T. Cím
2012 márciusában a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
Szakértői Bizottságának I.fokú szakvéleménye szerint
40% -os egészségkárosodásom, azaz munkacsökkenésem van és rehabilitálható vagyok.
A rehabilitációm, a foglalkoztatási rehabilitációmhoz szükséges időtartam: 36 hónap.
Rendszeres segélyre, pénzbeli ellátásra nem vagyok jogosult,
mivel
- bár az egészségbiztosításom 2008-tól folyamatos -,
de nincs meg a szükséges 300 ledolgozott munkanapom.
Eszerint más pénzbeli ellátásom, bevételem nincs,
csak amely munkavégzésből ered.
Illetve kaphatok átmeneti segélyt egy évben maximum 3-szor 4-5 ezer Ft-ot,
(kimerítettem)
és lakásfenntartási segélyt, havi 4ezer Ft körül,
amelyeket meg is igényeltem és kapok is,
ezen kívül közgyógyon vagyok.
Albérletben lakom a lányommal, aki nappali tagozatos diák, fodrásznak tanul,
és mivel az Édesapja elhalálozott, ezért 24 éves koráig - de legfeljebb amíg tanul - árvasági ellátásban részesül,
amelynek összege kb. 30 ezer Ft.
Ebből az ő árvaságijából fedezzük az albérletünk egyik felét.
Ehhez jönnek még a fenti juttatások.
Az albérletünk rezsiköltségét viszont ennyiből nem tudjuk kigazdálkodni,
bár a lányom tanulás mellett a "Fürgediák" - nál vállal alkalmi munkákat,
amely munka azonban se nem biztos, se nem folyamatos.
Ezért 2012 májusában jelentkeztem a nyíregyházi Start Rehabilitációs Foglalkoztató és Intézményei
Közhasznú Non-Profit Korlátolt Felelősségű Társaságnál munkára.
Fel is vettek 2012 május 29. napjától kezdődően 2012 augusztus 15. napjáig próbaidővel
2012. december 31. napjáig határozott időtartamra
segédmunkásként,
(bár én szakmunkás varrónő vagyok és működik is a Startnál varroda)
4 órás részmunkarendben, változó munkavégzési hellyel, 535Ft órabérrel.
A munkaszerződésben foglaltak szerint hivatkozás az 1992. évi XXII. törvény a Munka Törvénykönyvéből:
http://www.drsebestyen.hu/…nykonyve.htm
3. § (1) A jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a munkáltató,
az üzemi tanács, a szakszervezet és a munkavállaló a jóhiszeműség és a tisztesség követelményeinek megfelelően,
kölcsönösen együttműködve kötelesek eljárni.
További jogi hivatkozások a munkaszerződésben:
A munkaszerződés 9. pontja szerint:
"A munkáltató tájékoztatja a munkavállalót, hogy - amennyiben megváltozott munkaképességű - foglalkoztatásához
állami támogatást kíván igénybe venni.
(HÁNYSZOR?!?)
A támogatás igénybevételének feltétele, hogy a munkáltató a munkavállaló megváltozott munkaképességével kapcsolatos egyes,
a jogszabályokban meghatározott adatokkal rendelkezzen.
A munkavállaló annak érdekében, hogy a munkáltató a támogatás igénybevételének jogszabályban,
illetve támogatás nyújtására létrejött szerződésben előírt feltételeknek eleget tudjon tenni,
jelen munkaszerződés aláírásával kifejezetten hozzájárul a támogatás igénybevételéhez szükséges, a jogszabályokban
így különösen a:
176/2005. (IX.2.) Kormány rendeletben,
a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjának,
továbbá az akkreditált munkáltatók ellenőrzésének szabályairól
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
a:
177/2005. (IX.2.) Kormány rendeletben,
a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásáról
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
a:
14/2005. (XI. 2.) FMM. rendeletben,
a rehabilitációs akkreditációs eljárás és követelményrendszer szabályairól,
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
valamint a:
15/2005. (XI. 2.) FMM rendeletben,
a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatás megállapításának részletes szabályairól,
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
illetve a támogatási szerződésben meghatározott,
így különösen a munkaképesség-csökkenés mértékére,
valamint egészségi állapotának a munkavégző képességet befolyásoló adatainak a kezeléséhez.
A munkavállaló jelen nyilatkozatával kifejezetten felhatalmazza a munkáltatót különösen arra,
hogy a munkaképesség-csökkenés tényét megállapító OOSZI, ORSZI, vagy NRSZH határozatok,
valamint a rokkantsággal kapcsolatos társadalombiztosítási határozatok másolatát a munkaügyi iratok között kezelje,
az azokban foglalt adatokról a fenti célból nyilvántartást vezessen, illetve azokat bármely, ellenőrzést végző hatóság,
vagy azok megbízottjai részére bemutassa."
