Szavatosság, jótállás, garancia, fogyasztóvédelem


Kovács_Béla_Sándor # 2021.09.08. 18:16

A hivatkozás ugyan nem helyes ( :) ) De korlátozhatják, kizárhatják a felek a szavatossági jogokat. (Nem az eladó, hanem a felek egyező akarattal.)

(Más kérdés, hogy egy ilyen kizárás akár feltűnő értékaránytalansághoz is vezethet.)

drbjozsef # 2021.09.08. 18:26

Köszi.
Nyilván beleírnám a szerződésbe az ismert hibákat - ez már ezekre a hibákra önmagában is kizárja a szavatosságot -, és a teljes kizárás mellett azt is, hogy ezért lett a vételár X, és nem 1,5X, ezt a vevő is elfogadja, megértette.

FDToth # 2021.10.04. 13:22

Tisztelt Fórumozók,

egy régebbi teleofnt és tabletet elvittem szervizbe (akkicsere, kijelzőcsere). A szerviz elévgezte, de hibásan, így küldtem vissza javításra. Másodszorra sem sikerült, így ment vissza mindkét készülék. Harmadszorra sem, így logikusan nem javíttatom tovább. A szerviz visszaadja a javítások és alkatrészek árát, de akkor lesz két használhatatlan, akku és kijelző nélküli valamim.
Az eredeti állapotot nem tudjuk visszaállítani.
Mik a lehetőségeim?
Én máshol bevizsgálttam a két készüléket, kaptam elég részletes szakvéleményt, amelyben elég súlyos hibákra hivták fel a figyelmet, kávzi tönkrettették a készülékeimet (pl. magasabb akkumulátort raktak bele, így a kijelző kiemelkedett a készülékház síkjából).
Én azt ajánlottam a szerviznek, hogy nem kell nekem vissza a munkadíj és alkatrész költésg, mert így nem lenne készülékem, hanem térítsék meg az okozott kárt, azaz a másik szerviz ajánlatát (ami jóval kevesebb, mintha visszadnák a pénzem) fizessék ki. Ezt nem akarják megtenni, kategórikusan kijelentették, hogy ők nem fizetnek semmi mást, illetve szakszerű javításokat végeztek (amit persze egy független szakvélemény tételesen cáfol).
Persze azt is csinálhatom, hogy kérem vissza a pénzem, illetve az elronotott készülékek aktuális hazsnáltpiaic érétkeét fizesség meg.

Gondolom ha elzárkóznka bárminemű ügyrendezéstől, akkor csak a peres eljárás marad? Vagy békéltteő tud hatni rájuk?

Válaszokat előre is köszönöm!

drbjozsef # 2021.10.04. 15:09

Igen.
Nem valószínű.

tpalko # 2021.10.25. 20:05

Tisztelt Fórumozók!

Webshopban vásároltam magánemberként egy használt játékkonzolt. Egy hét után még mindig nem jött meg a csomag így írásban jeleztem a boltnak elállási szándékomat erre néhány órán belül jött a levél a futárcégtől, hogy csomagot adtak fel a részemre ill. a bolttól, hogy termék kiszállítás alatt van ezért az elállási igényemet visszautasítják. Később telefonon arra hivatkoztak, hogy használt termék, direkt nekem szerezték és ráadásul a kedvemért fiókot regisztráltak, játékot telepítettek (a fiókot nem kértem, az ajánlat szerint a konzol néhány játékkal kerül átadásra).
A békéltető testületnek már írtam, de ott vagyok gondban, hogy a csomag már úton van és nem szeretném ha se pénz se posztó esete állna elő.
Mit tudok ilyen esetben tenni? Sajnos előre utaltam (tudom). Mindenképp szeretnék elállni a szerződéstől mert már nem bízom a boltban.

a választ előre is köszönöm

Szomorú örökös # 2021.10.26. 03:32

tpalko

Nem voltál elég türelmes.

drbjozsef # 2021.10.26. 05:50

tpalko,

Mindenképpen elállnál, de nem akarsz se pénz se posztót? Az úgy együtt nem nagyon megy.
Az elállás nem kívánágműsor, de nem is tilos megpróbálni, de ennek a normál menet az,
hogy visszaküldöd a terméket, követeled a pénzt, és ha nem küldik vissza, akkor pert indítasz.

