Autó adás-vétel szabályai - Mit tehet az ember,ha a rejtett hibákat nem mondja az eladó?


guba # 2010.05.11. 19:18

Lehetőséged van, hogy esélyed van-e, azt ennyi alapján nem lehet megmondani. Attól függ, hogy nyilvánvaló-e a hiba, vagy sem, mit lehet elvárni, vagy remélni azon az áron, attól az autótól.

(Egy főtengely problémát a motor szétszerelése nélkül többnyire csak akkor lehet diagnosztizálni, ha nyilvánvaló. Akkor pedig nehéz azt elhitetni, hogy nem hallottam, hogy kopog a motor.)

mhszferi77 # 2010.05.08. 00:40

Üdv!
A napokban vásároltam egy használt autót a feleségemnek.Az autót magánszemélytől kp.-ért vettük hivatalos adásvételi szerződéssel.Másnap mikor az autót elvittük szerelőhöz,hogy nézze át kiderült,hogy főtengely hibás.Rögtön hívtam az eladót,hogy mi a probléma de lerázott mert mint mondta nem lehet olyan baja az autónak másrészt használt autó és ennyi.Elolvasva az adásvételi szerződést igaz,hogy benne van,hogy az eladó nem vállal tovább felelősséget az autóért de az is ott van,hogy esetleges hibáiról tájékoztat.Mivel egy szó sem esett arról,hogy bármi gond lenne az autóval van-e lehetőségem valamilyen jogorvoslásra?

Köszönettel:Ferenc

Dr.Attika # 2010.05.02. 15:58

A leírtak alpján bírósági úton, szavatossági igényként érvényesítheti követelését. Meg is fogják ítélni. Az már más kérdés, hogy az ítélt összeghez hozzá jut-e valaha. Szerintem nem. A bírósági út viszont -előre fizetve- cca. 200 ezer forintba fog kerülni.
Ezek alapján döntsön, hogy indít-e polgári pert.

aranyom1987 # 2010.05.02. 11:51

Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni!
2009. augusztusában vettem kereskedőtől egy autót.Mint utólag kiderült az előző tulajdonostól, az autó össze volt törve (kb.2 millió volt a rendbe hozatala), ezt a kereskedő elfelejtette közölni velünk, pedig konkrétan rákérdeztünk.Kisebb hibákat láttunk az autón, de nem tartottuk fontosnak.Ami meglepő volt számunkra, hogy a nyomtatott szerződést, miután aláírtuk,tollal kiegészítették:"Az autó javítva, fényezve volt."
Miután elhoztuk az autót, sorba jöttek ki rajta a hibák, amit tudtam megcsináltattam.A pénzem elfogyott. Több szerelő is látta, azt javasolták, hogy minél előbb szabaduljak meg tőle, mert sokat bukhatok rajta.
Nem tudom mit tegyek, mert másikra nincs pénzem, ha elviszem kereskedésbe ott a hibái kiderülnek, százezrekkel kevesebbet kapok érte-1,2millióért vettem, 6-700.000-et kapnék érte.Lehet, hogy találnék egy balekot,mint amilyen én voltam, de becsapni senkit nem akarok!

Szeretném tudni, hogy ennyi idő után reklamálhatok-e az eladónál, illetve jogi uton valamit el lehet-e érni?

aranyom1987 # 2010.05.02. 11:28

Sziasztok!

chucky # 2010.04.30. 17:07

Tisztelt Jog fórum!

