Közlekedési baleset


nyusz66 # 2007.10.05. 05:02

És az ellenérdekű fél előállhat azzal, hogy rápillantott a kocsidra, és úgy ítélte meg, hogy befér eléd, mert nem szokott hozzá, hogy ezen az úton, ha 80-nal száguld valaki, akkor befér-e... (Vélem, tényleg így történt, mivel elég ritka, hogy valaki direkt kihajtson egy másik kocsi elé. Ha az illető ismerős arra, rendszeres közlekedési útvonala volt, akkor tudta, hogy nem az övé az elsőbbség, tehát nem lehetett tévedés, mert mondjuk nem vette észre az elsőbbségadás kötelező táblát.) Szerintem a gyorshajtás semmiképpen nem jó indulóhelyzet ebben az ügyben. (Egyébként meg a gyorshajtás semikor nem jó kiindulóhelyzet! Ha egy gyerek bringázik ki eléd, és nem tudsz megállni, mert száguldasz, most hogy éreznéd magad?)

ksstomi # 2007.10.05. 05:42

hozzászólás törölve

Macsek # 2007.10.05. 08:26

Kedves Traffic, gyors kérdésem volna hozzád (is): ismerősöm közúti autóbalesetet szenvedett. Nem ő a hibás, ámde a helyszínelés során a rend éber őre észrevette: forgalmija 4 napja lejárt, erről ő nem tudott. A kocsija totálkáros lett, a fentiekre hivatkozva a biztosító nem fizet. Kérdése, jó-e ez így (márhogy szabályos-e).
Én azt mondtam neki elsőre, hogy a forgalmi mindegy, mikor járt le, 1 nappal a baéeset előtt vagy nem is volt soha: nem rendelkezett érvényessel a baleset időpontjában, csak ez ami számít. De azért most ellenőrizném is optimizmusom nálam kompetensebb emberek megkérdezésével...


macsek

Kovács_Béla_Sándor # 2007.10.05. 09:29

A lejárt forgalmi miatt megbírságolhatják. Ám ez nem menti fel a felelősség alól a kár okozóját, és így a fizetés alól az ő felelősségbiztosítóját sem. Másképpen mondva: a baleset, és ezzel a kár nem áll ok-okozati viszonyban azzal, hogy lejárt forgalmival közlekedett.

Macsek # 2007.10.05. 09:36

jajj de jó, köszönöm!


macsek

Kovács_Béla_Sándor # 2007.10.05. 09:38

Bocsánat; természetesen odaértendő, hogy "szerintem".

Macsek # 2007.10.05. 09:45

ja értem.
az én pesszimistább véleménylakotásom abból indult ki, hogy a biztosítási szerződés kötésénél tartalmi elem valószínűleg az érvényes forgalmi engedély száma stb, tehát létezése, és ha ez nincs, akkor a biztosítók nem érzik majd magukra nézve érvényesnek a szerződést, ill megalapozottnak az ilyen szerződésre alapozott kártalanítási igényt.


macsek

Kovács_Béla_Sándor # 2007.10.05. 09:52

Nem, nem. Itt a biztosító nem a forgalmi engedély nélkül közlekedő károsulttal áll szerződés, hanem a baleset okozójával. Annak a szerződésnek az érvényességére semmiféle kihatással nincs, hogy a károsultnak mikor járt le a forgalmija. Hiszen ahhoz, hogy a biztosító kockázatvállalása bekövetkezzen, nem is kell a másik félnek járművezetőnek lennie. Akkor is fizetniük kellene, ha egy járdán ácsorgó gyalogost gázolt volna el. Függetlenül attól, hogy teszem azt, az a gyalogos éppen egy tiltott zónában strichelő örömlány volt.
Ha érted, mire gondolok.

Kovács_Béla_Sándor # 2007.10.05. 09:52
  • ben. Bocsánat.
Macsek # 2007.10.05. 09:59

igen értem, merthogy ez felelősségbiztosítás.