A munkaszerződésben az utolsó,
a 13. bekezdése szerint:
"A jelen munkaszerződésben nem szabályozott kérdésekben a Munka Törvénykönyvéről szóló
1992. évi XXII. törvény,
http://net.jogtar.hu/…jegy_doc.cgi?…
a vonatkozó egyéb jogszabályok,
Kollektív Szerződés,
a munkáltató belső szabályzatai,
valamint a munkáltató utasításai az irányadóak."
Tehát 2012.május 29. napjától dolgoztam a Startnál 4 órában,
választásom szerint délutános, azaz 15.00 órai munkakezdéssel,
mivel a betegségemből kifolyólag havonta injekcióra járok a Sóstói
Kórházba, és egyéb intézni valóimra is jut időm.
A munkavégzéssel nem volt baj,
bár előfordult olyan, hogy nem volt munka.
Ilyen esetekben velem és más dolgozókkal olykor kivetettek fizetett szabadságot,
vagy bejártunk végül is csak semmit sem csinálni.
Olykor meg több munka is akadt, vagy éppen kevés munkás,
amiért előfordult, hogy nem csupán 4 órában, hanem 6-8 órában is dolgoztattak,
amely többletet nem fizették ki,
hanem ki-ki amilyen túlórát teljesített, annyi időt aztán otthon maradhatott.
Az első hónapokban még nem volt baj, bár furcsálltam dolgokat.
Viszont 2012 augusztus 8.-án aláírattattak velem és még pár munkatársammal egy Munkaszerződés-Módosítást,
miszerint :
"A munkavállaló munkaviszonya 2012. augusztus. 16. napjától - 2012. szeptember. 30. napjáig határozott időre módosul
a munkakör változatlan hagyása mellett."
Aláírtam, bár nem értettem, de nem féltem attól, hogy tényleg elküldenek szeptember végével.
Hiszen nincs más bevételem és erről biztosan tudnak is.
Azt gondoltam, hogy mindez csupán valamilyen bürokratikus "manőverhez" szükséges.
Senki sem mondta, hogy szeptember 30.-ától tényleg megszűnik a munkaviszonyom.
Hiszen nem is szűnhetne meg már csak a következő pár mondat szerint sem,
amelyek mind ugyanebben a szerződés-módosításban is szerepelt:
"Munkáltató alapítói szándéka szerint, a munkáltató rehabilitációs foglalkoztatás céljából jött létre.
Munkáltató és munkavállaló megállapodnak abban, hogy munkavállaló munkaviszonya addig áll fenn,
amíg foglalkoztatási rehabilitációja indokolt.
(Az én esetemben tehát konkrétan 36 hónapig!)
Amennyiben az Orvosszakértői Bizottság szakvéleménye alapján a munkavállaló rehabilitációs foglalkoztatása már nem indokolt,
a munkaviszony minden további körülmény vizsgálatának mellőzésével megszüntethető."
És mivel ilyen Orvosszakértői vélemény sem született, ezért sem gondolhattam akkor komolyan a menesztésemet.
Több munkatársamnak jár valamilyen járadék arra az időre, amíg nem dolgoznak,
de nekem semmilyen nem jár,
és erről tudnia kell a Start Vállalat tisztségviselőinek is.
Vagyis a Start Vállalat tisztában lehetett azzal, hogy ellátatlanul hagy, amikor 2012. szeptember. 30.-án valóban elküldött,
amibe én nem nyugodtam bele és igyekeztem a dolgot a munkaadómmal tisztázni.
De mindenki csak azt hajtotta, hogy ez így van a Startnál már évek óta és mindez mindenkire kivétel nélkül vonatkozik.
Vagyis úgy van a Startnál évek óta, hogy felveszik a munkacsökkenéses és rehabilitációra szoruló munkást határozott időre,
majd pár hónap elteltével elküldik úgy, hogy annak a bizonyos Munkaszerződés-Módosítás aláírása mellett
még plusz új Munkaszerződést is aláíratnak, amely egy teljes hónap elteltével szól, jogosít újra munkafelvételre,
esetemben 2012. október 29. napjától,
amely szerződést azonban nem kaptam meg szeptemberben,
csak majd október. 29.-én várt rám már tehát jó előre aláírva,
és amennyiben nem jelentem volna meg, az az én együtt nem működésemet igazolta volna a vállalattal,
aki pedig jó előre munkát kínál nekem.
Az új Munkaszerződés szerint viszont már csak 1 hónap határozott időre,
azaz 2012. október. 29.-től 2012. november 30.-ig!
Miért is gondoltam volna azt, hogy ilyet valóban képes lenne megtenni velem a munkáltatóm?!?
Állítólag, - mert hogy ezt beszélik bent a Start dolgozói, hogy - a Start ilyen módon veszi fel újra és újra a támogatásokat a dolgozóira.
Amely támogatás az én esetemben pl. 3 évig kapható, adható a munkáltatómnak.
Akkor most a Start ezekkel a módosításokkal és elküldésekkel újra meg újra 3 évre jut hozzá támogatásokhoz?
Vagy milyen más okból kifolyólag kényszerül ilyen megoldásokra?
Szeretném látni azt a jogszabályt, amely mindezt megengedi.