Egy olyan kérdésem lenne,ami számomra egyszerűen érthetetlen.
Kb. 2 hónapja vettem egy autót.
A tulajdonos akitől vettem egy idősebb korrekt hölgy volt.
Banki hitelre vettem az autót.
Az átírást a bank intézte.Ezért le perkáltam 50.000 forintot.
Az eredetvizsga 20 ezer forint volt.Amit a hölgy fizetett.
A bank mielőtt meg adta volna a hitelt bekérte az autó összes adatát,hogy le ellenőrizhesse hogy az autó tiszta e.
Mindent rendben talált.
Az eredetvizsgán is minden rendben volt.Ezek után átírásra került az autó.
Ez eddig teljesen normális.
Ami most jön az viszont már egyáltalán nem az.Sőt felháborító.
Kaptam egy ügyvédi irodától egy felszólítást,hogy 3 napon belül szolgáltassam be az autót mert az lefoglalás alatt van.Mondanom sem kell hogy igen meg lepett a dolog.
Ekkor felhívtam a tulajdonost,hogy meg kérdezzem hogy mi ez.Ő semmit nem tudott az egészről.
Majd később kiderül hogy 2002 ben az akkori lakhelyéről elköltözve fel mondott egy kábeltévé előfizetést.Amit persze a szolgáltató nem mondott fel.Így 2002 óta kapta a csekkeket.Amiről a hölgy persze nem tudott semmit.
Ezalatt a 8 év alatt 17 0000 forint jött össze mint tartozás.És ezt az ő tudta nélkül szépen rá terhelték az autójára.
Most jön a kérdésem.NEKEM EHHEZ MI KÖZÖM VAN???
Miért akarják tőlem el venni az autót?
Miért nem a hölgytől hajtják be peres úton a pénzt.
És hogy történhet az meg,hogy sem az eredet vizsgán,sem az átírásnál,sem a bank által történt ellenőrzésnél nem derül ki az hogy az autó végrehajtás alatt áll????
Minek ez a sok vizsgálat ha egy ilyen alapvető dolog nem derül ki??
És én akinek ehhez semmi közöm,Én adjam le az autóm?
Nevetséges.
Teljes mértékben felháborító.
De miért is csodálkoznék.Ebben az országban bármit meg tehet az ember.

guba # 2010.04.21. 09:44

A szerződéstől 100% eséllyel el tudsz állni, a kérdésed az, hogy milyen eséllyel kapod vissza a vételárat és kapsz kártérítést. Ez az eladó anyagi helyzetétől függ.
A követelésed nagy valószínűséggel jogos lehet.

dina85 # 2010.04.20. 14:19

Köszönöm a választ guba!

Azt szeretném még megtudni, hogy milyen eséllyel tudok "elállni a szerződéstől"? Nekem az is elég, ha visszakapom a kocsi vételárát és az átírás költségét,(a ráfordított költséget úgyse kapom vissza,) csak szabaduljak ettől a pénznyelőtől!

Előre is köszi!

Dina

guba # 2010.04.12. 08:00
  1. Nincsen jelentősége, hogy tudott, vagy sem a kocsi hibáiról, csak annak, hogy vannak-e hibák és azok okai már az adásvétel idején megvoltak-e, illetve hogy a kocsi ára, kora, elhasználtságának foka alapján a vevőnek mire kellett számítania.
  2. Az eladó szavatossági kötelezettségét a felek a szerződésben érvényesen ki is zárhatják, nyilván itt sok múlik a megfogalmazáson. Az internetről letölthető szabványszerződésben szereplő szófordulat erre nem alkalmas.
  3. Kártérítést is kérhetsz, de az már nem objektív alapon megy, és tuti biztos, hogy semmi esélyed egy 500 ezres kár megtéríttetésére egy ilyen értékű kocsinál.
dina85 # 2010.04.11. 07:05

Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni! 2009 novemberében vettünk egy autót magánszemélytől. Az eladásnál rákérdeztünk az autó hibáira, hogy volt-e törve stb. Az eladó (a tulaj apja) azt mondta, hogy nem volt, nincs hibája napi használatban van, csak a hátsó sárvédő festését említette. 2 nap múlva, mikor políroztuk (hozzá kell tenni, hogy vidéken vettük és mire odaértünk besötétedett és iszonyatos köd volt, így nem sokat láttunk az esetleges sérülésekből) észrevettük, hogy a kocsi körbe volt fújva, a tetőn és a csomagtartón kívül nincs olyan eleme ami nem volt festve. Ekkor felhívtuk az előző tulajt (3 évig volt nála a kocsi) aki azt mondta, hogy ő nem tudott a törésekről. A kocsi az első hónapban általános szervízen volt, nem is használtuk. Mikor elkezdtük használni észrevettük, hogy folyik belőle az olaj. Azóta már több, mint 500e forintot költöttünk - az 1 millióért vett - kocsira, és az olaj még mindig folyik. Kiderült, hogy a töréssel összefüggésben vannak a hibák, nagyon tákolva lett összerakva a kocsi. Most úgy néz ki, hogy a motorblokk lehet elrepedve - szintén a törés miatt - és onnan folyik az olaj. Ami tudjuk, hogy nem pár forintos tétel... Az adásvételibe persze benne van, hogy a rejett hibákért, esetleges meghíbásodásokért szavatosságot nem válal az eladó.

