autó eladás, visszafizetés?


drbjozsef # 2022.01.15. 13:46

Zia,

Az olyan hibákért, amelyik már a vásárlás pillanatában is fennáll, szavatossággal tartozol (néhány kivétellel, a közölt hibák, a felismerhető hibák, a kopó alkatrészek).

Ha az illető fél évig használta az autódat, akkor egészen csekélyke az esély arra, hogy az a hiba már augusztusban is fennállt - ráadásul ezt neki kellene bizonyítania.
Nyilván van egy nagyon halvány esélye, elvégre lehet ez olyan jellegű műszaki hiba, ami ezt okozta, de ez nagyon közel zérus szerintem.

Én ezt tenném : megmondanám (írnám, tértis levélben) neki, hogy a jármű eladáskor hibátlan volt, a váltó jól működött (egyáltalán nem számít, hogy nem "eredeti", nem kell annak lennie, működnie kell), nem ismered el a szavatossági igényét.

Ha akar, legfeljebb bírósághoz fordulhat, de ez a leírásod alapján szinte kizárt.

Szomorú örökös # 2022.01.15. 04:36

Zia

Tavaly augusztusban eladtam az előző autómat.Az új tulaj most azzal hívott fel..........hogy nem eredeti a vàltó ami benne van.Én voltam a második tulaja a kocsinak,ezzel a vàltóval vettem.........mindig tökéletesen működött.2millió forintot követel rajtam,illetve bírósággal fenyegetőzik. Majd pàr óra múlva màr csak 1,5millió volt a követelés…......Mennyire relevàns a kérèse?

Tavaly augusztusban vette és most akar reklamálni fél évvel később? Szerintem engedd el! Nem lesz ebből semmi!

Zia # 2022.01.14. 22:03

Üdvözletem!
Tavaly augusztusban eladtam az előző autómat.Az új tulaj most azzal hívott fel,hogy felpörög a motor,a màrkaszervízben vàltó hibàt mondtak,meg hogy nem eredeti a vàltó ami benne van.Én voltam a második tulaja a kocsinak,ezzel a vàltóval vettem,(amiről amúgy nem tudtam,hogy nem eredeti)de mindig tökéletesen működött.2millió forintot követel rajtam,illetve bírósággal fenyegetőzik. Majd pàr óra múlva màr csak 1,5millió volt a követelés….
Van valami tipp,hogy mi tèvő legyek?Mennyire relevàns a kérèse?

Nagy David # 2022.01.13. 16:47

A légzsák már nem kérdés, mert el lett intézve.

Szomorú örökös # 2022.01.13. 16:29

Nagy David

Nem volt jele a légzsák hiányának, ezért is csináltattam meg neki

Az teljességgel kizárt, mert a légzsákos autóknál egyértelmű piros visszajelzés van, ha nem működik.
Ha pedig kiszedték alóla az izzót, hogy ne világítson, az meg már majdnem büntetendő kategória.

Nagy David # 2022.01.13. 14:07

Nem volt jele a légzsák hiányának, ezért is csináltattam meg neki, erről én sem tudtam, az előző tulaj akitől én vettem vele felesbe fizettük ki, de nem volt vészes. Sokkal inkább zavar, hogy most észrevesz és kitalál újabb gondokat amit velem akar kifizettetni. Ha esetleg pert indít amiatt hogy nem jó a hátsó szélvédő fűtés (ami nálam még jó volt, de bizonyítani nem tudnám), és az egyik tükör nem hajlása miatt, akkor mire számíthatok legrosszabb esetben? Köszönöm a válaszokat

Szomorú örökös # 2022.01.13. 06:09

Nagy David

A vevő reklamált 2 légzsák hiánya miatt, amiből az egyiket kicseréltettük, a másikat viszont még 2 hetet várnia kell, amíg be tudjuk szerezni és kicserélni. A légzsák hiánya nem volt beleírva az adásvételibe, amiatt jogosan reklamál úgy vélem és azt ki is javíttattuk, illetve a másikat is ki fogjuk neki.

