Egyesület Alapszabályának módosítása


Kisgomb # 2014.11.11. 14:49

Hát, ez nem hangzik valami jól, és ami fontosabb, nem egyszerű. Keresni kell valami jogászt. Na, ez nem lesz egyszerű. Egyesületünk egy hagyományőrző néptánc egyesület. Nincs semmi extra, semmi hókuszpókusz. Köszönöm a választ.

ObudaFan # 2014.11.11. 13:52

A politikai tevékenység mellőzéséről szóló részt egyszerűen ki kell másolni a törvényből. A közfeladatra vonatkozó rész jóval nehezebb, ott könnyen lehet, hogy jogász segítségét kell kérnetek, mert részletesen meg kell nézni az alapszabály szerinti célotokat és annak találni egy megfelelő közfeladatot meghatározó jogszabályi helyet.
Ha megvan, hogy mit hogyan szeretnétek módosítani, akkor tartani kell egy közgyűlést, ott módosítani az alapszabályt és a közgyűlési jegyzőkönyvet és jelenléti ívet, az egységes szerkezetű alapszabályt és a formanyomtatványt be kell küldeni az egyesület nyilvántartását vezető törvényszékhez, majd ezt igazolni kell a NAV-nál. Ha a törvényszék jogerősen elfogadja a módosítást, azt ismét be kell a NAV-hoz nyújtani.
Megjegyzem, ha most módosítotok, és még az egyesület a régi Ptk. szerint működik, akkor az új Ptk-ra is át kell térni, ahhoz szintén minden bizonnyal jogi segítségre lesz szükség.

Kisgomb # 2014.11.11. 13:04

Tiszetelt fórumozók!

Egyesületünket regisztrálni szerettem volna az adóhivatalnál, hogy jogosult legyen az 1%-os felajánlásokra. A megfelelő adatlapot ki is töltöttük, elektronikusan benyújtottuk. Ezután küldtek egy hiánypótló levelet, hogy mi kell még nekik. Elküldem az egyesület bejegyzéséről szóló igazolást, illetve az egyesület alapszabályát, mint alapító okiratot.
Miután a dokumentumok beérkeztek, felhívtak az adóhivataltól, hogy megkapták, de viszont az alapszabályunk az nem jó, mert tartalmaznia kell két tételt:

  1. Az egyesület nem folytat politikai tevékenységet (pontos törvényi számot nem tudok)
  2. Közhasznúsági szakaszt, aminek tartalmaznia kell, hogy milyen tevékenységet folytatunk. Az egyesület nem közhasznú egyesület, így ezt nem is értem.

Ezeket állítólag az idei évtől tartalmaznia kell az alapító okiratnak.
A kérdés az lenne, hogy mi kell hozzá, hogy az alapszabályt ezekkel a tételekkel módosíthassuk? Hova kell ezt küldeni? stb. Szóval, hogy mi ennek a módja.

Köszönöm a segítséget

ius latratus # 2014.10.01. 14:27

Húsz perce nem ír vissza, nem jelentkezik a könyvelőm. Leírtam neki, hogy innen tudtam meg, amit megtudtam.
Marika néni!
Megyek!
;)

ius latratus # 2014.10.01. 14:22

Mondjuk nem értem, hogy a bíróság miért nem törölte még a közhasznúsági fokozatunkat. Vagy csak nem tudom.
De az már tényleg a bűnügyi topic tárgya lesz...

ius latratus # 2014.10.01. 14:20

ObudaFan

Igen, de az erőforrással lesz gond, most azt hiszem. Tényleg megyek a könyvelőmhöz, aztán meglátjuk.
Azért köszi!

ObudaFan # 2014.10.01. 14:05

ius latratus

Ha a feltételeknek megfeleltek, akár azonnal kérhetitek az ismételt nyilvántartásba vételt.