Kérdem én, hogy ha eltitkolta, hogy a kocsi törve volt,(amiről biztosan tudott, mert nem hiszem el,hogyha nem is nála tört a 3 év alatt nem vitte el szerelőhöz az olajfolyás miatt,mikor szinte 3 hetente 1 liter olaj elfolyik, a szerelő pedig rögtön észreveszi) akkor mit követelhetek tőle?

Vegye vissza a kocsit és térítse meg a károm, vagy csak kártérítést?

Hivatkozhat-e arra, hogy nem vállalt szavatosságot, mikor az eladáskort átvert?

Kérem valaki hozzáértő sürgősen válaszoljon, mert ha van szavatosság, akkor az lassan lejár!

Köszönettel:

Dina

levi1987 # 2010.03.31. 16:36

Segítséget szeretnék kérni mert vettem egy autót 2 hete egy 2007 6. havi Renault meganet 67ezer kilométerrel az autó sajnos főtengelyes lett szerelőhöz vittem. A javíttatás ára több százezer forint lenne. Később kiderült hogy nem valós a kilométeróra állása ezt az előző tulajtól tudtam meg az Arval Magyarország járműparkkezelő kft.-tol. Nem tudom mi tévő legyek mert a kereskedő nem hajlandó felvenni a telefonját. Szeretném pereskedés nélkül elintézni ha lehet a vételár vissza adásával ha van rá lehetőség. Gyors válaszod előre is köszönöm.
Tisztelettel Levente

Bakmer # 2010.03.31. 14:56

Szép napot!

Segítséget szeretnék kérni autóvásárlással kapcsolatban.
A gépkocsit hitelből fizeti tulajdonosa.A kifizettett összegből szeretné a hitelét rendezni.Át lehet iratni az új tulajdonosnak a gépkocsit?Megvásárolhatom-e egyáltalán?Ha igen,akkor mire kell figyeljek?

Köszönöm!

progrip # 2010.03.31. 09:09

Lenne egy olyan kérdésem, hogy 1995-ös évjáratú autómat szeretném eladni és meg is lenne már a vevő! Az eladáshoz adnom kell neki törzskönyvet vagy nem szükséges, mert az eredetiségvizsga után ugyis ujat kap? Az eredetiségvizsgát ő csináltatja.

anonim912 # 2010.03.30. 15:41

Üdvözlet !

Segitséget szeretnék kérni 1 problémámra . 2003 alkatrésznek eladtam 1 kocsit de az uj tulajdonosa nem iratta át én pedig most kaptam meg apapirt a sok évnyi elmaradt sulyadorol . kerestem az adásvételit de közben 2* költöztem ugyhogy nincs meg . tudok valamit tenni vagy csunyán megjártam ?

Elöre is köszönöm a segitséget.

motoroska # 2010.03.22. 14:20

Hello!

Olyan gondba lennék, hogy vásároltam egy autót egy eladótól, már kb. 5 ember nem íratta át ezt az autót 1év alatt, én pont ilyenbe futottam bele, mentem volna átíratni és ott közlik velem hogy az autó kivan vonva a forgalomból, és szerezzek be bizonyos papírokat
pl. a T-Wagen Kft.-től kell egy cégkivonat Ill.ment.hat. ról
Meg eredetiségvizsgálatról egy hatósági igazolás (de eredetiségvizsgálat az megvan, van is igazolás, de hatósági igazolás nem jött)
Összesen az átíratás 91.055 Ft ba kerülne, 1.8 az az autó, biztosítás meg eredetiségvizsgálat már megvan, akkor miért ennyi az átíratás??
És akitől vettem az autót azzal mit lehet csinálni, hogy olyan gépjárművet adott el ami kivan vonva a forgalomból??