Ha utólag reklamált ezért, az eléggé érdekes, mert minden autóban egy eléggé szembetűnő jelzés van, ha a légzsák nem működik. De gondolom akkor ezek szerint törött volt előtte az autó, amit megjavíttattál. Feltételezem, hogy ezt a vevő is kikövetkeztette. Ha nem, akkor máris rá lehet fogni, hogy nem volt eléggé körültekintő.

Viszont mikor a légzsákot beleszereltettük a reklamálása kérésére, további hibákat mondott, mint például az egyik elektromos visszapillantó tükör nem hajlik be, hátsó szélvédő fűtés nem jó

Az esetleg a vevőnek még nem jött le, hogy egy, már 150 ezer km-t futott használtautót vett és nem újat? :-O

drbjozsef # 2022.01.13. 05:34

Nagy David,

Igen, jól tudod, hogy azok a hibák, amiket a vevő tudott, vagy kellő gondosság mellett fel kellett volna ismernie, azok nem tartoznak a szavatosság körébe.
Ezek köre nincs konkrétan meghatározva, nyilván minden eset más, és életszerűen kell ezt nézni, de még így is mindig lesz, ami határeset. A törvényalkotó nem várja el, hogy szakértő legyen a vevő, csak a nyilvánvalóan elvárható dolgokat kell kipróbálnia.
Ha nem lehet elfordítani a kormánykereket, az eléggé ilyen hiba, ennyit egy laikus úrvezetőnek is illik észrevennie, vagy ha nem próbálja ki az autót, akkor magára vessen. Ugyanakkor az, hogy beüljön egy 500 soros listával, hogy miket kellene tudnia az autónak, és végignyomogat mindent, hogy működik-e, az azért már nem igazán várható el.
Szerintem a szélvédőfűtés és a visszapillantó motor is elég határeset. Vita esetén majd egy bíró eldönti (szerencsédre neki kell pert indítania, hátha annyi macerát már nem akar), megmondom őszintén, nem tudnám megsaccolni hogyan döntene. Mind a két nézőpont mellett tudnék felhozni érveket. Talán egy hangyányival hajlok arra, hogy neked van igazad, és ezek kipróbálható dolgok, de nem vagyok benne biztos.

Nagy David # 2022.01.13. 00:47

Sziasztok, 2 hete adtam el egy 5 éves autót 150.000km-el, minta adásvételivel. A vevő reklamált 2 légzsák hiánya miatt, amiből az egyiket kicseréltettük, a másikat viszont még 2 hetet várnia kell, amíg be tudjuk szerezni és kicserélni. A légzsák hiánya nem volt beleírva az adásvételibe, amiatt jogosan reklamál úgy vélem és azt ki is javíttattuk, illetve a másikat is ki fogjuk neki. Viszont mikor a légzsákot beleszereltettük a reklamálása kérésére, további hibákat mondott, mint például az egyik elektromos visszapillantó tükör nem hajlik be, hátsó szélvédő fűtés nem jó, amik szemmel látható hibák, csak a vásárlás után vette észre a vevő. A légzsák szerintem rejtett hiba volt amit orvosoltunk, viszont a többit (hátsó szélvédő fűtés, egyik visszapillantó tükör nem hajlik) amit észre kellett volna vennie a vásárlás előtt szerintem már nem rejtett hiba és nem szeretném kifizetni neki, kinek van ilyenkor igaza? Már várom, hogy amik szemmel láthatóak és a hiányos kipróbálás miatt nem vett észre, miket talál még hibának, hogy az egyik extra nem működik stb…

drbjozsef # 2021.11.09. 10:51

Gabi,

Lehúzás.
Ne foglalkozz velük.
Ha legközelebb keresnek, határozottan utasítsd el a követelésüket, és kérd meg őket, hogy indítsanak pert bíróságon.