ObudaFan # 2014.10.01. 14:05

Adrinne

Alapból senkinek sem jár. Közhasznú szervezetté minősíthető a Magyarországon nyilvántartásba vett közhasznú tevékenységet végző szervezet, amely a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez megfelelő erőforrásokkal rendelkezik, továbbá amelynek megfelelő társadalmi támogatottsága kimutatható.
Megfelelő erőforrás áll a szervezet rendelkezésére, ha az előző két lezárt üzleti év vonatkozásában a következő feltételek közül legalább egy teljesül:

  1. az átlagos éves bevétele meghaladja az egymillió forintot, vagy
  2. a két év egybeszámított adózott eredménye (tárgyévi eredménye) nem negatív, vagy
  3. a személyi jellegű ráfordításai (kiadásai) - a vezető tisztségviselők juttatásainak figyelembevétele nélkül - eléri az összes ráfordítás (kiadás) egynegyedét.

Megfelelő társadalmi támogatottság mutatható ki a szervezetnél, ha az előző két lezárt üzleti éve vonatkozásában a következő feltételek közül legalább egy teljesül:

  1. a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerint a szervezetnek felajánlott összegből kiutalt összeg eléri az 54. § szerinti bevétel nélkül számított összes bevétel kettő százalékát, vagy
  2. a közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét a két év átlagában, vagy
  3. közhasznú tevékenységének ellátását tartósan (két év átlagában) legalább tíz közérdekű önkéntes tevékenységet végző személy segíti a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló 2005. évi LXXXVIII. törvénynek megfelelően.

A közhasznúsági nyilvántartásba vételhez a szervezet létesítő okiratának tartalmaznia kell, hogy a szervezet

  1. milyen közhasznú tevékenység(ek)et folytat, e közhasznú tevékenység(ek)et mely közfeladat(ok)hoz kapcsolódóan végzi, továbbá hogy e közfeladat(ok) teljesítését mely jogszabályhely(ek) írja (írják) elő, valamint - ha tagsággal rendelkezik - nem zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesülhessen a közhasznú szolgáltatásaiból;
  2. gazdasági-vállalkozási tevékenységet csak közhasznú vagy a létesítő okiratban meghatározott alapcél szerinti tevékenység megvalósítását nem veszélyeztetve végez;
  3. gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt a létesítő okiratában meghatározott közhasznú tevékenységére fordítja;
  4. közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

A közhasznúsági nyilvántartásba vételt a nyilvántartást vezető törvényszéknél kérheti a civil szervezet. A jogi képviselet nem kötelező, de erősen ajánlott.

ius latratus # 2014.10.01. 13:57

Három éves a törvény. De így is írhattam volna: Három éves a törvény???
Megyek a könyvelőmhöz.
Aztán vmelyik bűnügyi topicban majd jelentkezem...
;)

ius latratus # 2014.10.01. 13:53

Szép.
Most tudtam meg, hogy nem közhasznú már az egyesületünk.
Mondjuk, meg is érdemlem.

Kovács_Béla_Sándor # 2014.10.01. 13:37
Adrinne # 2014.10.01. 10:59

Szép napot,,
Érdeklődni szeretnék ,hogy egy egyesület hogyan kaphatja meg a közhasznúságot..Mert ugye az alapból kivették..állatokkal foglalkozó egyesületről beszélünk ..ha alapokiratot módosítunk és bizonyos fajták fajtamentéseit is beletesszük akkor járhat nekünk esetlegesen a közhasznúság ?Mert aki menhelyre vagy keverék kutyák mentésére specializálódott azoknak alapból jár...hiba bújom a netet egyszerűen nem találom a kérdésemre a választ!Köszönöm..M Adrienne

ObudaFan # 2014.09.25. 21:16

A jelenlegi Alapszabály nem tartalmazza az egyesület alapító tagjainak nevét, lakóhelyét, székhelyét. Az új Alapszabályba feltüntessük ezt is?

Az egyesület jelenlegi tagjainak listáját, mint az Alapszabály nem nyilvános mellékletét kell csatolni. Név, lakcím és lehetőleg aláírás szükséges.

A váltzásbejelentő űrlapon jelölni kell, hogy az Alapszabály mely pontjait módosítottuk, vagy elegendő az új Alapszabály keletkezésének dátumát feltüntetni?

A keltezés dátumát.

Kovács_Béla_Sándor # 2014.09.25. 18:34

Az új Alapszabályba feltüntessük ezt is?
Ne.

szagab85 # 2014.09.25. 18:14

Kedves Szakértő!
Egyesületünk székhelyváltoztatás miatt Alapszabályt fog módosítani. A jelenlegi Alapszabály nem tartalmazza az egyesület alapító tagjainak nevét, lakóhelyét, székhelyét. Az új Alapszabályba feltüntessük ezt is?
A váltzásbejelentő űrlapon jelölni kell, hogy az Alapszabály mely pontjait módosítottuk, vagy elegendő az új Alapszabály keletkezésének dátumát feltüntetni?
Válaszát köszönöm!