sió # 2010.03.22. 09:08

Kérdésem a következő:
2006-dec átadással vásároltam újként! egy kisteherautót. A vásárlás után kiderült hogy az autó gyártási, és forgalomba helyezési ideje között 24 hónap telt el. Erről az átadás, és kb. 4000 km után egy véletlenből, kifolyólag szereztem tudomást. Tájékoztatást természetesen nem kaptam erről tényről. Reklamálásom után sem csere, sem, kárpótlásról hallani sem akart az eladó cég.
Azzal érvelt, hogy tudtam róla azért engedtek alkudni. Ez nem igaz, hiszen ha ezt megemlítik akkor semmi pénzért sem kellet volna 150 000,- Ft alku árán egy két évig valahol tárolt autó.
Kaptam egy 25 %-os javítási kuponfüzetet ajándékba, hogy ennyivel kevessebet kell fizetnem minden javításért náluk.
Most, tél után egyik napról a másikra gyakorlatilag szétrohadt az elméletileg 3,5 éves, a természetben viszont 5,5 éves autó alváza.
A jogszabály tudtommal különbséget tesz unión belüli, és unión kívüli gyártó esetében az újautó fogalmának tartalmáról.
Unión belüli gyártó esetében, 12 hónap a gyártás és forgalomba helyezés közötti maximálisan eltelhető idő, míg ugyanez unión kívüli gyártó esetében, 18 hónap.
Mivel hiteles autó, így elméletileg ez nem volt újautó-ergo, nem volt hitelezhető sem újautóként. Mivel az eladó nem hajlandó tudomást venni a reklamációmról, így arra gondoltam, hogy a hitelintézet felé jelzem a dolgot, mivel az össz: befizetésem már bőven 3 000 000,- Ft felett van, így ha semmisnek ítélik a hitelt, akkor talán jó esélyem van rá hogy a pénzemhez jutok bíróság nélkül.
Ez egy ötlet. Szívesen venném szakember véleményét is, hogy mit érdemes tenni ilyenkor.

guba # 2010.03.05. 08:47

Eperke, ez szakértői kérdés. Ha az autó ára és az elhasználtság mértéke kb szinkronban van, és a hibái láthatóak, tapasztalhatóak, akkor nem nagyon hivatkozhat ilyesmire. Az, hogy egyébként eladhatatlan a kocsi, az nem alapoz meg önmagában szavatossági igényt. Egy kereskedő aki ezzel hivatásszerűen foglalkozik tudja már felmérni, hogy mi mennyiért eladható.

Mike! Röviden: érvényes a szerződés.

mike345 # 2010.03.04. 10:25

Sziasztok a kérdés a következő vettem egy motort tegnap és írtúnk adásvételit csak nem nyomtattot hanem sima papirra írtúk sablon alapján minden benne van az úgy érvényes e? mert a gyerekhez vissza akartam menni írni normálisat is de írt rám egy sms t hogy mégse adja el motort, a motor meg nállam van és csak ez a papir adásvételim van. Mit tegyek?

Eperke3 # 2010.03.04. 07:30

Kedves Guba!
Hogy a kereskedő mit ért az alatt, hogy ócskavas nem tudom. Az eladhatatlan jelzőt is használta.
Hozzá kell hogy tegyem hogy egy másfél milliós autóról beszélünk, ami nálunk mindennapos használatban volt.
De két alkalommal is kipróbálta az autót. Most arra hivatkozik, hogy csak melegen jó a kocsi, hidegen nem megy egy henger, valószínűleg nagyobb probléma van vele az állítása szerint.

guba # 2010.03.03. 19:07

Az attól függ, hogy mit ért azon, hogy ócska vas. A szavatossági igénye alapját ettől konkrétabban kellene megjelölnie.

Eperke3 # 2010.03.03. 13:42

Kedves Fórumozok,
szeretném segítségeteket kérni.
Autómat lecseréltem egy kereskedőnél egy fiatalabb és drágábbra. A régit beleszámították a vételárba. Én mint magánszemély adtam el a járművet, ők mint kereskedők megvásárolták. Az autót kipróbálták, ők szabták ki a vételárát, hogy mennyiért számítják be. Az autót én mindennap használtam, nem volt tudomásom hibájáról, igaz nem vagyok szerelő, sem kereskedő.
Megtörtént a csere, adásvételi aláírása stb.
Jelentős összeget még rá is fizettem.
Másnap hívott a kereskedő, hogy az autó amit ő megvett tőlem egy ócska vas, és eladhatatlan. Fizessem ki az autó javíttatását.
Köteles vagyok e, van e ilyen törvény, előírás ami engem erre kötelez?
Még hozzátartozik, hogy a kereskedő még felárat számított az új autómra hogy ő beleszámolja a régi autómat.
Jogos a követelése?