Gabi # 2021.11.09. 10:36

Kingpin8
Kísértetiesen hasonló a mi helyzetünk is....
18 éves autót adtunk el,szintén sötétbőrű volt a vevő.Mindenáron el akarta vinni az autót,a hírdetésben is szerepelt hogy olajproblémája van.Mikor idejött megnézni,alá feküdt stb.átnézte,kipróbálta,de nem tudtunk megegyezni.

Egyezség nélkül ment ki az udvarból,1 perc múlva telefonált,és alkudozott.Ezt még párszor eljátszotta...
Végül megírtuk az adásvételit,a párom elkezdte beleírni a problémáját,erre hogy azt ne írja bele...én meg befejeztem az elkezdett mondatot.Mondtam de igen,ezt bele kell mindenképp írni,a szó elszáll..
Szombaton elvitte,ma kedd van már hívott minket hogy rángat az autó,meg biztos kiszedték belőle a katalizátort stb.fenyegtőzött.Hozzáteszem hogy mikor elvitte nem volt ilyen problémája az autónak.
Szívesen kérdeznék még privátba ha nem gond!gabriellak77@gmail.com

kingpin8 # 2021.08.19. 20:33

Sziasztok. 13.-án eladtam egy 18 éves autót kialkudva 380 ezerért. Az autó rozsdás volt, amit mondtam is, meg is nézett a vevő (sötét bőrű), de semmilyen más probléma nem volt a kocsival (szervízben dolgozom), mindent cseréltettem a legkisebb gyanús hangra. A vevők 2-en voltak, átnézték az autót, majd alkudni akartak még, de én nemet mondtam. Erre fogták magukat és elmentek. 1 perc múlva hívtak hogy mégis kell az autó, nemsokára visszajönnek papírozni. 40 perc múlva 6-an tértek vissza, majd próbakörre akartak menni, amit én megtagadtam, csupán a helyzet miatt. Ennek ellenére megírtuk a papírt, beleírva hogy a kocsi összes hibáját a vevő tudomásul vette. Távozás után 15 perccel hívott, hogy autópályán nagy sebességnél az autó jobbra-balra elhúz, fizessek vissza utalva 50 ezret a hibás lengőkarok miatt. Kértem mérési jegyzőkönyvet aminek alapján valós a hiba és utalhatok, de elzárkóztak tőle. Azóta napi szinten kapok hívást, arról hogy visszahozzák az autót de már 400 ezerrel tartozom, legutóbb pedig kijavították a hibát, aminek a költsége 150 ezer, fizessek. Legutóbb idén február-március körül készült mérési jegyzőkönyv az autóról, ami meg is van, ebben minden érték (fékek, lengéscsillapítók) a normál tartományban vannak. Mit tegyek ebben a helyzetben? Úgy vélem, csak egy lehúzás áldozata vagyok, ha jól érzem, mit tehetek a zaklatások ellen? Köszönöm a válaszokat.

drbjozsef # 2021.08.17. 05:02

Micsu,

A kereskedéssel szemben csak akkor léphetnél fel te is, ha bizonyítani tudod - hat hónap után már neked kell - hogy ez a hiba nemcsak akkor állt fenn, amikor eladtad az autót, hanem akkor is, amikor te megvetted. Ezt már nemigen tudod bizonyítani.

Egyébként egyetértek Botanicus-szal, elhajtani, ha akar pereskedjen, az esélye csekély. Mondjul nem nulla, látatlanban nem tudhatjuk mi a valós helyzet, de a leírásod alapján bukó ez neki. Így járt.

drbjozsef # 2021.08.17. 04:58

Micsu,

Mondd meg nekik, hogy a szavatossági jog keretében legfeljebb a vásárláskor fennálló, általa kétséget kizárólag bizonyított hibákért felelsz, márpedig a vezérlés a vásárláskor hiba nélkül működött, ha a vezérműszíj átugott, akkor az már teljesen bizonyosan nála történt, és ezért semmilyen körülmény között nem felelsz.
Egyébként pedig ha élni kívánt volna a szavatossági jogával, akkor a törvény szerint hozzád kellett volna fordulnia, a hibát haladéktalanul közölnie, és elsősorban a kijavítást kérnie. Ha ezt nem tette meg, és saját szakállára megjavíttatta, akkor fizesse is csak ki szépen egyedül.

