Használtautó, Garancia???


Szomorú örökös # 2020.06.27. 14:46

kedves barátom.

Ne remenykedj, még mindig nem, sőt soha napján kiskedden.
Egyébként rossz a ragozásod, én már reggel lezártam. ;-)

drbjozsef # 2020.06.27. 16:59

Semmi veszteni valója nincs, hisz az autó nincs és soha nem is volt az ő nevén.

Nos ez érdekes. Akkor hogyan adta el neked? Két évig állt itthon, és egyből a te nevedre lett magyar forgalomba helyezve?

Egyébként: vettél egy autót, szerinted hibásan teljesített az eladó, tehát pontosan meg kell neki írni miért, és mik az igényeid. Ha elutasítja, perelheted.

(Feljelentés bűncselekményre van, és bármennyire úgy tűnik neked, ez eddig még messze nem az. Magánszemély eladó esetén 1 év a szavatosság elévülése.)

jazzman # 2020.09.02. 19:28

Üdv mindenkinek!
A mai napon eladtam a nálam eddig napi használatban lévő ,2004-es VW Golf 1.6 Trendline gépkocsimat.
Persze az autókhoz mindenki ért, így kollégáim tanácsára , a későbbi problémákat elkerülendő , beítuk az adásvételi szerződésbe, hogy: "A vevő lemond kellészavatossági jogáról."
Elegendő védelmet jelent ez számomra ,ha esetleg a vevő később megpróbál "lehúzni"?
Köszönöm a válaszokat.

drbjozsef # 2020.09.03. 06:00

De miért több helyen?

tanyi72 # 2020.09.27. 06:22

Tisztelt fórumozók.
Nem tudom tudna-e nekem segíteni valaki.
Tegnap vásároltunk a párommal egy 2005ös autót.
Haza értünk vele s teljesen kifogyott a víz a kiegyenlítő tartályból.
Én erre nyilván azt gondolván, hogy nem töltöttek régóta bele, utánnatöltöttem bekevert ugyan olyan fagyállóval.
Sajnos egy pár kilométer megtéte után lejjebb van a szint újra. Mit lehetne ebben az esetben tenni? Ök azt mondták náluk nem volt ez a jelenség. Nyilván nem azért vesz az ember autót hogy azt az első pillanattól kezdve szerelőhöz hordja.

drbjozsef # 2020.09.27. 15:05

tanyi72,

Magánszemély az eladó?

Kénytelen leszel elmenni egy szerelőhöz, mert ez a hibajelenség sok hibát takarhat. Ha a motor megy, akkor az azért jó hír, nem arra szivárog. De valahova csak eltűnik.

Lehet, hogy filléres a hiba megoldása.

A használtautó vásárlása zsákbamacska. Egy 15 éves autó megvásárlása pedig már nettó oroszrulett. Arra nem sok szavatossági igényt lehet érvényesíteni.

Szomorú örökös # 2020.09.28. 04:05

tanyi72

Tegnap vásároltunk a párommal egy 2005ös autót.
Haza értünk vele s teljesen kifogyott a víz a kiegyenlítő tartályból.

Lehet nem csak a tartályból ment el a víz, hanem a motor hűtőteréből is, akkor pedig eléggé nagy lehet a gáz. Egyébként nekem egyszer egy kemény műanyag cső repedt el, ami miatt mikor már kellően bemelegedett a motor, elspriccelte az összes hűtőközeget. Igaz, ezt eléggé lehetett látni, mikor már minden gőzben úszott a motortérben. Nem volt túl nagy hiba - cső 10 ezer, munkadíj 3000 Ft - csak azt kellett megvárni, míg a szerelő ráér és tud foglalkozni vele. Egy a lényeg, hogy ezen esetben nem nagyon szabad mozogni vele, mert ha a motor túlmelegszik, akkor véglegesen károsodhat.