ObudaFan # 2014.09.01. 15:59

A gyakorlatban honnan kaphatunk ehhez segítséget, mi is az, amihez konkrétan tartani kell magunkat a módosításkor, mi az, amitől el lehet térni?

Szakirodalomból, vagy ügyvédtől. De csak hozzávetőlegesen, mert egyelőre a bíróságok sem egységesek.

1.Ahogy korábban olvastam az alapító tagok megjelölése esetünkben nem szükséges. Az első vezető tisztségviselő nevesítése szükséges-e?

Szerintem nem, de láttam már olyan hiánypótló végzést (Főváros), ahol megkövetelték.

2.Alapszabályunk szerint a tagfelvételi kérelemről az Elnökség dönt. Az új Ptk.-ban a Közgyűlés ez esetben a döntéshozó. Szükséges-e itt a módosítás?

Szerintem nem.

3.Tagsági jogviszony megszűnését ki kell-e egészíteni a felmondással, ha ez addig nem szerepelt?

Célszerű. Ha a felsorolásban nem szerepel, bizonytalanságot okozhat, hogy akarja-e engedni az alapszabály, vagy sem. (Olyan álláspont is van, hogy ki se lehet zárni, de ez szerintem abszurd.)

4.A határozathozatal esetén az összeférhetetlenség új Ptk.-ban meghatározott szövegét szükséges-e használni?

Igen.

prunus # 2014.09.01. 11:03

Tisztelt Szakértő!

Sportegyesületünk székhelyének megváltozása miatt, alapszabályunk módosítása szükséges. Az Egyesület 2013. márciusi bejegyzésű, így a 2011. Civil Tv. és a 2004. évi Tv. A sportról voltak az irányadóak, illetve az 1959. évi Ptk.
A kérdésem ez utóbbival kapcsolatos. Öntől és máshol is olvastam, hogy az új Ptk. diszpozitív bizonyos pontokban. A gyakorlatban honnan kaphatunk ehhez segítséget, mi is az, amihez konkrétan tartani kell magunkat a módosításkor, mi az, amitől el lehet térni?
Néhány konkrét kérdés:

  1. Ahogy korábban olvastam az alapító tagok megjelölése esetünkben nem szükséges. Az első vezető tisztségviselő nevesítése szükséges-e?
  2. Alapszabályunk szerint a tagfelvételi kérelemről az Elnökség dönt. Az új Ptk.-ban a Közgyűlés ez esetben a döntéshozó. Szükséges-e itt a módosítás?
  3. Tagsági jogviszony megszűnését ki kell-e egészíteni a felmondással, ha ez addig nem szerepelt?
  4. A határozathozatal esetén az összeférhetetlenség új Ptk.-ban meghatározott szövegét szükséges-e használni?

Válaszát várva, köszönettel!

ObudaFan # 2014.05.30. 05:46

Az új Ptk-ban a háromtagú elnökség is diszpozitív szabály, attól az alapszabály eltérhet, tehát nem kell lecsökkenteni. Attól is el lehet térni, hogy az elnököt az elnökség választja. Maradhat a titkár is.
Felügyelő bizottságot választani eddig sem minden egyesületnél volt kötelező, ez sem az új Ptk. miatt változott, hanem a Civil törvényben foglalt szabályok változtak a közhasznú egyesületekre nézve.

zsolt.kukedi # 2014.05.28. 18:26

Tisztelt Jogi Fórum!

Nem egyértelmű számomra, hogy 2014. májusi egyesületi Alapszabály módosításunkban már most alkalmazni kell-e a Ptk.-ban foglalt szigorú változásokat, miszerint "Az elnökség három tagból áll." (ld. 3:78. § [Elnökség] (1)) és "Az egyesület ügyvezetését az egyesület ügyvezetője vagy az elnökség látja el. Az egyesület vezető tisztségviselői az ügyvezető vagy az elnökség tagjai." (ld. 3:77. § [Az ügyvezetés ellátása]) Vagyis ha jól értem, akkor a most 5 tagú Elnökséget le kell csökkenteni 3-ra. Jól látom? Az Elnökség az elnököt maga választja tagjai közül (ld. 3:77. § [Az ügyvezetés ellátása]), szemben az eddigiekkel, amikor a közgyűlés megtehette ezt.