guba # 2010.02.16. 12:08

Ha a „jó gazda gondosságát” mit a római jogból ismert zsinórmértéket alkalmazom, akkor azt mondom, hogy nem hagyom kint az autómat hideg téli éjszakán úgy, hogy nem ellenőriztem a fagyálló sűrűségét. Ha a motor szétfagyott volna, akkor sem gondolom, hogy jó eséllyel lehetne itt kártérítést kapni, mivel azonban megsütötte a kérdező, így még kevésbé.

Ha valamennyi fagyálló már van a vízben – és nyilván volt is különben szétrepedt volna ilyen hidegben – akkor nem tömör jég, hanem jégkása keletkezik. Ez a jégkása dugót képez és ezért nem kering a hűtőfolyadék. A hőfokmérő gombája a hengerfejben van, az óra mérte is a hőfokot, ahogy a kérdező elmondta. Ha nem megfelelő értéket mutatott, akkor annak már korábban is ki kellett volna derülnie, tehát még erre sem érdemes hivatkozni. Az olajnyomás gomba is működött, de ha nem működött volna, akkor is észre kellett volna venni, hogy nem villan fel gyújtásra.
Nincsen jelentősége annak sem, hogy direkt meghajtása van-e hűtőventillátornak, vagy hőkapcsoló vezérli, mert hiába is kapcsolt be, ha a nem keringett a hűtőben a víz.

Két tanulsága a dolognak: ellenőrizni kell a fagyállót és ha meleg a víz meg kell állni.

dr.Hudson # 2010.02.16. 11:58

Kedves Milulás 74!

Szerintem egyáltalán nem extra elvárás, hogy az ember fokozottan figyel egy cc. 20 éves autó működésére. Ha van jogosítványod, akkor te is rendelkezel alapvető ismeretekkel egy autó működésével kapcsolatban.

Szerintem köztudott, ha a kocsi vízhőfokmérője elindul felfelé, akkor lassan indulnia kéna a ventillátornak, ha pedig fura csattogó hangot ad, akkor ott valami rendellenesen működik, ezért félre kell állni.

Közben éppen beszéltem egy szerelő ismerősömmel, aki kocsitípus hiányában azt mondta, hogy ha a vezérlés hajtotta a vízpumpádat, akkor lehetéges, hogy keringette a vízet, mert elindult, ha viszont ékszíjas megoldása volt, akkos visítania kellett indulás után, mivel nem forgott, hanem csúszott a tárcsán.

Azon lehet vitatkozni, hogy milyen módon jelez a kocsi, ha melegedik a motor( kivillan a vízhőfok jeladó, csipog egyett, folyamatosan sípol stb. - több típus mindegyik csinálja, a víz hőmérsékletének változására), vagy hogy valamilyen szintű fagyálló legalább volt-e a rendszerben.

Az eladóval felelőssége itt szerintem odáig terjed, hogy valamilyen szinten téliesítve adja el az autó. Ne csapvíz legyen benne. Ez nem azt jelenti, hogy minden itthoni körülményekre megfelelő legyen az autó.
Motorfelújítás helyett célszerűbb nézni egy bontott blokkot, és esetleg az eladóval beszélni, hátha abból fizet valamennyit.

Én több esélyt nem nagyon látok benne. Nekem is volt már 20 éves dízelem, mint később kiderült az egyik biztosíték pl. egy cipőfűzővel volt a helyére rögzítve, mivel egyszer korábban beolvadt már a tálcába. A fékcsövek meg nagyjából elporladtak. Kihez szaladtam volna, aki ez elmúlt 300.000 km alatt nem cserélte újra. Persze a használati útmutatójában benne volt, hogy 50.000 km-ként ellenőrzés, hiba esetén csere.
Erre mondják nagyjából, hogy korának megfelelő állapot.