Ha nagyobb a baj, akkor lehet simán hengerfejes, vagy esetleg egy repedés a motortérben vagy a hengerfejben valahol. Azonban ezen esetekben általában nem pár kilométer alatt fogy a hűtőközeg, hanem jóval hosszabb idő kell neki. Előbbi egy hengerfej felújítással javítható, utóbbi nagyobb gáz, ott sokat nem lehet tenni, max. motorcserével vagy hengerfej cserével. Ráadásul ezen hibának a felderítése sem egyszerű. :-(

De ahogy az előttem szóló is mondta, 15 éves autónál eléggé nehéz lenne bármit is bizonyítani, hogy szándékosan hibásan adta el az eladó.

drbjozsef # 2020.09.28. 06:01

15 éves autónál eléggé nehéz lenne bármit is bizonyítani, hogy szándékosan hibásan adta el az eladó.

Azt egyáltalán nem kell, mert nem számít. Az eladó minden hibáért felel, ami nem kivétel, a rejtett hibákért is. Nem kell neki arról tudnia, elég ha az bizonyítható, hogy a vásárláskor már fennállt az a hiba - amit szakértő általában meg tud állapítani.

A baj az, hogy ez elég közel van a kivételhez : az autó általános állapotából, életkorából, futásteljesítményéből adódó elvárható hibák nem tartoznak a szavatosságba. Egy 10+ éves autónál a gyakorlat szerint már csak nagyon kevés dolog.

nec01 # 2020.10.05. 19:11

Szép estét mindenkinek!

Használtautot vásároltam egy kereskedéstől! Elötte elvittem márkaszervízbe, ahol bevizsgálták és minden rendben volt az autóval! Megvásároltam a gépjárművet és kb 1500 km-ert mentem vele, mikor rejtett hiba jött elő! 1 hónapja van szerelőnél és nemtudják mi a baja! Az adásvételit elővettem és benne van, hogy rejtett hibára nem vállalnak szavatosságot! Ilyenkor mit lehet tenni?
Köszönöm a válaszokat!

Üdv,
Laci

drbjozsef # 2020.10.06. 07:07

vagy a másik topikban, ha már képes többen kérdezni...

piroska44 # 2020.11.03. 15:29

Üdvözlet Mindenkinek!
Azt szeretném kérdezni hogy a használtautó kereskedésből történt vásárlásánál a garanciát vagy jótállásnak nevezzük? Ezt a kereskedő nem is említette, 2 hónapja vettük az autót és most több baj is elő jött a csináltatása kb 200 ezer ft lenne.
Kérdésem hogy a garanciát lehet e érvényesíteni? Köszi a választ

drbjozsef # 2020.11.03. 17:35

piroska44

Hibás teljesítés esetén kellékszavatossági jogaid vannak. Ptk. 6:159.§-6:167.§

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?…

A jogban a "garancia" szó nem létezik.

Jótállás más, azt vagy maga a kereskedő vállalja, vagy törvény írja elő. Esetedben egyik sincs, használt termékre nincs kötelező jótállás.

drbjozsef # 2020.11.03. 18:07

piroska44,

Egyébként pedig beszéld meg a kereskedővel. Ha fogyasztóként vásároltad az autót, akkor a bizonyítási teher megfordul, és az első 6 hónapban az eladónak kell bizonyítania, hogy NEM teljesített hibásan.

Érdemes tértis levélben kérni az autó javítását. Ez fontos, ne javíttasd meg nélküle.

Persze, azt is érdemes tudni, hogy a szavatossági jogok alól jónéhány kivétel van. Használt autó esetén nem olyan evidens az, hogy a hibákat a kereskedőnek kell fizetnie. Megpróbálhatod, legfeljebb ha elutasítja, neked kell pert indítanod ellene.

Passat77 # 2020.11.30. 10:16

Szép napot!

Adott egy 2015-ös évjáratú dizel autó amit egy flotta kezelő cégtől vásároltam (fél éven belül). Az autón azóta több hiba is felmerült. Cserélni kellett a vezérlést ez nagyjából Br. 500e Ft volt. Illetve jelenleg is csöpög az olaj az intercooleréből(állítólag lóg a turbó tengelye) és 2db porlasztót hoz hibára a diagnosztikai program (dadog az autó). Ezen hibákat jeleztem nekik írásban. Kértem a hibák megjavíttatását és a megjavíttatott vezérmű lánc csere költségének megtérítését is. Erre az volt a válasza, hogy "...a levélben jelzett szavatossági igényeket teljes egészében visszautasítja, tekintettel arra, hogy azok egyike sem megalapozott"
A kérdésem: Valóban nem terjed ki a garancia a fent említett hibákra (vezérműlánc, turbó feltöltő, befecskendező szelep)?