Viszont nem látom, hogy a titkár szerepe hogyan változott, hogyan megy tovább. Netán ő lesz az ügyvezető? Azt olvastam, hogy "az egyesület ügyvezetői polgári jogi megbízási jogviszony, illetve munkaszerződés alapján egyaránt elláthatják tisztségüket, megbízási jogviszony esetében díjazás fejében, illetve ingyenesen is eljárhatnak." (Ld.: http://ptk2013.hu/…12-15-o/1767) Vagyis az addigi egyszerű titkárválasztás helyett most már szerződni is szükséges az ügyvezetővel? Ez eddig nem számított munkaviszonynak, most az lesz?

Jegyezheti továbbra is az Egyesületet az ügyvezető (titkár) és az elnök is külön-külön?

A felügyelőbizottság szerepe is érdekes: eddig szerintem kötelező volt, most fakultatív szerv. Ugye?

Kérem a segítségüket!

ObudaFan # 2014.05.18. 09:15

Alapszabály módosítás esetén azEgyesület változásbejelentési nyomtatványán az egyesület elnöke (vezető tisztségviselője) készíti és adja be a nyomtatványt. A kérelmező képviselőjének adatai rovatba be kell-e írni az elnök adatait? Ha igen, akkor meghatalmazást is kér a nyomtatvány. Az elnöknek azonban kitől kell meghatalmazást kérnie. Képviseleti joga az alapításkori közgyülés által megválasztás alapján áll fenn? Ez meg már alapítás óta a bíróságon van.

Szerintem ki kell tölteni, de természetesen meghatalmazást nem is lehet csatolni.

Másik kérdés: a változásbejegyzési kérelemmel érintett adat rovatba elég-e beírni arégi Alapszabály változtatott pontjainak a számát (ez nálunk 32 változó pontott jelent)?
A bejegyezni kért adat rovatba ugyanazt a 32 pontot kell felsorolni? (az alapszabály nagy része módosult, kp 21 oldal)

Én annyit szoktam beírni, hogy melyik napon változott az alapszabály, eddig ezt nem kifogásolták.

ObudaFan # 2014.05.18. 09:11

Közhasznú Egyesület alapszabálymódosítása keretében kérdezem. A civil tv szerint a Közgyűlés nyilvános, a PTK szerint a Közgyűlés nem nyilvános. Mit rögzítsünk az alapszabályban?

Azt, hogy nyilvános. (A Ptk. szabálya diszpozitív.)

pipacsLp # 2014.05.16. 09:32

Alapszabály módosítás esetén azEgyesület változásbejelentési nyomtatványán az egyesület elnöke (vezető tisztségviselője) készíti és adja be a nyomtatványt. A kérelmező képviselőjének adatai rovatba be kell-e írni az elnök adatait? Ha igen, akkor meghatalmazást is kér a nyomtatvány. Az elnöknek azonban kitől kell meghatalmazást kérnie. Képviseleti joga az alapításkori közgyülés által megválasztás alapján áll fenn? Ez meg már alapítás óta a bíróságon van.

Másik kérdés: a változásbejegyzési kérelemmel érintett adat rovatba elég-e beírni arégi Alapszabály változtatott pontjainak a számát (ez nálunk 32 változó pontott jelent)?
A bejegyezni kért adat rovatba ugyanazt a 32 pontot kell felsorolni? (az alapszabály nagy része módosult, kp 21 oldal)

pipacsLp # 2014.05.16. 09:19

Tisztelt Szakértő!
Közhasznú Egyesület alapszabálymódosítása keretében kérdezem. A civil tv szerint a Közgyűlés nyilvános, a PTK szerint a Közgyűlés nem nyilvános. Mit rögzítsünk az alapszabályban?

ObudaFan # 2014.05.14. 09:37

SZPK

Nincs így.

v.zsuzska # 2014.05.14. 08:43

Köszönöm szépen a választ, a linket meg külön is!