkerék csere mondjuk). És persze a kopó alkatrészekre sem vonatkozik a szavatosság (kuplungtárcsa, fékbetét, gumik).

fazsolt # 2020.01.21. 04:47

drbjozsef,

Check Engine lámpa világít, ami több minden lehet, esetünkben valami, aminek a vezérléshez van köze, eddig mutat a nem gyári kódolvasó. Peugeot 207. Vezérműtengely-szenzort cseréltünk, mert a kereskedő állította, hogy csak ez a baja. Pár napig jó volt, aztán újra előjött. Megnéztük a vezérműtengelybeállítót, az elvileg olyan, amilyennek lennie kell. Így a következő a vezérlés. Mivel láncos, ez ugye elvileg se korhoz, se km-hez nem kötött.
A nagyobb gondunk, hogy ismert hiba volt az előző tulaj részére, mégsem tudtunk róla, így adták el.

Szomorú örökös # 2020.01.21. 05:20

fazsolt

Érdekes, hogy korábban még ezt írtad:

Egypróbát ettől még megér, azt gondolom, bár a kocsi kell és természetesen, szigorúan márkaszervíz

Ehhez képest most ezt írod:

Check Engine lámpa világít, ami több minden lehet, esetünkben valami, aminek a vezérléshez van köze, eddig mutat a nem gyári kódolvasó. Peugeot 207. Vezérműtengely-szenzort cseréltünk, mert a kereskedő állította, hogy csak ez a baja. Pár napig jó volt, aztán újra előjött.

Ezek szerint nem márkaszervízben kötöttél ki és feleslegesen költöttél a kocsira. Lehet esetleg egy gyári kódolvasóval többre mennétek, nem? Akkor nem csak vakon tapogatóznátok, hanem konkrétan megmutatná a műszer, hogy mi a baj. Mellesleg szerintem ez akár a szavatosságba is kerülhet, hogy hozzányúlt valaki más a kocsihoz, mielőtt az eladót felelősségre vontad volna.

fazsolt # 2020.01.21. 08:52

Második hete keressük, de márkakereskedésbe csak pénteken jutok be.

Atis77 # 2020.01.22. 08:03

fazsolt mint irtad láncos a vezérlése. Nissanoknál akkor dob vezérműtengely jeladót mikor megnyúlik a lánc és nagyon eltérő jelet kap a főtengely jeladóhoz képest.

Zsomby # 2020.03.06. 19:19

Sziasztok!
Adott egy Opel Astra H. 2019.szeptemberben adtam el.
Most 2020.márciusban hivott a vevő hogy valoszinüleg motorhibás az autó, és hogy vegyek bele neki egy uj motort.
A valószínűleg, azt azért mondom mert sokminden szét lett szedve mert valamit találtak az olajteknőben ami a motorból való. Az auto még működik de szét lett szedve és erre jutott a szerelő. Elég bonyolult...a lényeg, hogy azt követeli, hogy én fizessem ki az új motort.
Amikor megvette minden rendben volt. Az adásvételire csak annyi lett rá irva a Vevő részéről hogy "Mindenről tudok". Az a helyzet, hogy ez az auto 12 éves van benne 280.000 km. Egy ilyenkor autónál várható hogy valami meghibásodhat a motorban, tehát ez is elhasználódásból következik. Nem hiszem hogy az én hibám lehet az, hogy az elmult 6 honapban az auto rendben volt és most kijött rajta valami amiről nyilván én nem tudhattam mikor eladtam.
Szoval ilyenkor én mit tehetek?
Előre is köszönöm a válaszokat!

Szomorú örökös # 2020.03.06. 19:59

Zsomby

2019.szeptemberben adtam el.

2020.márciusban hivott a vevő

A fenti két sor alapján én úgy hajtanám el a búsba, mint a sicc. Nem új autót vett 100 000 km garanciával.

Pethical # 2020.03.06. 20:09

Szomorú örökös

Az elvvel egyet értek, de 1 év szavatosság van, ez csak 7 hónap volt.

De a vevő a szerződés szerint mindenről tudott, arról is, hogy 7 hónap múlva motorhibás lesz az autó :D

Pethical # 2020.03.06. 20:11

Pontosabban 6 hónap :)

drbjozsef # 2020.03.06. 20:19

Zsomby,

Ne foglalkozz vele.

Utasítsd el az igényét. Pereskedjen ha akar. Nem fog nyerni.

(nem fejtem ki bővebben, olvass vissza itt, vagy van több autós topic itt.)

Zsomby # 2020.03.06. 20:36

Rendben!
Hálásan köszönöm mindenkinek a segítségét :)
Remélem nem lesz pereskedés és rájön, hogy nem várhatja el ezt tőlem.

Névtelen Srác # 2020.05.20. 16:37

Helló!
Vettem a napokban egy autót, és úton haza fele 60km után felgyulladt az olaj hiba jelző lámpa egyből félre is húzódtam az első lehetőségnél amikor a motor elkezdett iszonyat mód kerepelni. Egyből hívtam a kereskedést bemutattam neki a hangot és mondtam hogy azonnal viszem vissza és kérem vissza a pénzem, de mondta hogy esélytelen és már az én gondom, ha vissza viszem elvontatja, leszarja stb. átváltott agresszívba. Az autót hazavontattam, várok az ügyvédem időpontjára a további konzultáció érdekében. [Olajat mindent ellenőriztünk és rendben volt előtte és utána is, illetve úgy volt meghirdetve hogy hibátlan, csak menni kell vele és kész]

Ezt az autót mint utólag kiderült egy hölgy hirdette, a 9 éves lánya facebookjáról. Őt az eset után próbáltam hívni nem vette fel és minden további nélkül letiltott a facebookról.

Hívott még egy másik fél is (feltehetőleg a hölgy párja)
Aki azt mondta hogy az én bajom megvettem, nem vállal garanciát stb. üvöltözött nagyon prosztó mód beszélt, üvöltözött.

Ez az alapesete az egésznek, szerintettek érdemes-e pert índítani, milyen eséllyel lennék, illetve hozzáértői vélemények? Életem első autójának szántam volna.

drbjozsef # 2020.05.20. 17:06

Névtelen Srác,

Ha jól értem, hogy az eladó a szerződésedben egy magánszemély, akkor vita esetén neked kell a hibás teljesítést bizonyítani, és ha kell, pert indítani.

Ha a szerelő szerint is megvolt a hiba már a vásárláskor, akkor azért szavatossággal tartozik az eladó. Elsősorban a hiba kijavítását kérheted, vagy ha te javíttatod meg, akkor a javítás költségét. Utóbbi esetben persze nehéz lesz a bizonyítás.

Hogy van-e értelme pert indítani, azt nem tudhatjuk ennyiből. A szavatosság alól több kivétel van, ezért a nyerés esélye erősen függ a hiba jellegétől, a jármű életkorától, futásteljesítményétől, általános állapotából, a hiba felismerhetőségétől.

Névtelen Srác # 2020.05.20. 18:30

drbjozsef,

Nem magán személytől vettem, csak kicsit zűrös volt a kapcsolatteremtés, autókereskedésből.

98-as 1.3 suziki swift.

Úgy hirdették hogy kitűnő állapotban van minden jó rajta, csak hajtani kell és kész, ezek után 60km után úton haza, meghalt az autó.