Köszönöm megtisztelő válaszát!

ezmostmi? # 2020.11.30. 16:51

Milyen autó ez , hogy 500 000 ft-ba kerül egy vezérléscsere?-enyhén túlárazottnak tartom.

Passat77 # 2020.11.30. 18:36

ezmostmi?

Egy euro 6-os motorral felszerelt Opel Astra J 1.6 cdti. A vezérműlánc a váltó felöli oldalon van, ki kell venni a motort a cseréhez, nagyjából 2-3 napos munka. Én sem akartam elhinni amíg nem láttam a számokat, hogy ennyibe kerűl...

drbjozsef # 2020.12.01. 05:55

Passat77,

A kérdésem: Valóban nem terjed ki a garancia a fent említett hibákra (vezérműlánc, turbó feltöltő, befecskendező szelep)?

Ez esetedben nem egyértelmű, vita esetén szakkérdés.

A flottakezelő, akitől vásároltál, feltételezem nem üzletszerűen autókereskedő, vagyis nem fogyasztói szerződést kötöttél. Vagy igen?
(Önmagában az, hogy cégtől vásároltál, még kevés)

Ha nem, akkor neked kell bizonyítani, hogy az eladó hibásan teljesített, vagyis hogy a hiba már fennállt a vásárláskor is, és hogy az a szavatosság körébe tartozik.

Az előbbi sem egyszerű, de az utóbbival is lehetnek gondjaid.

Nem számítanak a szavatosság körébe a kopó alkatrészek, amelyeket ismertél vagy felismerned kellett volna, illetve azok sem, amelyek az autó korából, általános állapotából következhet, arra számítani kell.

Látatlanban egy 5 éves autóra azt mondanám, hogy amiket írtál, még a szavatosság körébe tartozik, bár ez függ az állapottól és a futott km teljesítménytől is. A vezérlés bizonyos időnként cserélendő, ha a periódus környékén voltál, akkor az inkább nem szavatossági kérdés, mint igen.

Természetesen a szavatosság kötelezettjének joga van visszautasítani az igényedet. Hogy megalapozottan, vagy sem, csak akkor derül ki, ha pert indítasz - vita esetén csak a bíróság dönthet.

Passat77 # 2020.12.01. 07:30

Kedves "drbjozsef"

Köszönöm a korrekt és számomra is érthető válaszát.
Ha jól értem csak akkor van bármi esélyem ha perre vinném a kérdést. Félek, hogy el kell engedjem a kérdést mert ez egy orosz rulett így. Lehet többet kockáztatnék mint amit nyerhetnék...

Még egyszer köszönöm a szakértését!

drbjozsef # 2020.12.01. 09:16

Nem mondanám orosz rulettnek, de egy pernek van kockázata, esetedben nem kevés. De hogy a turbó vagy porlasztók hibája szavatosság-e, az nem jogi kérdés, hanem szakkérdés, de választ erre is per indítása után igazságügyi szakértő tudna mondani.
Valszeg az eladó is arra játszik, hogy ha nem muszáj, nem fogsz pereskedni.
Határeset. Nem tudom mit tennék a helyedben.