Megjegyzem, a távollévők között kötött szerződés okán 14 napon belül indoklás nélkül elállhatsz.
Használt termék esetén is.
Nézd meg a webshop honlapját, a 45/2014 rendelet 11.§ szerinti tájékoztatónak kell lennie valahol.
Aztán ha átvetted a csomagot, másnap felhívod őket, hogy ezen jogszabály szerint élnél az
elállási jogoddal, mi a teendő. Bár ez le KELL legyen írva a honlapon.

tpalko # 2021.10.26. 07:26

köszönöm a választ.
most beszéltem a fővárosi kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályával. Az ürge azt mondta, hogy használt termékre nem vonatkozik és csak az átvétel után élhetnék ezzel a jogommal (ha lenne). még azt is mondta, hogy garancia sem kötelező.

tpalko # 2021.10.26. 07:28

Miért nem voltam elég türelmes?

tpalko # 2021.10.26. 07:38

elnézést hogy ennyit irok. mi van akkor ha megtagadja az elállási jogot és nem ad tájékoztatást a visszaküldésről vagy a visszaküldött terméket nem veszi át?

drbjozsef # 2021.10.26. 08:56

tpalko,

Ezt mondták? Érdekes. De biztosan jobban tudják.
A rendeletben NEM szerepel se az "új" se a "használt" szó (utóbbi egyszer igen a 3. mellékletben, de az nem számít)

4.§
12. termék: ingó dolog, kivéve a végrehajtási eljárás vagy más hatósági intézkedés folytán eladott dolog; terméknek minősül a tartályban, palackban vagy egyéb módon korlátozott mennyiségben vagy meghatározott űrtartalommal kiszerelt víz, gáz és villamos energia;

Szó nincs újról.
Az számít, hogy cégtől veszed, nem magánszemélytől.

drbjozsef # 2021.10.26. 08:57

mi van akkor ha megtagadja az elállási jogot és nem ad tájékoztatást a visszaküldésről vagy a visszaküldött terméket nem veszi át?

Pert indítasz bíróságon.

tpalko # 2021.10.26. 09:11

köszönöm.

tpalko # 2021.10.28. 08:05

rendörségen mire hivatkozva tehetnék ellene feljelentést?

drbjozsef # 2021.10.28. 11:20

tpalko,

Bármire hivatkozhatsz. Nem tilos az. Majd elutasítják.

Érdemben semmire, hiszen itt szó sincs bűncselekményről. Ez polgári jogi vita.

Kukucs78 # 2021.11.03. 11:01

Tisztelt Fórumozók!