Botanicus # 2021.08.17. 04:42

Micsu „minden sajnálatod ellenéresemmi közöd hozzá hajtsd el a vevőt a sunyiba, a hiba a vevőnél van hagy pereskedjen biztosan bukik és még a végén neked is fizeti az ügyben felmerült költségeidet.

Micsu # 2021.08.16. 22:06

Üdvözletem!
Olyan kérdést tennék fel, hogy vásároltam egy kocsit 6 hónapja kereskedésben, 10 éves 150ekm, leszervizeltük (vezérlést nem cseréltünk, mert szerelő szerint nemrég lehetett cserélve), olajak, szűrők mindenhol. Tökéletesen hiba nélkül működött minden. Nem használtuk ki a kocsit ezért az eladás mellett döntöttünk. Én az elvégzett szervizelt dolgokról tájékoztattam természetesen arról is hogy a vezérlést nem cseréltük, Elkelt az autó kb egy 7 múlva hív a vevő, hogy a kocsi elromlott. Értetlenűl halgattam, mert a világ végére is el mertem volna indulni vele. Próbáltam keriteni szerelőt a vevő közelében aki a hibát felderíti, de mivel nem tudta elmondani a kocsival mi van felhívtam a szerelőt akihez bevitték. Hát ők már megbontották a motort, a vezérműszíj ugrott át, a kocsi üzemképes volt, járt a motorja csak egyenetlenül. Értesít majd hogy mi van a kocsival, már cserélik lefelé a vezérmű szíjat, de nem jelentkezett. Gondoltam vezérműszíj cserével megoldódott a hiba. Erre most hetekkel később hív, hogy a kocsi javítása 500eft, mert szinte fel kellett újítani a motort. Természetesen sajnálom ami történt, de olyan alkatrész meghibásodását hozott fel a hiba okának, aminek szinte semmi köze nincs a vezérműszíjhoz és fizessem ki a javítást. Ebben az esetben mire számíthatok, ha esetleg fizetnem kell, én nyújthatok be a kereskedő felé akitől vettem igényt a kártéritésre?

Botanicus # 2021.08.15. 12:46

Heni ezt írtam! sokan visszaélnek és még egy kicsit keresni akarnak és éppen a lelkiismeretes emberek kihasználására utaznak.
Azért presszionál hogy hátha megadod magad a nyugalmad érdekében.
Ha legközelebb felhív kérdezd meg mikor adja oda a vételár többi részét mert te nem is engedtél az árból csak félreértette te annyira alkudott, hogy nem figyelt te csak részletfizetési kedvezményt adtál a mai napig abban a tudatban vagy, hogy azzal az összeggel ő még tartozik és várod mikor hozza. Szólítsd fel a telefonba hogy ha lehet minél előbb hozza a pénzt

Többet nem fog hívni :-d

Heni92 # 2021.08.15. 12:34

Botanicus

Én most csak tátom a számát... Nyilván az tiszta, hogy hülye emberek voltak vannak lesznek, de azért ez már kritikán aluli! Sajnálom az esetedet, mert az embernek okoz jó pár bosszús órát. Azóta többször beszéltem a szerelőnkkel aki évek óta szervizeli mindkét autónkat, még azzal is aki műszakizta az autót, mind ketten jót nevettek, azt mondták a hölgy bizonyára hibbant. Pár településel messzebb lakik, ő is közlekedik az autóval, azóta is, azon állítása ellenére, hogy az autó "használhatatlan"
Haragszom, mert azt gondolom senki ne keltse a másik rossz hírét alaptalanul. Pláne isten tudja hová meg kihez vitte az autót, akik belenyúlkáltak... Aztán még az ember van meghúrcolva. Annak ellenére, hogy még a 4.telefonhívásnál is próbálsz segítséget felajánlani.
Jogosan járna a pofon, nem csodálom, hogy te kiosztotta.