Hussar # 2020.12.05. 20:15

Üdv

Mit lehet olyankor tenni, ha magánszemélytől vettem egy autót, amit elötte alvázszám alapján le is kérdeztem, nem mutatott semmi káreseményt, mint később kiderült azért, mert az eladó rosszul adta meg az alvázszámot a hírdetésben (valószínűleg szándékosan), illetve a telefonban és a helyszínen történő megtekintéskor sem mondta el a korábbi káreseményeket, pedig rákérdeztem. Erre tanú is van. Később az adásvételkor sem említette, szintén vannak tanúk. Szerződésbe beleírta, hogy a vevő tájékoztatva lett és elfogadta az autó állapotát. Adásvétel után eszembe jutott hogy újra lekérdezem, pusztán véletlenül, es a helyes alvázszámra már dobott káreseményt. Lízingelt autó volt, igy feltehetően márkaszervízben javítatták, de ezt még szeretném ha bizonyítaná számlákkal. Lehet ilyenkor vételár csökkentést kérni utólagosan, vagy esetleg elállni? Az autó még nem lett átíratva.
Köszönöm.

drbjozsef # 2020.12.06. 11:38

Hussar,

Ha az autó törve volt, és ezt az eladó nem közölte veled, akkor az hibás teljesítés, mert az autó nem felel meg a szerződésben rögzített (itt: nem rögzített) állapotnak.
Akkor is, ha egyébként az autó látszólag rendeben működik.

A nem tört-javított állapot szerinti piaci ár és a vételár különbözetét követelheted.

Bizonyítanod neked kell, de nehéz dolgod nincs : a törést és a javítást megállapították, a szerződésben nem szerepel erről semmi, ergo felel érte az eladó. Akkor is, ha esetleg nem is tudott róla ő se.

Elállni a szerződéstől esetleg akkor lehet, ha ez az értékaránytalanság jelentős (párszázezret érő totálkáros, két autóból összehegesztett szarért fizettél milliókat).

Első körben tértivevényes levélben követeled az árkülönbözet megfizetését. Ha nem teszi, kibocsáttatsz ellene fizetési meghagyást, ha ellentmond neked kell perelned.

Hussar # 2020.12.06. 12:15

drbjozsef

Köszönöm a tanácsot,nem annyira kritkus a dolog, LED lámpa, parkradaros lökhárító es sárvédő volt javítva, illetve cserélve,700e ft kárkalkulációt látok a kártörténetben. Gondolom,a törött és nem törött piaci ár diffit szakértővel kellene megállapítattni. Az autót mindenképp megtartanám, mert szép és jó csak zavar a dolog, meg a sunnyogása az eladónak.

petyaz # 2020.12.18. 11:49

Kedves fórum tagok.

2016 novemberétől pereskedem, van bíró által kijelölt szakértő aki igazolta azt hogy van miért pereskednem, vannak tanúk akik mellettem tanúskodnak a hibás teljesítéssel kapcsolatban,(volt szerelő,régebbi autótulajdonos).
Ez mind kevés. Hogy mi kellhet még? Talán egy másik bíró.
Perköltségem több százezer forint, és még nincs vége a pernek.
Következő tárgyalás, 2021.01-ban.
Sok sikert mindenkinek a pereskedéshez.

Konklúzió, soha ne vegyen senki magánszemélytől semmit ebben az országban.

drbjozsef # 2020.12.18. 12:06

Szerintem meg az a konklúzió, hogy a használt autó vásárlás zsákbamacska, az vásároljon ilyet (pláne rozsdatemetőt, vagy valami prémiumnak tűtőt jóval a piaci ár alatt, mert asziszi megütötte a főnyereményt), aki tisztában van ezekkel a kockázatokkal.

Lehet, hogy a következő húsz évben csak olajat kell cserélned, és vígan fog muzsikálni alattad. De lehet, hogy két nap múlva bekrepál. Ez egy ilyen műfaj. Lehet venni szalonból autót, sok év garanciával.

A perről nyilván nem lehet mit mondani az egyik fél erősen szubjektív - és akkor finom voltam - előadása alapján.

petyaz # 2020.12.18. 18:24

Tisztelt drbjozsef,

Csak objektív dolgokról írtam amit dokumentumokkal is alátámasztottam a bíróságon.
Kifogástalan autóként árulták az autót amit a tulaj motorhibásan vásárolt előttem. Nekem erről elfelejtett szólni és piaci áron adott tovább az autón. 200-km után meg is állt az ajtó.

Szubjektivitás az elmaradt a levélben. ????

Üdv petyaz