Segítséget szeretnék kérni egy hibás teljesítéshez tartozó probléma esetén.
• 2021. június 30-án megrendelésre került részemről 1 db tömör fa franciaágy és 2 db éjjeliszekrény egy bútorboltban. A megrendeléssel egy időben leadásra került részemről egy darab kívánt színt bemutatni kívánó bútordarab, kihangsúlyozva és a megrendelőlapon is feltüntetve, hogy az újonnan megrendelt bútor gyártását ebben a színben kérem. Akkor a bútor ára szumma 564 400 Ft-ban került kiajánlásra, melynek az előlegét, 300 eFt-ot 07.01-én megfizettem. Ekkor a gyártó és bolt elkészítési határidőként 6-8 hetet jelölt meg, ami 8 héttel számolva is augusztus végének kellett volna lennie.
• Ezt követően több egyeztetés történt, leginkább az éjjeliszekrények egyedi kialakítását illetően, melyek végleges ára az eredetileg kiajánlott bruttó 76 200 Ft/db-ról megemelkedett 124 460 Ft/db-ra, amit még szintén elfogadtam, tekintve, hogy az általam kért legcsendesebbnek és legmagasabb komfortfokozatúnak ígért vasalatok esetében elfogadtam ezt az árnövekedés. (az éjjeliszekrények alap listaára cc. 50 eFt) A műszaki vázrajz végül 09.02-án került elfogadásra. Ebben az időbeli eltolódásban benne van, hogy augusztus elejétől nagyon akadozott a kommunikáció a gyártó és közöttem és Én is több módosítást kértem, mire kialakult a végleges kívánt műszaki tartalom. A megrendelés végleges összege 678 700 Ft-ra emelkedett.
• Ezen időszak alatt a színbeállítással nem nagyon haladt a gyártó, a leadott színminta ellenére. Többször készítettek nem megfelelő mintát, amit ki sem postáztak, mert nem is hasonlított a kért színhez. Az igényeknek megfelelő színminta október 15-én érkezett meg postai úton, aminek az elfogadását még aznap visszaigazoltam.
És innen kezdődtek a problémák:
• A megrendelt termékeket 10.27-én szállították és már az első darabon, a szállítókkal együtt minőségi hibát fedeztünk fel, mégpedig a felületkezeléshez használt lakk feltolulását.
• Ezt követően minden egyes darabot egyenként néztem át, fényképeztem a hibákat és még aznap jeleztem a gyártó és a bolt felé az észrevételeimet, kérve megoldási javaslatukat.
• A hibák: Több helyen éles karcok, felületi benyomódások, hólyagszerű jelenségek, az ágykeret belső oldalán letörést.
A gyártó értékesítőjétől olyan válaszokat kaptam, hogy „nem megszokott, hogy egy megrendelő ennyire tüzetesen nézi át a leszállított bútort/hogy ennyire kritikus/hogy fényképezi a hibákat”. Volt olyan válasz is két fejtámla hátsó részén látható hiba esetében, ami úgyis a falhoz lesz tolva, kvázi nem látszik, de az ágyneműtartó belsejében lévő felületi hibákra/letörésekre is az volt a válasz, hogy az az ágyneműtartóban van, kvázi nincs szem előtt. ☹ Az éjjeliszekrények esetében, ahol jeleztem, hogy akkora hanghatással jár a bezárása, ami ebben az árkategóriában nem elfogadható, hangos, akkora lendülettel lehet csak bezárni, hogy a nincs ember, aki ne ébredne fel rá és az ágyból fekve nincs akkora fizikai erő a karomban, hogy be tudjam zárni. Ezekre azt a választ kaptam, ez ilyen, fogadjam el, de majd ha visszaviszik, megnézik, mit tehetnek vele. A fiók vasalatainak nyomásra ki kellene nyílnia, ez sem történik meg és nem húzza vissza a fiókot, ami szintén kívánalom volt. Erre azt a választ tudtam adni, hogy az IKEA 10 EFt-os vasalatai ennél halkabbak és okkal kértem a prémium vasalatot. Ez nem felel meg annak a minőségi kívánalomnak, amit előzetesen jeleztem, nem tudom ezt a választ elfogadni.

Több telefonhívás és levélírást történt azóta. A telefonbeszélgetések során a gyártó igyekszik elbagatelizálni a minőségi kifogásokat, de az Én álláspontom az, hogy egy szumma közel 700 eFt-os vételár esetében, amit elfogadtam, kifizettem nem szeretnék kompromisszumokat kötni és elfogadni, hogy nem a 100 %-os minőségű bútort kapom. A bútor nem értékcsökkentett bútorként lett vásárolva. Azt egyedi igényeknek megfelelően rendeltem és szeretném megkapni.

A leveleimben folyamatosan jelzem, hogy nem árcsökkentést kérek és nem látszatjavítást, hanem a termék kifogástalan minőségben történő legyártását. Jelenleg a gyártó, az eredeti, augusztus végi vállalási határidőn túl van két hónappal. November 2-a van és van egy hibás bútorom, amit elméletileg a héten csütörtökön szállítanak vissza a gyárba, de még az időpont nincs lefixálva, bár kértem, annak visszaigazolását. Ha elviszik a bútort két hét múlva ígérik visszahozni. A kérdésemre, miszerint minden általam jelzett minőségi észrevételt kijavítják-e, azt a választ kaptam, hogy nagy valószínűséggel.
Ebben a két hétben újból nem lesz hálószobabútorunk, ami ismételten kellemetlenséggel jár számunkra, tekintve, hogy a szállítás időpontjára a régi bútorokat elvitettük.
Már tartok attól, hogy 1.) ezek látszólagos- és részjavítások lesznek 2.) a gyártó elviszi a bútort, majd kapok pár nap múlva egy levelet, hogy visszautalják a termék vételárát és elállnak a gyártástól.

Abban kérnék tanácsot, hogy ebben az esetben mit tudok tenni? Milyen előzetes intézkedéseket tudok tenni az irányba, hogy a gyártó/bolt a hibákat javítsa, akár olyan áron is, hogy az ágy bizonyos részeit újra kell gyártania?
Ugye nem kell azt elfogadnom egy 700 eFt-os, tömör fa bútor esetében, hogy „Jól van az úgy, nem értjük miért ilyen kritikus a megrendelő?”?
Szeretném kiemelni, hogy nem a bútor árából szeretnék kedvezményt kérni, pusztán a vételárnak megfelelő minőségű bútort megkapni. A bútor konstrukcióját tekintve számunkra tetszetős, csak hát a gyártás nem sikerült úgy elsőre, ahogy kellett volna.
4 hónapja várunk egy bútorra, amit szeretnénk kifogástalan minőségben leszállítva, összeszerelve megkapni.
A kétségbeesésünk határtalan, mert azt látjuk, sem a bútorgyár/sem a bútorbolt nem partner a megoldásban.