Botanicus # 2021.08.15. 12:03

Heni92
El kell hajtani, öreg autót vett, próba út volt, friss hatósági irat a műszakiról tehát a gépjármű közlekedésre alkalmas és két kilót alkudott amit azért engedtél hogy..stb...
Azt nem kell mondanod és bizonyítanod sem, hogy az összes kopó alkatrészeket kicserélted mert bele lehet kötni, hiszen a váltóban a szinkrongyűrűt biztos nem cserélted le pedig az is kopó alkatré.
A gépjármű a korának megfelelő ki tudja mit csináltak vele miután tőled jó állapotban elvitték.
Csak pénzt akar lehúzni rólatok mond a csajnak, hogy hozza vissza az autót és amikor megjön verd pofán -próbálkozós kis b..zi

Nekem is vissza jött egy vevőm adjak vissza ötvenezret, olyan akinek engedtem 200 ezret a napokban. Egy 2005-ös H-Astra 385 ezer kilométerrel volt az ügylet tárgya, azt mondta, hogy a centrál nem zárja a hátsó ajtó egyikét, meg a hűtő ventilátor nem indul.
Mondtam neki, hogy ezek a hibák amikről nem tudhattam benne volt az alku összegébe a két hiba vastag ceruzával is 20 ezerből orvosolható vegye úgy hogy csak 180-at alkudott
Aztán kitalálta, hogy hengerfejes az autó a szerelője mondta gátrepedéses már szét is bontotta a motort és találkozzunk, hogy átbeszéljük. A másnapi talira az autóval jött sehol egy szerelés nyom - kapott is egy pofont

Heni92 # 2021.08.15. 08:26

Köszönöm a gyors válaszokat!
Meglátjuk, eljut e valóban perlésig a dolog. Már ma is érkezett telefon, de már egyezkedni akartak, hogy oldjuk meg inkább okosba. Egyre inkább lehúzás szagú a történet.
Kértem a hölgyet, bármit is akár ezek után, írásos levél formájában tegye!

Atis77 # 2021.08.15. 08:10

Heni hajtsd el a francba. A rendőrség elhajta a francba, perelen ha akar.

drbjozsef # 2021.08.15. 07:46

Heni92,

A kérdésem az volna, ebben az esetben mi a teendőm?
Ebben az esetben, egyelőre, semmi.
Ha írásban követel valamit, akkor eldöntheted, hogy mit teszel.
Amíg telefonálgat, addig csak annyit mondj neki, hogy küldje meg írásban.

Tartanom kell attól, hogy valóban feljelent?
Attól semmiképpen. Az bűncselekmény esetén releváns, ez pedig nem az, hanem polgári vita. Hogy bíróságon beperel-e, az elvileg lehetséges, de hát eddig semmi konkrétat nem követelt.

Illetve ilyen esetben kötelezhetnek arra, hogy vissza vásároljam az autót?
Ha a vevő szavatossági igénye alapos, akkor a bíróság megszüntetheti a szerződést, az autót visszakapod, a pénzt vissza kell fizessed.
Ennek az esély esetedben csekély. Szinte semennyi.
Hibásan teljesítesz, ha az autó nem felel meg a szerződésnek, hibája volt MÁR ELADÁSKOR IS az autónak. Ezt magánszemély eladó esetén a vevőnek kell bizonyítania. Már ez sem egyszerű.
De ha mégis tudná, az sem feltétlen számít, mert az autó életkorából, futásteljesítményéből, általános állapotából már várható hibák sem tartoznak a szavatosság körébe. Egy 20+ éves autónál a gyakorlat szerint NAGYON kevés olyan hiba fordulhat elő, ami a szavatosság körébe tartozik.

Én a helyedben nem izgulnék. Ha próbálkoznak még, elég annyit mondani, hogy kérjék írásban akármit is akarnak, majd akkor reagálsz rá.