macsek

metallik # 2007.10.08. 11:08

Sziasztok.
A következő szitu történt velem. 10 éves, eddig balesetmentes vezetői rutinom "tört meg" ezzel.
Többsávos úton, a rossz (legbelső) sávba soroltam be, de már csak (közvetlen) a kereszteződés előtt vettem észre, hogy az a sáv csak balra visz, eredetileg egyenesen kellett volna továbbmennem. És az egyenesen haladóknak zöld volt a lámpa. Tehát én a kereszteződés előtt álltam, a legbelső (számomra rossz) sávban és vissza akartam térni a középső sávba, hogy utamat folytahassam egyenesen. Index kirak jobbra, nézek a jobb oldali tükörbe, abban a sávban egy autót láttam, azt el is engedtem, ezután megkezdem a manővert. Ebben a pillanatban oldalbakaptam az autóm jobb-első szélével egy autót (meghúztam az ő bal első-hátsó ajtóját egy kb 5 cm-es sávban, nem horpadt de mégicsak meghúztam. Persze utána mindketten félreálltunk, hogy a papírokat intézzük. Egyszerűen nem értettem, hogy hogy került oda az az autó, de akkor kiderült, hogy ő a külső sávból sorolt be a belső sávba, mert a szélső sávban (a kereszteződés túloldalán már) útfelújítás volt a szélső sávban. Tehát ezért nem láthattam a tükörből, mert nyilván én azt a sávot figyeltem, ahová vissza akartam sorolni. Ki is töltöttünk amolyan kárbejelentő lapot (nem a sárga kéket, hanem olyan kétoldalasat, amit az ő kötelező-biztosítója adott) ahol a másik oldalon le is rajzoltam illetve írtam a a szitut, és minekután végősoron én kaptam őt oldalba, ezért akkor, ott úgy tűnt, hogy kizárólagosan én vagyok a hunyó. Aztán mindenki elment a dolgára, zsarut nem hívtunk, mert megegyeztünk az én felelősségemben. Hozzáteszem, hogy az ő autóján casco is volt.
Most így utólag, higgadtan végiggodndolva a szitut, szerintem nem lehet engem egyedüli felelősnek beállítani, ugyanis álló helyzetből indultam, kiraktam az indexet, néztem a tükrőt, de arra az autóra nem számíthattam, tekintve hogy nem sokkal a kereszteződés előtt sorolt be a külső sávből a belsőbe. Nem tudom ő, mennyivel jött. Szerintem vétlen baleset. Nem tudom ő, mennyivel jött De javítsatok ki, ha tévedek. Az én károm elhanyagolhatóbb (némi fényezést igényel), az övé szerintem (fényezéssel, festéssel, talán kalapálni sem kell) szerintem úgy 50-60e Ft.
Kérdésem (mivel szerencsére sosem volt ilyennel dolgom):

  • hogyan folytatódik a dolog? (jómagam most B3 fokozatban vagyok elviveg jövőre mennék(?) B4-be. Vagy ilyen esetben mennyivel minősít(het)nek vissza? Visszakozni lehet utólag? Mi a menete ilyen biztosítási kárrendezés során?

Köszönettel

szota # 2007.10.08. 11:30

szerintem a biztosítód felajánlja Neked, hogy fizesd ki a másik kárát és akkor B4 leszel amúgy 2 lépcsőt lépsz vissza. Velem régebben így tettek!


szota
_________
amit itt leírtam saját véleményem jogilag nem biztos, hogy helytálló: nem vagyok jogász.

metallik # 2007.10.08. 12:02

mindárt 2-t léptetnek vissza? Egyébként a visszaléptetés mértéke mennyiben arányos az okozott kárral? Teszem azt, van valamilyen szabály hogy x forintos kár esetén mekkora lefokozást jelent? Vagy valami táblázat. Vagy ez biztosítófüggő?
A másik: ha utólag nem ismerem el a teljes "vétkességet" akkor mi történik?

Traffic # 2007.10.09. 19:15

T. metallik!

Nem kárérték-függő a dolog, minden esetben 2-vel léptetnek vissza.
Az általad leírtak alapján -véleményem szerint- úgy hajtottad végre a manővert, hogy eközben átlépted a sávokat elválasztó záróvonalat. Ez esetben mindenképp felelős vagy a balesetért, mert a bizalmi elv alapján a másik jármű vezetőjének nem kellett azzal számolnia, hogy te szabálysértő módon fogsz sávot váltani.
Ha még azon a részen voltál, ahol terelővonal (szaggatott vonal) választja el a sávokat, akkor -véleményem szerint- az a járművezető a vétlen, aki hamarabb megkezdte a manővert. Ennek bizonyítása azonban nem könnyű feladat. Talán műszaki szakértői módszerekkel bizonyítható lenne. Ha rendőri intézkedés történt volna, akkor még könnyebb dolga lenne a szakértőnek.
Ha nem ismered el a felelősséged, akkor a biztosítók elmatekoznak, hogy kinek mit fizetnek. Végső esetben polgári pert indít valaki (biztosító vagy te vagy a másik fél).
Másik lehetőség: utólagosan be kell jelenteni a balesetet a rendőrségen. A szabálysértési hatóság dönt ekkor a felelősség kérdésében. A biztosítót és a polgári perben eljáró bíróságot azonban nem köti a szabálysértési hatóság által hozott határozat.

margitp # 2007.10.30. 08:04

Tisztelt Cím!