Jelenleg ott tartunk, hogy bár a múlt héten megígérték a most csütörtöki elvitelt, aminek tegnap kértem az időpontmegerősítését, hogy valóban jönnek-e. Sem a gyár, sem a bolt részéről nem érkezett válasz, miközben ez nekem munka és bevételkieséssel jár, ha feleslegesen leszek itthon.
Válaszokat és segítséget előre is köszönöm

tpalko # 2021.11.05. 14:22

Kedves drbjozsef,

az eladó úgy hirdette a terméket, hogy 40 db játék van rajta. nem volt.

Viszont azóta nagy durcásan beleegyezett, hogy visszaküldjem a konzolt. visszaküldtem. Szokása szerint megint nem válaszol semmire.
Az elállásról szóló első értesítéstől számított 14 nap hétfőn jár le. Az fmh-hoz kell elözetes fizetési felszólítás? Az egész ügyletről csak emailjeim vannak meg képernyő mentések. Ha perré alakulna a dolog mennyi esélyem van?

drbjozsef # 2021.11.05. 18:29

Az fmh-hoz kell elözetes fizetési felszólítás?
Igen. Tértivevényes levél, határidő tűzésével, elmaradasása esetén FMH kilátásba helyezése. Neved, címed kell legyen, az elég.

Ha perré alakulna a dolog mennyi esélyem van?
Jó. Utalással fizettél? Az bizonyítja az ügyletet, vagy legalábbis a pénzmozgást.

tpalko # 2021.11.06. 08:37

van egy cég nevem székhellyel, van a cégtárból egy cégvezető neve/címe és van egy név/cím akivel telefonon tárgyaltam és akinek visszaküldtem a terméket. Melyikre küldjem az fmh-t? én a cég székhelyére de nem vagyok biztos benne.

drbjozsef # 2021.11.06. 16:29

Annak, akinek a nevére utaltál, akivel szerződtél, akinek a neve a számládon áll.

tpalko # 2021.11.06. 21:41

A webshop neve Alfa, neki utaltam. Az üzemeltető cég neve meg Beta, címe csak ennek van. Ez van az ÁSZF-ben is: Alfa webshop, üzemeltetője Beta kft. Akkor a borítékra a céget írom a levélbe meg mind a kettőt.
Számlát meg még nem küldtek, csak visszaigazolást a rendelésről. Meg is említem majd a fickónak, hogy a NAV esetleg kíváncsi lesz mi történt a számlával.

Kovács_Béla_Sándor # 2021.11.07. 00:39

„Az fmh-hoz kell elözetes fizetési felszólítás?”
Dehogy kell!

(A héten kifejezetten formádon kívül voltál, doktor. Remélem, nincs semmi baj.)

tpalko # 2021.11.08. 12:29

nem szeretnék elcsúszni egy banánhéjon

drbjozsef # 2021.11.08. 15:39

Adásvételnél kikötött határidő esetén kelleni szokott, minden bizonnyal azzal keverem, bár nem látom be mennyiben más jellegű az ilyen szerződés. De ha KBS azt mondja, nem kell, akkor nem kell.

Andrea30 # 2021.11.09. 16:05

Kedves Fórumozók!

Szeretném megkérdezni tehetek e bármit azzal kapcsolatban, hogy egy hónapja hordok egy online webáruházban vásárolt kabátot, ami finoman szólva is elkezdett a kar részeinél foszlani. A kabátot rendeltetésszerűen használtam, valószínű az anyag minősége silány és a súrlódástól, kéz zsebre tételtől stb. folyamatosan bomlik fel a külső anyag.
A webáruház azt mondja, hogy ez mechanikai sérülés amiért a viselője a felelős. De hát ez egy ruhadarab azért van, hogy viseljük, ha csak a fogason lógott volna biztos nem indul bomlásnak.
Értem, hogy egy idő után elhasználódnak a ruhadarabok, de 1 hónap után?

Válaszokat előre is köszönöm szépen?
Tisztelettel:
Andi