Heni92 # 2021.08.15. 05:46

Üdvözletem!

2021.08. 07.-én eladtam magánszemélyként hírdetett autómat. A jármű 1999 es évjáratú, 290.000 km-t futott. 2.5 literes benzines masina. A hírdetésben szerepelt, hogy korának megfelelő állapotban. 5 évig használtam az autót, rendszeresen szervizeltem. Mielőtt eladásra kínáltam, friss műszaki vizsgát kapott, és a kopó alkatrészeket is cseréltetten. Az autót megnézték, férj, feleség egyaránt kipróbált. Párom felajánlotta, független szervízben átvizsgálható. A vevők nem éltek a lehetőséggel, a próbaúton mindent rendben találtak. A vételárból 200.000ft-ot engedünk alkudni, mondván, hogy az autó nem hibátlan (főként esztétikai hibák)
Egy hét múlva hívott a hölgy hogy vegyük vissza az autót, mert rossz. Csöpög a víz a kipufogóból. Jeleztük neki, nyugalom az a kondenzvíz, új autóknál is megvan ez a jelenség. Rá egy napra újra hívott. Neki a szereplője azt mondta ez az autó hulladék, és szelepfedelet is kell cserélni, ő visszahozza. A párom kérte, adja meg a szerelője telefonszámát, szeretne vele beszélni, és azt is felajánlotta, nem nagy tétel, kifizeti a szelepfedél javíttatását. A hölgy ezeket elutasította, se telefonszámot nem adott meg, se a javíttatását nem kérte. Eltelt 3 nap, újra hívott, hogy a fia nem mer beülni az autóba mert nem biztonságos, zabálja az olajat, nem jó a motor és hasonlók...Az autóval nem volt semmi hasonló jellegű probléma. Napi szinten használtam, és én is ezzel hordtam a fiamat mindenhová. Kérdeztük, miután megvették, cseréltek e benne olajat? Ez ugye nem csak nekem alap, ha használt autót veszek? Főleg úgy, hogy vásárláskor jelezve lett, hogy 2000km múlva mindenképp esedékes az olajcsere.
Borzalmas, minden nap azon idegeskedés, mivel fog épp felhívni,vagy épp fenyegetőzik, hogy fel jelent.
A kérdésem az volna, ebben az esetben mi a teendőm? Tartanom kell attól, hogy valóban feljelent? Illetve ilyen esetben kötelezhetnek arra, hogy vissza vásároljam az autót?
A válaszokat és a segítséget előre is köszönöm.
Üdv: Heni.

drbjozsef # 2021.08.02. 11:58

tothmasikalaszlo,

Jogszerűen nem állhatsz el, a szerződés érvényes, be kell tartani.

Ha mégis elállsz, akkor az előleg visszajár - de a cég az adásvétel meghiúsulása miatti minden költségeit és a neki okozott kárt visszatarthatja belőle.
Ha ragaszkodik a szerződéshez, akár pert is indíthat - hiszen aláírtad.

Közös megegyezéssel felbonthatjátok a szerződést természetesen. Te lemondasz az előleg egy részéről, nekik nem kell pereskedniük, win-win.

tothmasikalaszlo # 2021.08.02. 07:24

Üdvözletem!
2021.07.30. vásárlás céljából megnéztem egy autót.
Amely elsődleges műszaki megtekintés után megfelelőnek bizonyult. Megírtuk az adásvételi szerződést és vételár előlegként (nem foglaló) a cég számlájára átutaltam az autó árának 20 %.
A következő nap sajnos olyan (privát) dolgok történtek, amely miatt az autót nem tudom kifizetni. Milyen jogszerű lépésekkel tudok a vásárlástól elállni. Milyen szankciókat alkalmazhat az eladó cég. A vételár előleg 520.000.- Ft volt, tehát nem kevés pénz.

Válaszukat előre is köszönöm, tisztelettel Tóth László