Örömmel vettem egy ilyen weboldalt, bár nem tudom, hogy jó helyen kopoktatok-e a kérdésemmel. Igazából KRESZ kérdésem lenne, hogy kinek volt elsőbbsége az adott szituációban.
Történt, hogy kitolattam tehergépjárművemmel a parkolóból a főútra (Bp. Csömöri út) jobbra hátra, mikor nekem baloldalról egy kapukihajtóból egy szgk mögém próbált állni - balra nagyívben kanyarodva -, de csak a jobb első sarkával tudott "besorolni" mögém, és akkor nekimentem. Kinek volt elsőbbsége? Ha én nem tolatok, hanem előre haladok, akkor nekem van elsőbbségem vele szemben. És tolatva nem?
Válaszukat köszönve.

Macsek # 2007.10.30. 19:52

Kedves Kovács Béla Sándor, a múltkori ügy kapcsán: megjött a biztosító véleménye: nem fizet senki semmit az ismerősömnek a másik autós hibájából összetört kocsijáért. Indoklás: néhány nappal azelőtt lejárt a forgalmija...


macsek

Kovács_Béla_Sándor # 2007.10.30. 19:59

A biztosítók nem szeretnek fizetni - tudniillik a profitjuk nem abból származik, hanem a díjak szedéséből.

Macsek # 2007.10.31. 21:55

világos, de ez a körülmény már akkor is fennállt, mikor az eredeti kérdést felvetettem.


macsek

monalisa1 # 2007.10.31. 23:47

Kicsi a remény egy bírósági per megnyeréséhez, mert a KRESZ előirása szerint lejárt forgalmi engedéllyel a közuti forgalomban részt venni tilos.

monalisa1 # 2007.11.01. 00:34

Forduljon mégis csak bírósághoz és a biztosítót nevezze meg I.r. alperesnek, a baleset okozóját II.r. alperesnek., kettőjük közül az egyik majd csak fizet.

Helyes KBS-nak a balesetet mintegy példaként párhuzamba hozni "a" széplány esetével: 10.05. 11:52.

Mert itt nem a lejárt forgalmi a lényeg, hanem hogy egy érvényes forgalmival rendelkező gépkocsi kárt okozott egy másik autóban - ahogy akár neki mehetett volna a falnak és/vagy keritésnek stb.

Kárt okozott, a helyreállítás költségét fizesse meg.

Javasolt márkaszervízben állapotfelvétel a megsérült autóról, valamint árajánlat kérés a javítás várható költségéről.

Rozsé # 2007.11.13. 00:51

Sziasztok!!

Segítségeteket kérném!

2006 decemberében belecsúsztam az előttem megálló autóba.
Az én autóm nem sérült, a vétlenén a lökhárító karcos lett a rendszámtáblámtól. (felajánlottam neki 30e Ft-ot) Kiröhögött. Jó akkor irjunk bejelentőt. Az utasom volt a tanú. Elismertem a fellelősségem a balesetért. De a megjegyzés rovatban beirtam hogy a lökhárítója sérült.
Mind2-en aláirtuk.

Eltelt 11 hónap !!!!!!Semmi reakció. És ma kaptam egy levelet a biztosítomtól, hogy 140e Ft a kár. Felhívtam a bizt. kiderült hogy a srácnak még az inditásgátlóját is kicserélték. hozzáteszem a baleset után együtt indultunk el a helyszínről. (érdekes)

Ha van az embernek egy "jó" kárszakértője akkor mindent megtehet???
Hibáztam hogy elismertem a felelősségem??

Segítségeket előre is köszönöm !

monalisa1 # 2007.11.13. 20:29

Levélbeli válaszodban 30 ezer forintig vállald el az okozott kár megtéritését - a lökháritó karcosságáról készült számla bemutatása ellenében -, a különbözeted vitassad.

Rozsé # 2007.11.13. 20:39

Köszi a reagálást !

És így ujra előveszik az ügyet?? Megvizsgálják hogy jogos volt-e ?
Vagy utána jön a polgári pereskedés???

monalisa1 # 2007.11.13. 21:15

Azt a 140 ezer forint követelést a károkozó biztosítója nyújtotta be a te biztosítódnak, ők meg minden különösebb kontroll nélkül (...) bevasalnák az összeget rajtad. A dolog nem így működik.

Az "ellenfél" biztosítójának dokumentumokkal bizonyítania kell, hogy mit miért és mennyiért kellett a vétlen gépkocsin elvégezni - ha egyáltalán...

A 30 ezer forint követelést "bemondásra" elismered, az azon felüli kárt/költséget kéred igazolni dokumentumokkal.

A két biztosító egy kicsit majd elcivakodik egymással, közben érdeklődj márkeszervízben stb. hogy a majd' 100 ezer forint többletkár keletkezhetett-e a korcolásos koccanás okán.

monalisa1 # 2007.11.13. 21:17

Konkrétan az inditásgátló meghíbásodhatott-e a koccanás miatt...