Svájcban bevett szokás, hogy eladás előtt műszaki átvizsgálásra viszik az autót, és utána minden hiányosságot megcsináltatnak rajta, majd azzal az adatlappal és számlával adják el az autót.

üdv
dr. Hudson

dr.Hudson # 2010.02.16. 11:57

Kedves Milulás 74!

Szerintem egyáltalán nem extra elvárás, hogy az ember fokozottan figyel egy cc. 20 éves autó működésére. Ha van jogosítványod, akkor te is rendelkezel alapvető ismeretekkel egy autó működésével kapcsolatban.

Szerintem köztudott, ha a kocsi vízhőfokmérője elindul felfelé, akkor lassan indulnia kéna a ventillátornak, ha pedig fura csattogó hangot ad, akkor ott valami rendellenesen működik, ezért félre kell állni.

Közben éppen beszéltem egy szerelő ismerősömmel, aki kocsitípus hiányában azt mondta, hogy ha a vezérlés hajtotta a vízpumpádat, akkor lehetéges, hogy keringette a vízet, mert elindult, ha viszont ékszíjas megoldása volt, akkos visítania kellett indulás után, mivel nem forgott, hanem csúszott a tárcsán.

Azon lehet vitatkozni, hogy milyen módon jelez a kocsi, ha melegedik a motor( kivillan a vízhőfok jeladó, csipog egyett, folyamatosan sípol stb. - több típus mindegyik csinálja, a víz hőmérsékletének változására), vagy hogy valamilyen szintű fagyálló legalább volt-e a rendszerben.

Az eladóval felelőssége itt szerintem odáig terjed, hogy valamilyen szinten téliesítve adja el az autó. Ne csapvíz legyen benne. Ez nem azt jelenti, hogy minden itthoni körülményekre megfelelő legyen az autó.
Motorfelújítás helyett célszerűbb nézni egy bontott blokkot, és esetleg az eladóval beszélni, hátha abból fizet valamennyit.

Én több esélyt nem nagyon látok benne. Nekem is volt már 20 éves dízelem, mint később kiderült az egyik biztosíték pl. egy cipőfűzővel volt a helyére rögzítve, mivel egyszer korábban beolvadt már a tálcába. A fékcsövek meg nagyjából elporladtak. Kihez szaladtam volna, aki ez elmúlt 300.000 km alatt nem cserélte újra. Persze a használati útmutatójában benne volt, hogy 50.000 km-ként ellenőrzés, hiba esetén csere.
Erre mondják nagyjából, hogy korának megfelelő állapot.

Svájcban bevett szokás, hogy eladás előtt műszaki átvizsgálásra viszik az autót, és utána minden hiányosságot megcsináltatnak rajta, majd azzal az adatlappal és számlával adják el az autót.

üdv
dr. Hudson

justizmord # 2010.02.16. 10:14

Álláspontom szerint ha december 24-én vásárolta, akkor evidensnek veheti, hogy a december 24-i viszonyokra, sőt a december 23-i és december 10-i viszonyokra is fel volt készítve az autó, magyarul, hogy téliesítve volt az autó.

Az autó használati utasításában nyilván benne van, hogy melyik hónapban, avagy mekkora napi átlaghőmérséknél kell a téliesítést elvégezni. Ha ezen az időponton túl voltak, márpedig december 24-én túl voltak,. akkor feltételezheti, hogy minden addigi karbantartási munka el lett végezve.

Továbbra is fenntartom, hogy a fő baj és a fő kérdés nem a hűtőfolyadék, hanem a risztási rendszer. Ha nem riasztott, akkor meghibásodás volt, már a vásárlás pillanatában, ez az eladó felelőssége, ha riasztott, de a beíró nem vette észre, vagy nem vett róla tudomást, akkor az az ő hibája.

Ez pedig jogilag nevetséges, hogy ventillátorok rándulását kell hallgatnia, és aszerint cselekednie. Ilyen sem a kreszben nincs, sem az autó kezelési útmutatójában, fogalmam sincs, hogy egy autószerelő tudja-e ezt, de egy laikus embertől NEM ELVÁRHATÓ MAGATARTÁS, hogy ilyesmit tudjon, vagy olyan éles legyen a hallása.


Iniuria non excusat iniuriam